סגור

שליט כל יכול: ארדואן שוב הרעיד את הלירה הטורקית

נשיא טורקיה קרא אמש לקיצוץ בריבית בקיץ - והעלה שוב את החששות כי הוא זה שקובע את המדיניות המניטרית במדינה, ולא נגיד הבנק המרכזי


נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הרעיד היום את שוק המט"ח במדינה, לאחר שקרא אמש לקיצוץ נוסף בריבית כבר בקיץ הקרוב.
הלירה - המטבע בעל הביצועים הגרועים ביותר בשווקים המתפתחים בשנה הזו, על רקע ההתערבות הפוליטית במדיניות המוניטרית, איבדה מוקדם יותר 4% לרמה של 8.88 לירות לדולר (שפל היסטורי). עם זאת המטבע הצליח למחוק את מרבית הירידות.
"שוחחתי עם הנגיד היום ואנחנו בהחלט מוכרחים להוריד ריבית", אמר ארדואן בראיון אמש בתחנת הטלוויזיה המקומית TRT. "אנחנו צריכים לראות את שיעורי הריבית יורדים ביולי ובאוגוסט". לדבריו, צעד כזה יקל על ההשקעיות ויסייע לכלכלה הטורקית להתאושש ממגפת הקורונה.
לפני שבוע ניסה הנגיד הטורקי, סהאפ קאבצ'יוגלו, להפיג את החששות בנוגע להקלה מוניטרית מוקדמת מהצפוי, וטען כי החששות "אינם מוצדקים". ואולם לאור העובדה שארדואן פיטר 3 נגידים בתוך שנתיים - אנליסטים רבים סבורים כי נשיא טורקיה הוא זה שקובע את מדיניות הריבית, ולא הנגיד. מאז פיטורי הנגיד הקודם, במרץ, איבדה הלירה 16%.

1 צפייה בגלריה
ארדואן לירה טורקית מטבע כסף שטרות טורקיה
ארדואן לירה טורקית מטבע כסף שטרות טורקיה
ארדואן
(צילום: איי אף פי, רויטרס)

לפי אנליסטים, הקריאות התכופות של ארדואן להקלות מוניטריות, בעוד האינפלציה מגיע לרמה דו-ספרתית, והפיטורים של ראשי הבנק המרכזי - הופכים את הכלכלה הטורקית לפגיעה יותר למשבר פיננסי.
בתוך כך, הדולר מתקן את הירידות של אתמול, טיפס היום ב-0.5% ונסחר תמורת 3.25 שקלים. המטבע האמריקאי מתחזק גם מול המטבעות העיקריים בעולם - עולה ל-90 נק'.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "פעילות היד הנעלמה לצד תיקון בשער הדולר אל מול המטבעות המרכזיים ומימושים בשוקי המניות, תמכו בתיקון שער הדולר ובחולשת השקל. אולם מגמת התחזקות השקל תמשיך בטווח הארוך".
בנק ישראל פרסם היום נתונים על תנועות המט"ח ברבעון הראשו של 2021, כשבמוקד היחלשות של השקל במקביל להתחזקות הדולר בעולם.
במהלך הרבעון נחלש השקל מול הדולר בשיעור של כ-3.7% בניגוד למגמה ארוכת הטווח של התחזקות השקל. מנגד, התחזק השקל מול היורו בשיעור של כ-0.8%.
מול מטבעות שותפות הסחר העיקריות של ישראל, כפי שמשוקלל במדד שער החליפין הנומינאלי האפקטיבי, נחלש השקל ב- 1.3%.
במהלך הרבעון התחזק הדולר מול רוב המטבעות העיקריים: מול היורו (4.5%), היין היפני (7.4%), והפרנק השוויצרי (7%). מנגד, נחלש הדולר מול הפאונד הבריטי (0.7%) והדולר הקנדי (1.2%).