סגור
אוניברסיטת ייל
אוניברסיטת ייל (Shutterstock)

שכר הלימוד באוניברסיטאות היוקרה בארה"ב מתקרב כבר ל-100 אלף דולר בשנה

על פי סוכנות בלומברג, העלות השנתית של הלימודים גבוהה במידה רבה מההכנסה החציונית של משקי הבית בארה"ב. עם זאת, סטודנטים רבים יהיו זכאים לסיוע או מלגות, כך שלמעשה ישלמו סכום נמוך יותר. בינתיים למרות המחיר הגבוה, מספר הנרשמים ברוב אוניברסיטאות היוקרה עלה השנה

אוניברסיטאות היוקרה בארה"ב עלו השנה לכותרות בעיקר בהקשרים לא טובים, בראשם עלייה בתקריות אנטישמיות והפגנות אנטי ישראליות מאז מתקפת החמאס בשבעה באוקטובר. אך בכל זאת, הקבלה למוסדות הללו היא עדיין שאיפה של צעירים רבים, שייאלצו לשלם מחיר גבוה במיוחד כדי להגשים אותה.
על פי בדיקה שערכו בסוכנות בלומברג, עלות דמי הלימוד בשנה הבאה באחת משמונה האוניברסיטאות המשתייכות לליגת הקיסוס עומדת על קרוב ל-100 אלף דולר. כך למשל, באוניברסיטת פנסילבניה, שעמדה במוקד חלק גדול משערוריית האנטישמיות השנה, העלות השנתית של הלימודים גבוהה כעת במידה משמעותית מההכנסה החציונית של משקי הבית בארה"ב ומסתכמת בסכום מוערך של 92,288 דולר. הלימודים בקורנל יעלו גם כן יותר מ-92 אלף דולר, כשבדרטמות ובבראון המחיר מעל 91 אלף דולר. פירוש הדבר כי עבור ארבע שנות לימוד העלות הכוללת כבר עומדת על יותר מ-350 אלף דולר.
בבראון מדובר בעלייה של 4.5% לעומת שנה שעברה, בדרטמות עלייה של 3.8% ובייל, שם דמי הלימוד כוללים גם מעונות וארוחות, המחיר עלה ב-4%. זאת בהתאם לשיעור העלייה בכלל המכללות והאוניברסיטאות בארה"ב.
עם זאת, סטודנטים רבים יהיו זכאים לסיוע או מלגות, כך שבסופו של דבר ישלמו סכום נמוך יותר. בפנסילבניה יש קרן בגובה 21 מיליארד דולר, שמכסה בין השאר עלויות עבור סטודנטים שהמשפחות שלהם מרוויחות 75 אלף דולר ומטה.
"אנחנו עומדים בפני משבר בדמי הלימוד בהשכלה הגבוהה", אמר מארק הולצמן ממרכז ההגנה על הלוואות סטודנטים. "באופן כללי זה יוצר מעין מחסום לסטודנטים שלא מאמינים שיוכלו להרשות לעצמם את דמי הלימוד".
בינתיים המחיר הגבוה לא מרתיע את כולם, ומספר הנרשמים ברוב אוניברסיטאות היוקרה עלה השנה, זאת בעוד שבהרווארד, שעברה שנה לא פשוטה ששיאה בהתפטרות הנשיאה, דווקא נרשמה ירידה של 5% בהרשמה.
גובה דמי הלימוד לשנה באוניברסיטאות ליגת הקיסוס:
אוניברסיטת פנסילבניה: 92,288 דולר (שיעור הסטודנטים המקבלים סיוע: 46%)
אוניברסיטת קורנל: 92,150 דולר (48%)
בראון: 91,676 דולר (52%)
דרטמות: 91,312 דולר (59%)
ייל: 90,975 דולר (59%)
קולומביה: 89,587 דולר לשנה האקדמית 23-24 (49%)
פרינסטון: 86,700 דולר (65%)
הרווארד: 82,866 דולר לא כולל ספרי לימוד והוצאות אחרות (55%)