סגור
תיירים ב טוקיו יפן
תיירים בטוקיו, יפן. תמשיך בהתאוששות מתונה (צילום: EPA/KIMIMASA MAYAMA)

משאירה לסין אבק: כלכלת יפן התרחבה ברבעון השני בשיעור שנתי של 6%

בין החודשים אפריל-יוני התרחבה הכלכלה ב-0.9% לעומת הרבעון הקודם, זאת בעוד בסין דיווחה על צמיחה של 0.8%. הצמיחה התאפשרה הודות לעלייה בייצוא של 3.2% ולשובם של התיירים למדינה. עם זאת, הצריכה הפרטית נפלה ב-0.5% לעומת הרבעון הראשון

כלכלת יפן התרחבה ברבעון השני בשיעור גבוה מהתחזיות הודות לנתוני יצוא יציבים. לפי הנתונים הרשמיים שפורסמו היום (ג'), התמ"ג היפני התרחב ב-1.5% בשלושת החודשים בין אפריל ליוני לעומת הרבעון הקודם. זאת לאחר צמיחה של 0.9% ברבעון הראשון. לעומת התקופה המקבילה אשתקד צמחה הכלכלה היפנית בשיעור של 6%, כשברבעון הראשון נרשמה צמיחה שנתית של 2.7%.
פירוש הדבר כי הצמיחה ביפן – הכלכלה השלישית בגודלה בעולם - גבוהה מזו של שתי הכלכלות הגדולות ביותר ארה"ב וסין. שכן, בסין הצמיחה הואטה ברבעון השני ל-0.8% לעומת הרבעון הקודם, ואילו בארה"ב הכלכלה צמחה בין אפריל ליוני בשיעור שנתי של 2.4%.
ביקוש חיצוני חזק היה אחד הגורמים לצמיחה ביפן ברבעון השני. היצוא עלה ב-3.2%, זאת לאחר שהשיפור בשרשראות האספקה הוביל לזינוק במשלוחי המכוניות. גורם נוסף שתרם לנתונים הטובים היה העלייה במספר התיירים וההוצאות שלהם.
"הכלכלה קרוב לוודאי שתמשיך בהתאוששות מתונה", מסר שר הכלכלה שיגיוקי גוטו. "אך עדיין צריך להקדיש תשומת לב מיוחדת להשפעות של העלאות המחירים ולסיכונים בכלכלה העולמית". כלכלנים אף הזהירו כי החולשות אצל שותפות המסחר העיקריות של יפן, ביניהן ארה"ב וסין, עלולות לגרום לכך שהעלייה ביצוא לא תימשך עוד הרבה.
בנוסף, הכלכלן טאקוג'י אידה מקרדיט אגריקול אמר כי התמריצים שהשיקה הממשלה תמכו בהתאוששות הכלכלית, והזהיר כי המדינה עלולה ליפול שוב לדפלציה אם הממשלה תעצור את ההוצאות והבנק המרכזי יהדק את המדיניות המונטארית.
מהנתונים שפורסמו היום עולה עוד כי הצריכה הפרטית נפלה ב-0.5% לעומת הרבעון הקודם, הירידה הראשונה מזה שלושה רבעונים. "הפרטים של הדו"ח היו פחות מרשימים מהכותרת", סיכם הכלכלן מרסל תייליאנט מקפיטול אקונומיקס.