מלגו ועד טמאגוצ'י: מי נכנסו לרשימת מאה הצעצועים האהובים ביותר בכל הזמנים?
רשת הצעצועים הבריטית המליס פרסמה לרגל חגיגות 265 שנים להקמתה רשימה של מאה הצעצועים האהובים, שכוללים קלאסיקות כמו לגו, ברבי וקובייה הונגרית ומשחקי קופסה וקונסולות משחקים לצד בובות ומכוניות. לפי הקניינית ראשית, פשטות היא אחד הגורמים שעוזרים לייצר להיט על זמני
מה משותף ללגו, ברבי ולקוביה הונגרית? הם כולם מככבים ברשימת הצעצועים האהובים ביותר בכל הזמנים. מדובר ברשימה שפרסמה רשת הצעצועים הבריטית המפורסמת המליס לרגל חגיגות 265 שנים להקמתה.
מלבד הקלאסיקות, הרשימה כוללת גם צעצועים ותיקים כמו חישוקים וגולות, שהיו בין הצעצועים הראשונים שמכרו בחנות כשהיא נפתחה לראשונה ב-1760 וממשיכים להימכר בכמויות גם היום. לצידם נמצאים צעצועים המתאימים לעידן הדיגיטלי כמו נינטנדו wii ונינטנדו סוויץ', וכן גרסאות קודמות כמו גיים בוי, ווקי טוקי וטמאגוצ'י, שנחשבו כשרק יצאו לשיא הטכנולוגיה. כך, טמאגוצ'י הוגדרו על ידי המליס כ"סמל לאובססיה לצעצועים טכנולוגיים של שנות ה-90".
למשחקי קופסה יש גם מקום של כבוד, ביניהם מונופול, הרמז ונחשים וסולמות וכן משחקי קלפים כמו UNO - המזכיר את משחק טאקי שלנו. הרשימה מעוטרת בשלל בובות, ביניהן של גיבורי על, טלטביז, בובות כרוב, הפוני הקטן וכמובן ברבי ובראץ. קטגוריה נוספת שזוכה למספר ייצוגים ברשימה היא של פלסטלינות, פליי דו ואפילו סליים.
הרשימה הורכבה בעזרת הקניינים הבכירים של הרשת, והיא משקפת טרנדים תרבותיים חולפים לצד צעצועים שהרוויחו לעצמם מקום בספרי ההיסטוריה. לדוגמה, לגו שיצאו לראשונה ב-1958 הוגדרו כ"תופעה על זמנית, יצירתית ועולמית", שכמובן התרחבה מערכה פשוטה של קוביות לסרטים ולפארקי שעשועים. בדומה, בובות הברבי הוכתרו כ"אייקון של תרבות הפופ", זאת הודות לכך שיותר ממיליארד בובות נמכרו ברחבי העולם מאז הושקה הברבי הראשונה ב-1959. גם במקרה הזה, הבובה הפשוטה התרחבה למעצמת מיתוג, כולל סרטים וסדרות. צעצוע נוסף שנמכר כבר עשורים הוא הקוביה ההונגרית. מעל חצי מיליארד קוביות הונגריות נמכרו מאז 1974, שהופכים אותה לצעצוע פתירת החידות הנמכר ביותר בעולם.
צעצועים אהובים נוספים ברשימה, שיציפו ברובנו גלי נוסטלגיה כוללים את מר תפוח אדמה, פליימוביל, דובוני איכפת לי, רובוטריקים וצבי הנינג'ה, יו יו וסלינקי.
יש גם צעצועים שמייצגים אירועים תרבותיים מסויימים או מהווים טרנדים המסמלים תקופות שונות. כך, קארן דנט מהמליס ציינה את הבובה של אלזה מ"לשבור את הקרח" ששרה את השיר ‘Let it Go’. "היה טירוף סביב צעצועים מהסוג הזה, היינו צריכים לזרז משלוחים אוויריים כדי לנסות ולעמוד בביקוש", סיפרה והוסיפה שבחלק מהמקרים אף נאלצו להגביל את כמות היחידות שכל לקוח הורשה לקנות. בדומה, הרשימה כוללת מלבד את הלגו הקלאסי גם את הערכות שיצאו בשיתוף עם "הארי פוטר".
ויקטוריה קיי, הקניינית הראשית של המליס ויו"ר הפאנל שהרכיב את הרשימה, הסבירה כי לצעצועים יכולים להיות שימושים רבים, ביניהם חינוכיים, פתירת בעיות והענקת תמיכה. אם כי הודתה שקשה להצביע על הגורמים הספציפיים שהופכים צעצוע לפופולרי. "אי אפשר לזלזל בכוח המאגד של הלהיטים הגדולים – אותם משחקים שמקרבים דורות, מאחדים את כל המשפחה סביב השולחן לשיחה, משחק, אתגר ואפילו אולי רמאות. מונופול לא היה אותו דבר לולא הקרבות המשפחתיים סביבו", אמרה. תכונה נוספת שעוזרת היא פשטות. "ההנאה מחיבוק בובה או המצאת סיפור בכיכובו של גיבור עלי או מירוץ מכוניות", ציינה.
"פשטות בשילוב עם מנה הגונה של סיכונים יוצרים משהו זכיר, כמו המשחקים טיפול נמרץ או ג'נגה – הם כל כך פשוטים...הייתי מתחלה לצחוק בפניקה כשהמגדל שבניתי בג'נגה התחיל לרעוד ובסוף קרס. צעצועים מסוג זה ישרדו לנצח".
הרשימה כאמור נועדה לחגוג 265 שנים להקמה של רשת הצעצועים המליס, שכבר קטפה את שיא גינס כחנות הצעצועים הוותיקה בעולם. היא נוסדה על ידי וויליאם המלי בלונדון ב-1760, ובתחילה מכרה בעיקר צעצועי עץ. החנות עברה לכתובת הנוכחית שלה ברחוב ריג'נט בווסט אנד בלונדון ב-1881, וכיום היא מתפרסת על פני 7 קומות. המלי'ס התרחבה מעבר לברטניה, והרשת מפעילה 88 סניפים ברחבי העולם, כולל במצרים, מקסיקו וקטאר. היא בבעלות התאגיד ההודי ריליינס של מוקש אמבאני, שרכש אותה ב-2019 בעסקה המוערכת בקרוב ל-70 מיליון פאונד.



































