סגור

בכיר בפד: "להפסיק את העלאות הריבית, אסור לגרום כאב כלכלי מיותר"

רפאל בוסטיק, נשיא הבנק הפדרלי של אטלנטה, סבור כי הריבית בארה"ב מספיק גבוהה כדי להחזיר את שיעור האינפלציה ליעד של 2%: "עלינו להיות זהירים וסבלניים ולתת למדיניות המהודקת להמשיך להשפיע על הכלכלה"; המשקיעים צופים עוד העלאת ריבית אחת השנה

נשיא הבנק הפדרלי של אטלנטה, רפאל בוסטיק, קרא אמש להפסיק את העלאות הריבית בארה"ב, ואמר שהמדיניות המוניטרית הדוקה דיה כדי להוריד את האינפלציה חזרה ליעד - 2% - תוך פרק זמן "סביר".
"אני סבור שהמדיניות מגבילה דיה", אמר בוסטיק בוועידה הדו-שנתית של הבנק המרכזי הדרום אפריקאי שנערכת בקייפטאון. "עלינו להיות זהירים וסבלניים ולתת למדיניות המהודקת להמשיך להשפיע על הכלכלה, זאת כדי שלא נהדק אותה יותר מדי ונגרום כאב כלכלי מיותר". עם זאת ציין כי "אין משמעות הדבר שאני בעד הקלת המדיניות בזמן הקרוב".
הפד צפוי להותיר את שיעור הריבית על כנו, בטווח של 5.25%-5.5%, בפגישה שתתקיים ב-20 בחודש. ואולם השווקים סבורים שקיים סיכוי של כ-50% שהבנק יעלה את שיעור הריבית בעוד 0.25% השנה, בהינתן האינפלציה שנותרת גבוהה, הצמיחה החזקה מהצפוי, ושיעור האבטלה שעודנו נמוך, ועומד על כ-3.5%.
באמצע יוני, רוב בכירי הפד סברו כי יש צורך בשיעור ריבית של 5.5%-5.75% כדי לנצח במאבק מול האינפלציה. בוסטיק נכלל בדעת המיעוט, שהזהירה מהידוק יתר ופגיעה שלא לצורך במשרות ופרנסת משקי הבית.
העלאות הריבית שהחלו במרץ 2022 כבר מראות סימנים של דיכוי האינפלציה, אמר אתמול בוסטיק, וציין כי שיעור האינפלציה הגיע ל-3.2% ביולי, אחרי שיא של 9% בקיץ הקודם. הוא ציין כי הירידה בשכר הדירה הממוצע טרם חלחלה לנתוני האינפלציה, ולכן לדבריו קצב האינפלציה בפועל "עשוי כבר להיות קרוב יותר ליעד העומד על 2%".
מחקרים מראים שפחות חברות מתכננות העלאות מחירים, ציין בוסטיק, ואחוז המוצרים במדד המחירים לצרכן שרשמו עלייה של 5% או יותר, ירד ל-35% בלבד – לעומת 80% בקיץ שעבר. במקביל, לדבריו, שוק העבודה מתקרר, והמעסיקים אומרים שאין בכוונתם להעלות מחירים כדי לכסות את העלייה בשכר עובדיהם.
עם זאת בוסטיק ציין כי על הפד להישאר "תקיף" בשמירת מדיניותו ההדוקה עד שיתברר כי האינפלציה נמצאת בדרך ליעד של 2%, תוך פרק זמן סביר.