סגור
ג'רום פאוול

שיא של 22 שנה: הפד העלה את הריבית ל-5.5%

אחרי 10 העלאות ריבית ברצף ממרץ 2022 והפסקה אחת בחודש שעבר, העלה הבנק הפדרלי את הריבית ברבע אחוז, בדומה לתחזיות. היו"ר פאוול: "אנחנו מתכוונים להמשיך עם המדיניות המהדקת עד שנהיה בטוחים שהאינפלציה יורדת לאורך זמן ליעד של 2%"

הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, בראשות ג'רום פאוול, העלה הערב את הריבית ברבע אחוז (25 נ"ב) ל-5.5%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2001. הבנק רומז כי יעלה את הריבית פעם אחת נוספת ב-2023.
בפד ציינו אחרי ההחלטה (ולא בפעם הראשונה) כי "האינפלציה עדיין גבוהה" וכי הבנק "קשוב מאוד לסיכוני האינפלציה", מה שמרמז על האפשרות כי הבנק יעלה את הריבית פעם אחת נוספת עוד השנה, כך לפי דיווח ב-CNN. גם בבלומברג ציינו כי הדלת נותרה פתוחה להעלאות נוספות.
"האינפלציה התמתנה מאז מחצית השנה שעברה. בה בעת יש עוד דרך ארוכה להשבת האינפלציה לרמה של 2%", אמר יו"ר הפד ג'רום פאוול בפתיחת מסיבת העיתונאים. "אנו רואים את ההשפעה שיש למדיניות שלנו, עברנו דרך ארוכה, וההשפעה של ההידוק המוניטרי עדיין לא מורגשת במלואה", אמר היו"ר.
פאוול ציין כי הפד אינו לגמרי בטוח עדיין שהאינפלציה הובסה, אף שמדד המחירים ירד משמעותית. "אנחנו צריכים לראות שהאינפלציה נמוכה למשך תקופה. אנו רואים שהמדיניות שלנו לא הייתה מספיק מגבילה לזמן ארוך מספיק כדי שתהיה לה את ההשפעה המלאה הרצויה", ציין היו"ר. "אנחנו מתכוונים להותיר את המדיניות המגבילה עד שנהיה בטוחים שהאינפלציה יורדת לאורך זמן ליעד שלנו של 2%, ואנחנו מוכנים להדק יותר אם הדבר יידרש".
אשר להחלטות בהמשך הדרך, אמר פאוול: "אנחנו נמשיך לנקוט גישה התלויה בנתונים עדי לקבל החלטה על עד כמה יש צורך במדיניות המצמצמת שלנו. אנחנו צריכים להיות מוכנים להעלאות נוספות אם נראה שהדבר יהיה מתאים".
במענה ספציפי לשאלה לגבי ההחלטה הצפויה בפגישה הבאה הבהיר פאוול: "אני אומר שזה לגמרי אפשרי שאנחנו נעלה שוב את הריבית בפגישה של ספטמבר, אם הנתונים יצדיקו זאת. אני גם אומר שזה אפשרי שאנחנו נחליט להותיר אותה ללא שינוי. נבחן בזהירות את העניין, כפי שאמרתי, פגישה אחרי פגישה".
יו"ר הפד ציין כי שוק התעסוקה נותר מאוד חזק, ושהביקושים לעובדים עדיין גדולים. בה בעת ציין כי שוק התעסוקה כבר אינו חם כפי שהיה בשנה שעברה.
"יש כמה סימנים מתמשכים לכך שהביקושים וההיצעים בשוק העבודה מתקרבים לאיזון טוב יותר. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה גדל בהשוואה לשנה שעברה, במיוחד בגילאי 25 עד 54. יש סימנים גם להתמתנות ברמת הגידול - מספר המשרות הפנויות ירד מאז תחילת השנה".
בחודש שעבר הפד הותיר את הריבית על כנה, בשיעור של 5.25%, והותיר מאחור רצף של עשר העלאות ריבית. זאת לאחר האטה משמעותית באינפלציה.
גם החודש קצב עליות המחירים בארה"ב המשיך להאט כשהאינפלציה ביוני רשמה עלייה שנתית של 3%, רמתה הנמוכה ביותר מאז מרץ 2021. זאת בעוד תחזיות הכלכלנים עמדו על עלייה של 3.1%, בהמשך לעלייה של 4% במדד המחירים לצרכן בחודש מאי.
אינדיקטור נוסף לכך שהאינפלציה מתקררת הוא שוק התעסוקה, שבשנתיים האחרונות הלחיץ את הפד בשל חוזקו, אך הוא רשם האטה ביוני. למשק האמריקאי נוספו בחודש שעבר 209 אלף משרות, כך עולה מדו"ח התעסוקה שפרסם משרד העבודה בארה"ב.
מספר המשרות שנוספו בחודש שחלף היה הנמוך ביותר מאז דצמבר 2020. האנליסטים ציפו לתוספת של 240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.6%. עם זאת שיעור האבטלה נותר נמוך ברמה היסטורית ואף ירד מ-3.7% ל-3.6%.