סגור
כלכליסט המנהיג העליון של איראן חמינאי
המנהיג העליון של איראן חמינאי. המתקפה - ביום הולדתו ה-85 (צילום: AFP / HO / KHAMENEI.IR)

דיווחים: ישראל תקפה באיראן, פיצוצים בבסיס אווירי באספהאן

ארה"ב עודכנה מראש - ומערכות ההגנה האוויריות פעלו באספהאן שבמרכז איראן. גורם אמריקני בכיר: "היעד - לא גרעיני". בישראל שותקים, גורמים בטהרן ל"ניו יורק טיימס": "בתקיפה נפגע בסיס אווירי". האמריקנים דיווחו על "תגובה מוגבלת" בלבד. באופן רשמי הכחישו בטהרן פגיעה בערים באיראן, והדגישו כי הוסרו הגבלות הטיסה בשטחה

התגובה הישראלית הגיעה: על פי הדיווחים הלילה (בין חמישי לשישי) באיראן, ישראל תקפה יעדים צבאיים איראניים - על אדמת איראן. על פי הפרסומים, בין היתר הותקפו מתקנים של חיל האוויר האיראני, זאת ככל הנראה בתגובה למתקפה חסרת התקדים מאיראן לעבר ישראל בלילה שבין שבת לראשון. בטהרן הכחישו פגיעה בערים באיראן, ואף הדגישו כי הוסרו הגבלות הטיסות בשטחה.
בינתיים, בישראל שותקים ובאיראן מדווחים על הפעלת מערכות ההגנה האוויריות באספהאן שבמרכז המדינה. שלושה גורמים איראניים - שלא האשימו את ישראל במתקפה - אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי "התקיפה פגעה בבסיס אווירי" באזור. גורמי ביטחון ישראליים אישרו בשיחה עם העיתון האמריקני כי ישראל היא זו שתקפה באספהאן - בתגובה למתקפה האיראנית.
גורם אמריקני בכיר אמר הלילה לרשת ABC כי "טילים ישראליים" פגעו באתר באיראן ובכיר אמריקני נוסף אמר לרשת אל-ג'זירה כי "ישראל פתחה במתקפה". משמרות המהפכה הודיעו על מצב כוננות מרבית בכל הבסיסים הצבאיים במדינה, המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן נקראה ל"דיון דחוף", אך חרף דברי הגורמים האמריקניים, גורם איראני טען בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס כי לא הייתה מתקפה של טילים באיראן.

2 צפייה בגלריה
מערכות ההגנה האווירית של איראן פועלות בשמי אספהאן, הלילה
מערכות ההגנה האווירית של איראן פועלות בשמי אספהאן, הלילה
מערכות ההגנה האווירית של איראן פועלות בשמי אספהאן, הלילה
(צילום: מתוך ynet)
לפי סוכנות "פארס" פיצוץ נשמע בשמי צפון-מערב העיר ליד בסיס חיל האוויר של הצבא האיראני. בדיווחים נוספים נטען כי מקור הפיצוץ - ליד שדה התעופה המקומי. במחוז אספהאן ממוקמים כמה אתרי גרעין איראניים, בהם נתנז שנחשב לאתר העשרת האורניום המרכזי במדינה.
עם זאת, גורם אמריקני הבהיר בשיחה עם רשת CNN כי המטרה שהותקפה "אינה גרעינית" ובמקביל גורם צבאי מעורה בפרטים אמר לרשת "פוקס ניוז" כי התגובה הישראלית - מוגבלת בלבד. גם באיראן הבהירו כי מתקני גרעין לא נפגעו במתקפת התגובה וציינו כי הם "בטוחים לחלוטין". התקשורת האיראנית, בניסיון להקטין את גודל התגובה, פרסמה כי "ההגנה האווירית הפילה שלושה כטב"מים קטנים בשמי אספהאן לפנות בוקר".
התקשורת הממלכתית באיראן דיווחה כי לא נגרמו נזקים גדולים לתשתיות באספהאן. כתב CNN ניק רוברטסון ציין כי "הרושם הכללי הוא שכל האירועים שקרו לא גרמו נזק משמעותי באף מתקן חשוב באזור אספהאן". רוברטסון הוסיף כי בכלי התקשורת באיראן דווח שאף מטוס אויב לא חדר למרחב האווירי שלה.
הטלוויזיה הממלכתית של איראן פרסמה תיעודים מהעיר, בבוקר 19 באפריל, שמתעד "שגרה" באזור. כלי תקשורת ממלכתיים באיראן מדווחים כי בעקבות התקיפה לא נרשמה "הפרעה" לתשתיות באספהאן.
למרות הדברים הללו, באיראן הוסטו טיסות אזרחיות משמי המדינה - אך גם מגבלה זו הוסרה כעבור כמה שעות. הדיווחים על מתקפת התגובה באיראן, בזמן שבישראל שומרים על שתיקה כאמור, מגיעים בתזמון מעניין - יום הולדתו ה-85 של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי.
במקביל לדיווחים על תקיפות באיראן, בכלי תקשורת בעולם דווח גם על שמיעת פיצוצים בעיראק ובסוריה. סוכנות "סאברין", המזוהה עם המיליציות הפרו-איראניות, דיווחה על שלושה פיצוצים בבגדד בירת עיראק ובנוסף דווח על תקיפה שמיוחסת לישראל באזור א-סווידא שבדרום סוריה. בהמשך דווח כי ישראל תקפה גם "מספר אתרים" בדרעא שבאזור.
מוקדם יותר הלילה שוחחו לפי הפנטגון מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ושר הביטחון יואב גלנט. נמסר כי השניים דנו "בפעולות איראן במזרח התיכון", וכן ב"איומים אזוריים אחרים". גורם אמריקני בכיר אמר לרשת CNN כי ישראל עדכנה את ארה"ב שעות לפני התגובה המיוחסת לה כי היא "תנקום באיראן בימים הקרובים". הגורם הבהיר: "לא עודדנו את ישראל להגיב".
2 צפייה בגלריה
באיראן משדרים שגרה באספהאן. מתוך שידורי הטלוויזיה
באיראן משדרים שגרה באספהאן. מתוך שידורי הטלוויזיה
באיראן משדרים שגרה באספהאן. מתוך שידורי הטלוויזיה
(צילום: AFP)
לפי שעה בישראל לא מתייחסים באופן פומבי וגלוי לאירוע. עדיין לא ברורים פרטי התקיפה והשלכותיה האפשרויות, גם בשל הצנזורה בישראל והספקות לגבי הדיווחים מתוך איראן - שמנסים לפחות כרגע "להקטין" את ממדי התגובה. בין השאלות הפתוחות: מה בדיוק הותקף באיראן ובאיזה היקף? מה מידת הנזק ב"בסיס האווירי" באיראן?
מהם כלי הטיס ששימשו לתקיפה ומהיכן המריאו? האם האירוע היה נקודתי או שהתרחש בכמה מוקדים? האם ישראל תיקח אחריות על הפעולה? האם באיראן ימשיכו להציג את האירוע כשולי או שיגיבו כפי שאיימו?
נזכיר כי אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו לא כינס באופן חריג בערב יום חמישי את קבינט המלחמה ואת הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב - למרות שהיו מתוכננים דיונים של שני הפורומים.
למרות שהקבינטים לא כונסו, במהלך היום התקיימו כמה התייעצויות טלפוניות שעסקו בעניינים מבצעיים. הדיווחים מאיראן, עיראק וסוריה מגיעים שעות לאחר שראש ה-CIA וויליאם ברנס אמר בפורום וושינגטון כי "תגובת ישראל לתקיפה האיראנית הייתה נכשלת ללא המודיעין האמריקני והסיוע שלנו והשותפות". ברנס ציין כי "התקיפה האיראנית הייתה כישלון גדול".
לאחר התגובה המיוחסת לישראל, שגרירות ארה"ב בירושלים החזירה את מגבלות התנועה על עובדיה בארץ. "מתוך זהירות יתר בעקבות דיווחים לפיהם ישראל ערכה 'פעולת תגמול' באיראן, עובדי הממשל ובני משפחתם מוגבלים בנסיעות אישיות מחוץ לתל אביב רבתי (כולל הרצליה, נתניה ואבן יהודה), ירושלים ובאר שבע עד להודעה חדשה. אנשי צוות מורשים לעבור בין שלושת האזורים הללו לנסיעות אישיות". מגבלה דומה הוטלה על העובדים לפני המתקפה האיראנית - ובוטלה לאחר מכן.
ההיערכות האיראנית למתקפת התגובה הישראלית הגיעה במקביל לשלל האיומים מטהרן נגד תגובה שכזו. נשיא איראן התרברב אתמול וטען: "היום הטילים שלנו מגיעים ללב הישות הציונית, כדי להרתיע אותה מפשעיה ורצח העם שהיא מבצעת".
עוד קודם, איראן פינתה בסיסים בסוריה והרחיקה את ספינת הריגול שלה מהים האדום, מחשש לתגובה ישראלית שעות לפי שהחלה לפי פרסומים זרים, אך גם אז המשיכו באיומים. מפקד בכיר במשמרות המהפכה איים אתמול בצהריים כי המשטר בטהרן עשוי "לבחון מחדש את דוקטרינת הגרעין" שלה.
לא ברור למה בדיוק התכוון אותו בכיר בדבריו, אבל יצוין כי איראן מצהירה באופן רשמי שפעילות הגרעין שלה נעשית ורק "למטרות שלום", חרף העשרת אורניום לרמה שמתקרבת לזו הנדרשת לנשק גרעיני, וייתכן שיש בדברים הללו רמז לשינוי המדיניות המוצהרת הזו.