סגור
פרוסת סיליקון נכנסת ל מכונת מדידה של נובה בתהליך ייצור שבבים
פרוסת סיליקון לייצור שבבים (צילום: יורם שרף)

המאבק בין ארה"ב לסין מחריף: בייג'ינג תגביל את הייצוא של מתכות המשמשות לייצור שבבים

משרד המסחר הסיני הכריז השבוע כי החל מאוגוסט יחולו הגבלות על יצוא המתכות גריום וגרמניום המשמשות לייצור שבבים וציוד תקשורת. המהלך הוא תגובה להגבלות דומות שהטילה ארה"ב נגד יצוא טכנולוגיות מתקדמות לסין, והחשש הוא שהסינים ירחיבו את התגובה גם נגד יצוא מתכות נדירות

סין הגיבה על ההגבלות שמטילה ארה"ב על יצוא רכיבים לייצוא שבבים למחצה והודיעה על הגבלת הייצוא של שתי מתכות המשמשות לייצור שבבים וציוד תקשורת. ההגבלות יכנסו לתוקף ב-1 באוגוסט והן חלות על גליום וגרמניום – סין היא היצרנית המובילה בעולם של המתכות הללו. לפי הודעת משרד המסחר הסיני הגבלות אלה נועדו "להגן על הביטחון והאינטרסים הלאומיים". פירוש הדבר כי היצואנים יצטרכו לקבל אישור מיוחד ליצוא המתכות. שתי המתכות יכולות ליצור חלופות לפרוסות סיליקון ולרכיבים שמשמשים בציוד צבאי ותקשורת.
בסוכנות רויטרס דיווחו כי בעקבות ההכרזה המפתיעה הזו אתמול (ב') ממהרות החברות שיושפעו לאגור מלאי לפני כניסת ההגבלות לתוקף. כך למשל יצרנית אמריקאית של פרוסות סיליקון אמרה כי היא כבר הגישה בקשות לאישור יצוא, בעוד שיצרנית גרמניום סינית אמרה כי נרשמה עלייה בפניות מצד קונים פוטנציאלים, זאת בעוד המחיר מזנק. עם זאת, בתעשייה חוששים כי הצעד הבא יהיה הטלת הגבלות על יצוא מתכות נדירות. סין היא היצרנית הגדולה בעולם של מתכות נדירות, המשמשות במכוניות חשמליות וציוד צבאי.
בנציבות האירופית כבר הביעו חשש בנוגע לצעד הסיני, בעוד ששר הכלכלה הגרמני רוברט האבק אמר כי הרחבת ההגבלות למתכות כמו ליתיום תהיה "בעייתית".
ההערכה היא כי המהלך הסיני הוא בתגובה למאמצים המתגברים מצד ארה"ב לפגוע בהתקדמויות הטכנולוגיות של סין. רק בשבוע שעבר הכריזה הולנד על הגבלות מטעמה על מכירת ציוד מתקדם לייצור שבבים. המהלך הזה נועד למנוע מהמכונות של ASML – היצרנית הגדולה בעולם של ציוד לייצור שבבים – להגיע לחברות סיניות. אמש פורסם בוול סטריט ג'ורנל כי בממשל האמריקאי מתכננים להגביל את הגישה של סין למחשוב ענן ולהטיל מגבלות חדשות בתחום יצוא טכנולוגיות AI לסין.
"סין פגעה בהגבלות המסחר האמריקאיות בנקודה הכואבת ביותר", הגיב פיטר ארקל, יו"ר איגוד הכרייה העולמי של סין. "גליום וגרמניום הן רק שתיים מבין המתכות החשובות למגוון מוצרים טכנולוגיים, וסין היא היצרנית המובילה של מרבית המתכות", הוסיף. לדבריו, לא יהיה פשוט למצוא מדינה שתחליף את סין בטווח הקצר עד הבינוני.
להערכתו של פול טריולו, סגן נשיא בכיר לענייני סין בחברת האסטרטרגיה אלברייט סטונברידג', ההגבלות הסיניות מיועדות נגד חברות בתעשיות המוליכים למחצה והביטחון, והן יסייעו לסין להשיג יותר כוח מיקוח. "זה בהחלט נועד כדי להעביר לממשל ביידן מסר לא מרומז שסין מחזיקה בידיה קלפים משמעותיים בכל הקשר לרכיבים לתעשיות המוליכים למחצה, התעופה והרכב, וביכולותה לגרום נזק לחברות אמריקאיות", אמר לרויטרס.
לפי אנשים המקורבים לנושא, במשרד המסחר הסיני מתכוונים להיפגש מחר עם היצרניות הגדולות של המתכות כדי לדון בהגבלות הייצוא.
חברת AXT האמריקאית המייצרת פרוסות סיליקון הודיעה כי זרוע הייצור הסינית שלה תגיש בקשות לאישור המשך הייצוא של גליום וגרניום. דובר של אינטל אמר כי החברה בוחנת את ההצהרה של משרד המסחר. "האסטרטגיה שלנו של שמירה על שרשרת אספקה מגוונת ועולמית ממזערת את הסיכון לאתגרים מקומיים ושיבושים", מסר.