סגור
משבר אקלים

דו"ח של האו"ם: כך פוגעים שינויי האקלים במיליארדי בני אדם

דו"ח של הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים של האו"ם מצייר תמונה שחורה: מיליארדי בני אדם נפגעים ממשבר האקלים - אם זה בעקיפין, דרך מערכות אקולוגיות שנפגעו, או ישירות דרך אירועי מזג אוויר קיצוניים. חלון ההזדמנויות עוד לא נסגר, ואם נפעל באופן מיידי נוכל להקטין את הפגיעה

שינויי האקלים גורמים לסכנה לטבע, ופוגעים בעקבות כך בחייהם של מיליארדי בני אדם מסביב לעולם. חלון ההזדמנויות לשיפור המצב עוד לא נסגר, אך לא נותר עוד זמן רב. כך עולה מדו"ח מקיף שנכתב על ידי הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים של האו"ם (IPCC), שמתפרסם בצהריים (יום ב').


את הדו"ח הכינו 270 חוקרים מ-67 מדינות שונות. לכתיבתו סייעו 675 חוקרים נוספים, והוא כולל יותר מ-34 אלף ציטוטי מאמרים. מהמסמך מסתמן כי העלייה בתופעות מזג אוויר קיצוני שנגרמות משינויי האקלים, כגון גלי חום, בצורות ושיטפונות כבר מגיעה לקצה של יכולת התמודדות המערכות האקולוגיות. בשל כך, תיגרם פגיעה משמעותית במינים של בעלי חיים, עצים ואלמוגים.
כמו כן, אירועי מזג האוויר הקיצוניים מתרחשים לעיתים בו-זמנית, וגורמים גם לפגיעה באנושות. הם חושפים מיליוני בני אדם למחסור קריטי במזון ומים. עוד נכתב בדו"ח כי העולם יתמודד עם שינויי אקלים בלתי נמנעים בשני העשורים הקרובים, עם עלייה כללית של 1.5 מעלות יותר מאשר במהפכה התעשייתית. גם עלייה זמנית של מעל 1.5 מעלות תגרום להשלכות חמורות, שחלקן יהיו בלתי הפיכות.
כותבי הדו"ח סבורים שכדי להימנע מאובדן של חיים, מגוון ביולוגי ותשתיות - יש צורך לאמץ פעולות שאפתניות שנדרשות כדי להסתגל לשינויי האקלים, ובו בעת לחתוך בפליטות של גזי החממה. עד כה, עולה כי קיים פער בין הנעשה לבין הנדרש כדי להתמודד עם הסיכונים העולים. כמו כן, נמצא שהפערים האלו משמעותיים יותר בקרב אוכלוסיות בעלות רמת הכנסה נמוכה.


3 צפייה בגלריה
הפגנה בגלזגו ועידת האקלים בגלזגו משבר האקלים
הפגנה בגלזגו ועידת האקלים בגלזגו משבר האקלים
מפגינים בוועידת האקלים בגלזגו, ב-2021
(גטי)

"הדו"ח הזה מזהה את התלות ההדדית של אקלים, מגוון ביולוגי ואנשים, ומשלב מדע של טבע, חברה וכלכלה באופן משמעותי יותר מההערכות הקודמות של ה-IPCC. הוא שם דגש על החשיבות המיידית בנקיטת צעדים שאפתניים יותר בהתייחסות לשינויי האקלים. חצי צעד הוא כבר לא אופציה", אמר ראש ה-IPCC, הוסונג לי.
בתוך כך, בדו"ח ניתנת הערכה באשר להשפעות, סיכונים והסתגלות לשינויי האקלים בערים, שם מתגוררת יותר ממחצית מאוכלוסיית העולם. בריאות האנשים, אורח חייהם ופרנסתם, כמו גם תשתיות - הכוללות אנרגיה ומערכות תחבורה - כל אלה יושפעו בהדרגה משבר האקלים. בנוסף לכך, תושבים המתגוררים ליד החוף יהיו חשופים יותר לנזקים בשל העלייה של מפלס הים שנגרם מהמסת הקרחונים.
הדו"ח מספק תובנות לפוטנציאל של הטבע, שביכולתו לא רק להפחית את סיכוני האקלים, אלא גם לשפר את חיי בני האדם.
מערכות אקולוגיות בריאות ומגוון ביולוגי שומרים על הישרדות בני האדם. הם מעניקים שירותים שהופכים את כדור הארץ למקום בו ניתן לחיות, כגון חמצן, מזון, מים ואגירת פחמן. עם זאת, משבר האקלים ועלייה באירועי מזג אוויר קיצוניים משפעים על הטבע, פוגעים במגוון הביולוגי ומחלישים את המערכות האקולוגיות. כתוצאה מכך, התרומה של הטבע לאנושות פוחתות וגם בני האדם נפגעים.


3 צפייה בגלריה
גל שריפות שריפה יוון אי אוויה Evia משבר האקלים
גל שריפות שריפה יוון אי אוויה Evia משבר האקלים
שריפות ביוון, בקיץ האחרון
(צילום: AFP)

לפי הדו"ח, שמירה על בריאות הצמחייה בעולם כוללת שיקום ושמירה על מערכת אקולוגית איכותית בשטח כולל שבין 30% - 50% מכדור הארץ, הכוללים את האזורים שנותרו עם מערכות אקולוגיות מתפקדות ואיכותיות. בנוסף לכך, צוין בדו"ח כי קיימת גם חשיבות לניהול בר-קיימא בשאר השטח של כדור הארץ.
כמו כן, נכתב במסמך כי שימור הטבע אינו יכול להוות פתרון יחיד. קיים צורך בשינוי משמעותי של אורח חיינו, הכולל בין השאר תעשייה פחות מזהמת, שימוש באנרגיות מתחדשות, תזונה בריאה ממקורות ברי-קיימא, וכן גם תכנון נכון ויותר מקיים של ערים.
החוקרים הוסיפו בדו"ח כי משבר האקלים מושפע גם מ"טרנדים" עולמיים, כגון שימוש לא מקיים של משאבים טבעיים, עלייה בעירוניות, אי-שוויון חברתי, ואובדן ונזק מאירועים קיצוניים כגון מגפות.
בדו"ח פורטו ההשפעות והסכנות של שינויי האקלים על כל יבשת לפי כמה קריטריונים, לרבות: השפעה על הכלכלה, מזג האוויר, מים, מזון ובריאות. לדוגמה: באסיה – נגרמים בין השאר לגלי חום, הצפות, פגיעות במערכות האקולוגיות ומחסור במזון.
כותבי הדו"ח משאירים מקום גם למעט אופטימיות: יש דרכים להתמודד עם האקלים המשתנה, אך צריך לפעול עכשיו. נותר עדיין חלון הזדמנויות צר שמאפשר לנו לפתח חוסן להתמודד עם שינויי האקלים. הפחתה משמעותית בפליטת גזי חממה, שמירה ושיקום מערכות אקולוגיות ועלייה בשימוש באנרגיות מתחדשות יוכלו לעזור להפחית את ההשפעות החמורות של שינויי האקלים. לשם כך, יש צורך בשיתוף פעולה בין-ממשלתי ושל המגזר הציבורי.


3 צפייה בגלריה
הודו זיהום אוויר מפעלים מפעל משבר האקלים התחממות גלובלית
הודו זיהום אוויר מפעלים מפעל משבר האקלים התחממות גלובלית
זיהו אוויר בהודו
(גטי)
"ההערכה שלנו מראה באופן ברור שהתמודדות עם כל האתגרים השונים מערבת את כולם: מדינות, מגזר ציבורי, חברה אזרחית. עבודה משותפת תתעדף הפחתת נזקים, כמו גם הגינות וצדק, בקבלת החלטות ובהשקעות", אמרה דברה רוברטס, מה-IPCC.
דו"ח זה מהווה חלק שני מתוך שלושה של הדו"ח Sixth Assessment Report. החלק השלישי והאחרון צפוי להתפרסם בהמשך השנה. החלק הראשון, שפורסם בחודש אוגוסט האחרון, עסק בכך ששינויי האקלים יגרמו לעלייה בכמות אירועי מזג האוויר הקיצוניים. מהמסמך עלה כי רבים מהשינויים שתועדו באקלים כדור הארץ הם חסרי תקדים מזה אלפי, אם לא מאות אלפי שנים. לפי הדו"ח, גלי חום שתדירותם הייתה בעבר פעם ב-50 שנה, יתרחשו פעם בעשור וזאת בשל ההתחממות הגלובלית. לדברי המדענים, גם אירועים של גשם חזק ומנגד בצורות יהפכו להרבה יותר שכיחים.
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "ישראל נמצאת באחד מהאזורים הרגישים ביותר, אשר ייפגעו ממשבר האקלים בצורה החריפה ביותר. לכן, כבר קידמנו החלטת ממשלה למניעת שריפות ענק – בדגש על אזורי חיץ; החלטת ממשלה על הצללה וקירור ערים בדגש על פתרונות טבעיים. ובנוסף, אנו בונים מפות סיכונים ייעודיות לישראל שתאפשר קבלת החלטות מבוססת מדע וידע".