סגור

פרשנות
ארדואן הוא המכשול להתאוששות הכלכלה הטורקית

הלירה הטורקית צנחה היום לשפל של כל הזמנים. הכלכלנים סבורים כי הפחתת הריבית כשהמשק הטורקי מנסה להתאושש ממשבר הקורונה וכשקצב האינפלציה עומד על 20%, תוביל להאצת קצב עליית המחירים. אם אכן יגרש ארדואן את שגרירי המערב גם ההשקעות במדינה ייפגעו קשות

הלירה הטורקית צנחה היום (ב') לשפל של כל הזמנים – 9.85 לירות ל-1 דולר. הירידה החדה של היום מגיעה נוכח הצהרתו של הנשיא ג'פ טאיפ ארדואן בסוף השבוע על גירוש 10 שגרירים זרים, כולל זה של ארה"ב בעקבות הקריאה לשחרור של הפילנתרופ הכלוא עות'מאן קבאלה.
הירידה הזו מתווספת לירידות של השבוע שעבר בעקבות החלטת הבנק המרכזי להוריד את הריבית מ-18% ל-16% בהתאם לרצונו של הנשיא ובניגוד לדעת המומחים. בשל ההתגוששות בין הנשיא לבין הבנק המרכזי על המדיניות הנחוצה, איבדה הלירה הטורקית מתחילת השנה כבר כ-25% מערכה.
1 צפייה בגלריה
ארדואן לירה טורקית מטבע כסף שטרות טורקיה
ארדואן לירה טורקית מטבע כסף שטרות טורקיה
ארדואן ולירות טורקיות
(צילום: איי אף פי, רויטרס)
ארדואן סבור שהפחתת הריבית והוזלת הכסף תאיץ את הצריכה במשק ומכאן גם את הצמיחה. לעומת זאת אנשי הכלכלה טוענים כי הפחתת הריבית כשהמשק הטורקי מנסה להתאושש ממשבר הקורונה וכשקצב האינפלציה עומד על 20% תוביל להאצת קצב עליית המחירים.
מרבית הפרשנויות בימים האחרונים ניסו לקשר בין האיום של ארדואן לגרש את שגרירי המערב לבין המצב הכלכלי הלא קל אליו נקלעה טורקיה. אי אפשר לשלול הסבר זה, אך מה שברור הוא שאם ארדואן אכן יממש את איומו, הנזק שיגרום לכלכלה המקומית יהיה גדול פי כמה וכמה, שכן אנקרה ללא שגרירים מערביים תהפוך עוד פחות אטרקטיבית למשקיעים בהשוואה למצב כיום ומכאן שהלירה תמשיך להתרסק.
אין להתעלם מכך שהפופולריות הגדולה של ארדואן ומפלגתו "הצדק והפיתוח" שנמצאים בשלטון כבר כשני עשורים התגבשה נוכח ההצלחה הכלכלית בעשור הראשון. לזכותם של האיסלאמיסטים אפשר לומר שהם קיבלו משק טורקי במשבר פיננסי חמור ובשוריה של רפורמות בליווי קרן המטבע הבינלאומית, הצליחו להעמיד מחדש את הכלכלה הטורקית על הרגליים ולהכניס אותה לרשימת 20 הכלכלות הגדולות בעולם. אבל השנים האחרונות לא היטיבו עם המשק הטורקי וההתנהלות של ארדואן בשנים האחרונות רק העמיקה את הצרות הכלכליות.
בקרב רבים יותר ויותר בטורקיה ומחוצה לה מתגבשת ההכרה שארדואן הוא המכשול להבראת המשק הטורקי. לתחושה זו שותפים גם המשקיעים הזרים ועל כך ניתן ללמוד מכך שההשקעות הזרות הישירות בטורקיה בשנה שעברה הסתכמו בפחות מ-6 מיליארד דולר לעומת כ-20 מיליארד דולר בשנת 2007. אז נכון שלמגפת קורונה היתה השפעה על זרם ההשקעות אבל מגמת הירידה החלה עוד הרבה לפני פרוץ הנגיף.
בסקרים שנערכו בקרב הציבור הטורקי כשני שלישים מהנשאלים השיבו כי הבעיות הכלכליות והאבטלה הן הכי מטרידות. אין פלא - שיעור האבטלה במשק הטורקי עומד על למעלה מ-12% באופן רשמי כשהאבטלה בקרב הצעירים כפולה. הבעיה היא שבשנים האחרונות ארדואן הקיף עצמו בצבא של מקורבים שסרים למרותו ובדרך כלל מיישרים קו עמו. גם האליטא העסקית ברובה נמנעת מלהעביר ביקורת מחשש כי ארדואן לא יאפשר להם לקבל חוזים ממשלתיים שמנים. מי שמחפש פתח לשינוי צריך להמתין לבחירות המתוכננות ביוני 2023, אבל הבעיה שהמשק הטורקי לא יכול להמתין לשינוי שאולי יגיע אז.
הכותב הוא מנהל חברת קונקורד המזה"ת