סגור
financial times
הנשיא לשעבר דונלד טראמפ והנשיא המכהן ג'ו ביידן
הנשיא לשעבר דונלד טראמפ והנשיא המכהן ג'ו ביידן. מבין מדינות המפתח, ביידן מוביל רק בוויסקונסין (צילום: איי.פי)

התמיכה של ביידן בישראל מחזקת את טראמפ לקראת הבחירות

סקרים אחרונים מצביעים על יתרון לנשיא לשעבר בחמש מדינות מפתח שבהן ניצח ביידן ב־2020. נקודות התורפה של הנשיא המכהן: הטיפול בכלכלה, גילו המבוגר והתמיכה בלחימה בעזה. הפער הגדול ביותר לטובת טראמפ: בסעיף הכלכלי

שני סקרים שפורסמו בתחילת השבוע מראים כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מפגר מאחורי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, זאת ברקע חששות הציבור בנוגע למצב הכלכלי ומחלוקות במפלגה הדמוקרטית סביב הלחימה בעזה, המפחיתים את סיכוייו של ביידן לזכות בקדנציה נוספת בבחירות 2024.
סקר של "הניו יורק טיימס" שנערך בשיתוף עם סיינה קולג' מצא כי ביידן (80) מפגר מאחורי טראמפ (77) בחמש מתוך שש מדינות המפתח, זאת בצל ספקות ציבור הבוחרים בנוגע לטיפולו בסוגיות הכלכליות וכן תהיות סביב כשירותו בגלל גילו המתקדם. לכך מתווסף חוסר שביעות רצון בנושאים אחרים, כמו המלחמה של ישראל וחמאס.
סקר נפרד של רשת CBS הראה גם הוא כי טראמפ פתח פער על פני ביידן לקראת הבחירות של 2024. לפי הסקר, יותר בוחרים סבורים שמצבם הפיננסי יהיה טוב יותר, אם טראמפ ינצח בבחירות. עוד עולה מהסקר, כי התמיכה של הדמוקרטים בביידן קטנה מזו של הרפובליקנים בטראמפ.
ציבור הבוחרים האמריקאי נוטה לייחס חשיבות רבה יותר לנושאים כלכליים לעומת מדיניות החוץ. למרות זאת, שני הסקרים הצביעו על חוסר שביעות מהתנהלותו של ביידן במגוון נושאים, כולל הביטחון הלאומי.
מצביעים ציינו כי לגבי הכלכלה, הם סומכים על טראמפ יותר מאשר על ביידן, עם 59% תמיכה לטראמפ לעומת 37% בסעיף זה. מבין הנושאים שבדק הסקר של "הניו יורק טיימס", מדובר בפער הגדול ביותר בין שני המתמודדים. כך, בכל קצוות הקשת הפוליטית, טראמפ קיבל ציונים גבוהים יותר בסעיף הכלכלה, ללא קשר למין, גיל, השכלה או רמת הכנסה.
לו הבחירות לנשיאות היו נערכות היום, ביידן היה מפסיד לטראמפ בשיעורים של 3%-10% במדינות המפתח אריזונה, ג'ורג'יה, מישיגן, נבדה ופנסילבניה - כך לפי הסקר של "הניו יורק טיימס". ביידן מוביל בוויסקונסין ב־2%, אחרי שב־2020 הוא ניצח בכל שש המדינות הללו.
באופן מיוחד, הדעות במפלגה הדמוקרטית חלוקות לגבי המלחמה בין ישראל חמאס, כאשר המצביעים הצעירים יותר ואלה ממוצא אפרו־אמריקאי נוטשים את הנשיא ומפחיתים את סיכוייו לזכות בקדנציה נוספת. עוד גילה הסקר של "הניו יורק טיימס", כי קבוצות דמוגרפיות שתמכו בביידן בפערים משמעותיים ב־2020, צמצמו את תמיכתם בו. כך, שני שלישים מציבור הבוחרים סבורים כי המדינה הולכת בכיוון הלא נכון.
מצביעים מתחת לגיל 30 גילו העדפה לביידן רק בשיעור של 1%. כמו כן, ההובלה שהוא נהנה ממנה בעבר בקרב המצביעים ההיספאנים צנחה משמעותית, וביידן זוכה ליתרון קטן יותר באזורים האורבניים לעומת היתרון שזוכה לו טראמפ באזוריים הכפריים.
ביידן מתמודד עם לחצים משמעותיים מכיוונם של דמוקרטים מסוימים המעוניינים כי יתמוך בהפסקת אש מיידית בין ישראל לחמאס, זאת לאחר שהביע את תמיכתו במאמצי ישראל לחסל את ארגון הטרור בעזה, בעקבות המתקפה הקטלנית של 7 באוקטובר. בה בעת, ביידן חזר והפציר בישראל לשמור על החוק הבינלאומי ולפעול יותר על מנת למנוע קורבנות חפים מפשע.
חברת הקונגרס הפלסטינית־אמריקאית ראשידה טליב מהמפלגה הדמוקרטית, המתנגדת הגדולה ביותר של הנשיא ביידן, האשימה אותו בתמיכה ב"רצח עם של הפלסטינים" והזהירה: "תתמוך בהפסקת אש כעת או שתאבד את תמיכתנו ב־2024".
כאשר נשאל לגבי התוצאות של הסקרים בריאיון לרשת ABC שלשום, ציין סגן יועץ הנשיא לביטחון לאומי, ג'ון פיינר, כי בעוד הממשל חולק על חלק מהמונחים המשמשים לתיאור הסכסוך, ברור לו כי התגובות להסלמה הביטחונית במזה"ת הן חזקות מאוד. "אנחנו יודעים שמדובר בסכסוך שקיימות לגביו דעות חזקות מאוד בכל הצדדים", ציין. קווין מונוז, דובר מטעם הבית הלבן, הדגיש כי סקרים מוקדמים חזו בשוגג תבוסות עבור הנשיא לשעבר ברק אובמה ועבור ביידן בבחירות האמצע ב־2022. "אנחנו ננצח ב־2024 בזכות עבודה נחושה וקשה, ולא בכך שנטריד את עצמנו בסקרים", סיכם.