סגור
ראש ממשלת קטאר השייח מוחמד בן עבד רחמן אל ת'אני ב דאבוס
ראש ממשלת קטאר השייח' מוחמד בן עבד רחמן אל ת'אני בדאבוס (צילום: AP /Markus Schreiber)

ראש ממשלת קטאר בדאבוס: "רק הפלסטינים יכולים להחליט אם חמאס ימשיך לשלוט בעזה"

היום השני של הפורום הכלכלי העולמי יצא לדרך וכלל לוח זמנים צפוף של נאומים ופגישות. יותר מ-2,800 מנהיגים מ-120 מדינות ברחבי העולם ישתתפו בפורום. בין הנושאים שנדונו היום: המלחמה בעזה, מלחמת רוסיה-אוקראינה ותוכנית הכלכלה הסינית

היום השני של הפורום הכלכלי העולמי (WEF) יצא לדרך, וכולל לוח זמנים צפוף של נאומים ופגישות של מנהיגים מרחבי העולם. לפי המארגנים, באירוע שיימשך עד יום שישי משתתפים יותר מ-2,800 מנהיגים מ-120 מדינות, כולל 60 ראשי מדינות.
כצפוי, נושא המלחמה בעזה עלה היום לדיון, זאת במסגרת דברים שאמר ראש ממשלת קטאר השייח מוחמד בן עבד רחמן אל ת'אני. הוא טען כי ישראל חייבת להסכים להליך מוקצב בזמן להשגת פתרון שתי המדינות, וזאת מכיוון שזו הדרך היחידה להבטיח יציבות בישראל וברשות הפלסטינית.
עוד הוא הוסיף כי הפלסטינים הם היחידים שיכולים להחליט אם חמאס ימשיכו לשלוט בעזה ויהיו בעלי תפקיד פוליטי גם ביום שאחרי. אל ת'אני התייחס גם להתקפות החות'ים בים האדום, ואמר כי התגובות הצבאיות שמובילה ארה"ב לא יבלמו אותן אלא רק מסכנות הסלמה במצב, וכי סיום המלחמה בעזה הוא הפתרון היחיד.
לדבריו, המצב הנוכחי באזור הוא "מתכון להסלמה בכל מקום" וכי להערכתו רק סיום הלחימה תמנע הסלמה בחזיתות נוספות. "עלינו להתייחס לנושא המרכזי שהוא עזה על מנת לסדר את כל השאר. אם נתמקד רק בסימפטומים ולא נטפל בבעיות האמיתיות, הפתרונות שנשיג יהיו זמניים", אמר.
אחד המשתתפים הבולטים השנה בדאבוס הוא נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, שניצל את האירוע כדי לנסות להשיג תמיכה פיננסית למדינה, שכבר קרוב לשנתיים נמצאת במלחמה מול רוסיה. לשם כך הוא נפגש עם ראשי המערכת הפיננסית העולמית, ביניהם מנכ"ל ג'יי.פי מורגו ג'יימי דיימון, מנכ"ל בנק אוף אמריקה בריאן מויניהאן, מנכ"ל בלאקסטון סטיב שוורצמן ומייסד קרן ברידג'ווטר ריי דליו. "שאלוהים יברך אותך", אמר לו דיימון כשנפגשו. זלנסקי מעוניין להשיג מימון שיעזרו לאושש את כלכלת המדינה, זאת לנוכח העיכוב באישור הסיוע בקונגרס האמריקאי. בהמשך הכנס מתוכנן זלנסקי להיפגש גם עם מזכיר המדינה האמריקאי אנטוני בלינקן.
המלחמה באוקראינה עלתה גם בדבריה של נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין. היא הודתה שאוקראינה זקוקה לסיוע פיננסי נוסף ולעוד תחמושת, אך ציינה כי רוסיה מתקשה בשדה הקרב וגם בחזית הכלכלית - שם הסנקציות שהשיתו מדינות המערב חיזקו את התלות שלה בסין.
באירוע נפרד שהתקיים היום חשף ראש ממשלת סין לי קא – צ'נג את תוכנית הממשלה לבנות מחדש אמון בכלכלה, הכוללת הגדלת שיתוף הפעולה הבינלאומי, הרחבת שיתופי הפעולה בתחום החדשנות וקידום יוזמות סביבתיות.
לי טען כי הכלכלה הסינית ממשיכה להתקדם, והוסיף כי ההערכה היא שהכלכלה צמחה בשנה שעברה ב-5.2%, מעל היעד הרשמי שעמד על 5% בלי להחיל תוכנית תמריצים נרחבת. "השקעה בסין אינה סיכון, אלא הזדמנות", אמר לאנשי העסקים המובילים בקהל. "ננקוט בצעדים לענות על החששות ההגיוניים מצד הקהילה העסקית העולמית", הוסיף. כך למשל, ציין כי הממשלה עובדת על קידום מדיניות שתפתור את החששות בנוגע להדלפת מידע.
בפאנל שנערך אתמול (ב') בהשתתפות נגידי בנקים מרכזיים באירופה הם הנמיכו ציפיות בנוגע להורדות ריבית פוטנציאליות השנה. "אל לנו להסתמך על הורדות ריבית ב-2024", אמר רוברט הולצמן, נגיד הבנק המרכזי של אוסטריה. בדומה, נשיא הבונדסבנק הגרמני יואכים נייגל הוסיף: "אני חושב שעוד מוקדם לדבר על הורדות".