סגור
financial times

באירופה כבר משלמים על עצם ההסכמה להתייצב לראיון עבודה

מטכנולוגיית מידע עד בנייה, חברות באיחוד האירופי סובלות ממחסור בעובדים ושוק התעסוקה עובר מהפך: ממשלות מזרימות תמריצים לשיפור תנאי העבודה ומעסיקים הוגים פתרונות יצירתיים, כמו מענק של 500 יורו למתראיינים למשרה פנויה

מפתחי אתרים הם משאב נדיר בכלכלה האירופית שלאחר המגפה, ולכן סטפן קנול משתמש בטקטיקות לא שגרתיות כדי לגייס אותם ואנשי צוות אחרים.



המייסד של Deutsche Familienversicherung, חברת ביטוח שצומחת במהירות, ובסיסה בפרנקפורט, מציע 500 יורו לכל מי שמתראיין למשרה פנויה, עוד 1,000 יורו למי שיגיע לסבב ראיונות שני, ו־5,000 יורו נוספים למי שיסיים תקופת ניסיון של ששה חודשים.


"קשה במיוחד למצוא אנשים עם כישורי IT", אמר. "אנחנו מתחרים בענקים כמו אליאנץ שיכולים להעסיק בקלות מאות אנשים ברחבי העולם, אבל אנחנו לא מעוניינים להעסיק אנשים בהודו, אלא אנשים כאן בפרנקפורט".
האסטרטגיה יוצאת הדופן של קנול היא סימפטומטית למחסור הגובר בכוח אדם ברחבי גרמניה ובחלקים גדולים מאירופה. התוצאה היא שוק עבודה שורי שנותן למדינות האיחוד האירופי הזדמנות נדירה לשים קץ לרמות האבטלה הגבוהות ולתת־תעסוקה שפוגעות בגוש מאז המשבר הפיננסי של 2008.

"התאוששות סופר מהירה"

המחסור ניכר במיוחד בתחום ה־IT והבריאות; הוא ניכר גם בתחום הבנייה, שם זינק הביקוש בעקבות הגאות במחירי הבתים והזרמת מימון של האיחוד האירופי לפרויקטים ירוקים של שיפוץ מבנים; וכך גם בתחום האירוח, שבו החוקים משתנים ללא הרף והופכים עקב כך את העבודה בו למעיקה יותר ובטוחה פחות.
אבל המחסור בכוח אדם ניכר גם במגזרים אחרים. סקר שנערך בקרב 9,000 חברות גרמניות על ידי בנק הפיתוח KfW וקבוצת המחקר Ifo באוקטובר, מצא ש־43% נפגעו בשל מחסור בצוות מוסמך - שיא מאז איחוד גרמניה ב־1990.
בצרפת, 54% מהעסקים במגזר השירותים מתקשים גם הם לגייס, הנתון הגבוה ביותר שנמצא בסקר השנתי המתקיים מאז שנת 2000. הממשלה מציעה כעת סובסידיות כדי לסייע למי שמצויים באבטלה ממושכת ולאפשר להם לקבל הכשרה אצל מעסיקים שלא מצליחים לאייש משרות.

4 צפייה בגלריה
אולף שולץ קנצלר גרמניה
אולף שולץ קנצלר גרמניה
אולף שולץ, קנצלר גרמניה
(צילום: בלומברג)

מהירות ההתאוששות היתה יוצאת דופן. לאחר המשבר הפיננסי של 2008, האבטלה באיחוד האירופי טיפסה במשך ארבע שנים. כעת, לעומת זאת, היא נמצאת בשפל של כל הזמנים, וירדה ל־7.2% בנובמבר. אפילו אבטלת הצעירים נחלשה, ועמדה על שפל של 15.5%. זאת, למרות שהסתיימו רוב מסגרות העבודה קצרי הטווח שהוקמו כדי להפחית את ההשפעה הכלכלית של נגיף הקורונה: הבנק המרכזי האירופי מעריך שרק 1.8% מהעובדים נמצאו בחל"ת באוקטובר, לעומת 20% באפריל 2020.

העלאות שכר במגזר האירוח

"ההתאוששות של שוק העבודה באירופה היתה סופר מהירה", אמרה קתרינה אוטרמל, כלכלנית בכירה באליאנץ. "אנחנו צפויים לראותה נמשכת ב־2022 וקובעת שיאי אבטלה נמוכה".
למרות שגרסת האומיקרון עשויה עדיין להביא לנסיגה, כלכלנים צופים כי התעסוקה תמשיך לצמוח, בעידודה של תוכנית הבראה של האיחוד האירופי בהיקף של 800 מיליארד יורו. בניגוד למצב בארה"ב ובבריטניה, התעסוקה בצרפת ובספרד כבר נמצאת מעל לרמות של טרום־המגפה, ורק קצת מתחת להן באיטליה ובגרמניה. ברחבי האיחוד האירופי, אחוז המועסקים בגילי 20־64 עומד על 73.55 - שיא כל הזמנים. "בשנתיים הקרובות גוש היורו ייהנה מכלכלה חזקה הרבה יותר מבעבר, מכיוון שההוצאות הממשלתיות יהיו גבוהות יותר וכך גם ההוצאות של החברות", אמר פיטר שפריק, אסטרטג מאקרו־גלובלי ב־RBC Capital Markets.
קלאוס ויסטסן מ־Pantheon Macroeconomics אמר שאם תחזיות הצמיחה נכונות, התעסוקה בגוש היורו תיכנס ל"טריטוריה חדשה", כשהמרוויחות הגדולות ביותר צפויות להיות מדינות כמו ספרד ואיטליה שהשתרכו מאחור במשך שנים.
זה נותן לממשלות הזדמנות נדירה לקדם רפורמות שיעזרו לאותם אירופים המצויים באבטלה מתמשכת. יתר על כן, למרות שהעובדים באיחוד האירופי עדיין לא זוכים להעלאות השכר הגדולות שמהן נהנים עובדים רבים בארה"ב, הם נמצאים בעמדה נוחה המאפשרת להם להתמקח על שכר ותנאים טובים יותר.
פיליפ מרטן, יו"ר המועצה העצמאית לניתוח כלכלי, שמייעצת לממשלת צרפת, ציין שישנם היום יותר מעסיקים צרפתים שמגייסים עובדים בתנאים שמעניקים להם קביעות והגנה, זאת בניגוד להתקשרויות הלא מחייבות וקצרות הטווח שהיו מקובלות עד כה. הסדר שהושג החודש במגזר האירוח, והביא לעליית שכר ממוצעת של 16%, מאותת אף הוא כי לחצי השכר הולכים וגוברים. "הרבה יותר קל לנהל רפורמות חיוביות בשוק העבודה בסביבה שבה הכלכלה צומחת", אמר ויסטסן.

העובדים באיחוד האירופי עדיין לא זוכים להעלאות השכר הגדולות שמהן נהנים עובדים רבים בארה"ב, אך הם נמצאים בעמדה נוחה המאפשרת להם להתמקח על שכר ותנאים טובים יותר.
בניגוד לרפורמות קודמות, שנועדו בעיקר כדי להגדיל את כמות המשרות, ממשלות אירופה מתמקדות כעת בשיפור איכותן. ממשלת הקואליציה של גרמניה התחייבה להציג שכר מינימום של 12 יורו שממנו ייהנו כ־7 מיליון עובדים, וזאת למרות שהמעסיקים הזהירו שהצעד עלול לפגוע בגיוסים.

מאבק בחוזים הזמניים

ובינתיים, ספרד יוצאת למאבק בחוזים הזמניים, המופעלים בקרב 25% מכוח העבודה, באמצעות רפורמות שסוכמו בין בעלי העסקים לאיגודים, אך טרם אושררו בפרלמנט. רפאל דומנק, מנהל האגף לניתוחים כלכליים ב־BBVA אמר שהרפורמות הללו "אינן שאפתניות מספיק כדי לפתור את הבעיות המבניות של שוק העבודה הספרדי", שבו נרשמה בנובמבר אבטלה של 14.1%. למרות זאת, אינסיו דה לה טורה, כלכלן ראשי ב־Arcano Partners ציין כי כלכלת ספרד מוסיפה 90 אלף מקומות עבודה בחודש, והסבב הבא של החוזים הקיבוציים אמור להוביל לשכר גבוה יותר באופן משמעותי.

4 צפייה בגלריה
קורונה בית קפה ב מדריד ספרד 30.7.20
קורונה בית קפה ב מדריד ספרד 30.7.20
מלצר בבית קפה במדריד
(צילום: רויטרס)

לאיטליה יש בעיה אחרת: למרות שהאבטלה בה נמוכה יותר מאשר בספרד, יותר מדי אנשים בוחרים שלא לעבוד, נשים במיוחד. אבל רומא, שנהנית מקרנות האיחוד האירופי יותר מכל מדינה אחרת בגוש, שואפת ליצור בארבע השנים הקרובות 264,480 משרות בתחום הטיפול בילדים במסגרת תוכנית בהיקף 26 מיליארד יורו שנועדה להגדיל את תעסוקת הנשים והצעירים.
גידוג'ורג'ו בודראטו, כלכלן בברנברג, אמר שההתאוששות של מקומות העבודה באיטליה נמצאת עדיין בשלב מוקדם, וכי יש במדינה הרבה משרות חדשות המעוגנות בחוזים זמניים ולא מוגנים. למרות זאת, קרנות התמריצים של האיחוד האירופי ידרבנו את המגזר הציבורי לגייס עובדים, בעוד שקיצוצי מסים יוכלו להגביר את התעסוקה במגזר הפרטי. "הביקושים גדולים והם עומדים להישאר כך לפחות בשלוש השנים הבאות", אמר. "למרות שמצב התעסוקה באיטליה נמצא בפיגור, הוא משתפר בקצב מהיר מאוד".