סגור
משבר אקלים

דו"ח: קרנות השקעה ירוקות משקיעות גם בחברות מזהמות

לפי ניתוח של מכון המחקר העצמאי, 130 קרנות "מוכוונות אקלים" השקיעו 153 מיליון דולר בחברות דלקי מאובנים, בהן אקסון מובייל ושברון; מומחה: "בעלי נכסים יכולים ללחוץ על מזהמים להפוך לירוקים יותר"

קרנות השקעה שמשווקות את עצמן כ"מוכוונות אקלים" מחזיקות פעמים רבות במניות של מזהמות גדולות, כמו חברות דלקי מאובנים – כך לפי ניתוח של מכון המחקר העצמאי InfluenceMap.
במסגרת הניתוח זיהה המכון 130 קרנות מכוונות אקלים, שמנהלות נכסים בסך כולל של 67 מיליארד דולר. המכון דירג את פעילות הקרנות הללו ביחס ליעדים הסכם פריז מ-2015 להגביל את ההתחממות הגלובלית לשתי מעלות. 72 מהקרנות קיבלו מהמכון ציון שלילי, שמעיד על כך שסך ההשקעות שלהן לא מקדם את הגבלת ההתחממות הגלובלית.
בסך הכל, הקרנות משקיעות 153 מיליון דולר בחברות דלקי מאובנים או כאלו הקשורות לתחום, כאשר בין ההשקעות הנפוצות ביותר נמנות אקסון מוביל, שברון והליבורטון. "קשה למשקיעים לדעת בוודאות האם קרנות שממותגות כממוקדות אקלים תואמות להסכם פריז או לא", לא לפייננשל טיימס דאן ואן אקר, אנליסט ב-InfluenceMap. "יש טווח רחב של מושגים לתיאור קרנות ירוקות, וחוסר ששקיפות לגבי המשמעות של מושגים אלו".

1 צפייה בגלריה
שדה נפט בדרום עיראק שבו פעילה אקסון מוביל
שדה נפט בדרום עיראק שבו פעילה אקסון מוביל
שדה נפט שבו פעילה אקסון מוביל
(צילום: איי פי)
המכון ניתח גם פעילות של 593 קרנות שפועלות בקטוגוריה הרחבה יותר של ESG (סביבה, חברה, אחריות תאגידית), שמנהלות נכסים בסך 265 מיליארד דולר. ל-421 מהן היה פורטפוליו עם השפעה שלילית על הסכם פריז.
"משקיעים יופתעו לגלות חברות עתירות-פחמן בקרנות שמשווקות כירוקות", אמר לפייננשל טיימס ד"ר בן קלדקוט מבית הספר ליזמות וסביבה של אוניברסיטת אוקספורד. "עם זאת, צריך להעריך קרנות לא רק על סמך החברות החומות בפורטפוליו שלהן. בעלי נכסים יכולים ללחוץ על מזהמים להפוך לירוקים יותר, מה שיכול להביא להשפעה גדולה יותר במעברה לכלכלה דלת-פחמן מאשר השקעה רק במניות ירוקות. השארת נכסים כאלו למשקיעים שלא מעוניינים במטרות סביבתיות עלולה להביא לתוצאה הפוכה"