סגור
משבר אקלים

משבר האקלים
הסיוע האמריקאי למדינות מתפתחות התכווץ לעשירית מההבטחה

בספטמבר הבטיח נשיא ארה"ב סיוע של 11.4 מיליארד דולר בשנה עד שנת 2024 למדינות מתפתחות לטובת המאבק במשבר האקלים. כעת מתברר שהסיוע יסתכם במיליארד דולר בלבד. פעיל אקלים: "זה מזעזע"

בספטמבר האחרון סיפק נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הבטחה משמעותית: נכפיל את כספי הסיוע להתמודדות עם משבר האקלים שמיועדים למדינות מתפתחות, ונעביר להן סכום של 11.4 מיליארד דולר בשנה עד 2024. אבל כשהגיעה העת לפרוע את ההבטחה הזו, עם אישור תקציב בסך 1.5 טריליון דולר, התברר שההתחייבות המשמעותית הצטמקה לכמיליארד דולר בלבד, פחות מעשירית מההתחייבות של ביידן (וכמחצית מהסכום שהבית הלבן ביקש בפועל).


"זה מזעזע", אמר לניו יורק טיימס אקטיבסט האקלים מוחמד אדאו מ-Power Shift Africa. "מדינות רבות בחצי הכדור הדרומי גיבשו את מחויבויות האקלים שלהן על סמך הציפייה שיקבלו סיוע פיננסי משמעותי. ארה"ב שוב כושלת לעמוד בהבטחותיה והורסת את התקווה שהמדינות האלו יעמדי ביעדי הפחתת הפליטות שלהן".
ארה"ב אינה יוצאת דופן בהקשר זה. מדינות מערביות עשירות התחייבו בעשור שעבר להעביר למדינות מתפתחות 100 מיליארד דולר בשנה החל מ-2020 לצורך צמצום פליטות גזי חממה והגברת המוכנות לנזקי משבר האקלים. כספים אלו, שמיועדים בין השאר להקמת תשתיות אנרגיות מתחדשות, הגיעו בפועל בסכומים קטנים משמעותית מההתחייבויות – מה שמעכב את ומחבל במאמצים העולמיים להפחתת פליטות גזי חממה.

1 צפייה בגלריה
זיהום אוויר פליטות גזי חממה
זיהום אוויר פליטות גזי חממה
זיהום אוויר. הסיוע הצטמק משמעותית לעומת ההבטחות
(בלומברג)

ארה"ב, אחת המזהמות הגדולות בעולם, נמצאת תחת ביקורת משמעותית שכן היא תורמת פחות מחלקה היחסי. "במשך שנה ג'ון קרי (השליח הנשיאותי המיוחד לענייני אקלים, ע"כ), הנשיא ביידן ובכירים אחרים בממשל אומרים, 'ארה"ב חזרה, אנחנו מובילים באקלים', אבל יש מעט מאוד ביצוע", אמר לניו יורק טיימס ג'ו ת'ווייטס מ-World Resources Institute. "לנסות להרצות למדינות אחרות, אבל לא להשקיע בפעילות אקלימית בעצמם, זה לא עובר טוב".
בלימת משבר האקלים בלתי אפשרית ללא מאמץ עולמי משותף וסיוע למדינות בעלות הכנסת נמוכה. כל עוד העולם המערבי, וארה"ב בראשו, ממשיך לאכזב ולא ולספק למדינות מתפתחות את הכספים הדרושים להן לטרנספורמציה אנרגטית, היכולת לחתוך את פליטות הפחמן במחצית עד סוף העשור ולהגיע לאיפוס מלא עד 2050 תשאר מחוץ להישג ידינו.
והמחיר שנשלם בסופו של דבר יהיה גבוה הרבה יותר, גם אם מסתכלים על מונחים כספיים בלבד. אירועי מזג אוויר קיצוניים, שמשבר האקלים הופך לתכופים ולחמורים יותר, כרוכים בעלויות כספיות ניכרות. הוריקן סנדי מ-2012, למשל, גרם לנזקים של 60 מיליארד דולר. השריפות בקליפורניה ב-2018 הסבו נזקים של 148.5 מיליארד דולר. ואירועי הקיצון רק החריפו מאז.