סגור
למבורגיני הוראקאן מכוניות יוקרה ריקול
למבורגיני הוראקאן (צילום: למבורגיני)

מס על מוצרי יוקרה בקנדה - למען צמצום הפערים והמאבק בהתחממות

הממשלה תטיל מס של 10% על רכישת מטוסים ומכוניות בשווי של יותר מ-100 אלף דולר קנדי ועל כלי שיט בשווי של יותר מ-250 אלף דולר; "יהיה זה רק הוגן היום לבקש מאותם קנדים שיכולים להרשות לעצמם לרכוש מוצרי יוקרה לתרום קצת יותר", נמסר

קנדה חשפה השבוע מס חדש שאמור לסייע למאבק בשינויי האקלים: "חוק המס על פריטי יוקרה נבחרים" (The Select Luxury Items Tax Act), שייכנס לתוקף ב-1 בספטמבר, יוסיף 10% על כל רכישה בקנדה של מטוסים ומכוניות בעלי שווי של מעל 100 אלף דולר קנדי (78 אלף דולר אמריקאי), וכן על ספינות בשווי של יותר מ-250 אלף דולר קנדי (194 אלף דולר אמריקאי).
המס יחול על כלי תחבורה שיירכשו לשימוש אישי, ויחול רטרואקטיבית על מרבית המכירות מאז תחילת השנה. הממשלה הקנדית טוענת שהמס נועד להניא עשירים מרכישת כלי רכב בעלי פליטה גבוהה ואף יצמצם את אי השוויון. "חלק מהקנדים איבדו את העבודה שלהם, בעוד סקטורים אחרים בכלכלה משגשגים", נמסר בהצהרה שפרסמה הממשלה, "לכן יהיה זה רק הוגן היום לבקש מאותם קנדים שיכולים להרשות לעצמם לרכוש מוצרי יוקרה לתרום קצת יותר". לפי הערכות הממשלה, המס יכניס 163 מיליון דולר קנדי בשנה התקציבית של 2024-2023.
ההודעה על המס מגיעה על רקע הכעס הציבורי המתגבר על השימוש של מפורסמים במטוסים פרטיים בעלי פליטת פחמן גבוהה. לפי הדו"ח שפרסמה חברת השיווק הבריטית יארד, הזמרת טיילור סוויפט היא המזהמת הגדולה ביותר, שכן המטוס הפרטי שלה טס השנה במשך 22,923 דקות ופלט מעל 8,000 טונה של פחמן דו-חמצני.
המס החדש ספג כבר ביקורת מצד הקהילה העסקית במדינה. לפי חלק מהטענות, יהיו לו "השלכות חמורות" על תעשיית התעופה שעוד לא התאוששה ממשבר הקורונה.