סגור

הרמטכ"ל: "נגיב לירי הטילים לשטחנו"; איראן: "נפעיל נשק שבו עוד לא השתמשנו"

רא"ל הרצי הלוי אמר את הדברים במהלך ביקור בטייסת F-35 בבסיס נבטים; גורם אמריקני בכיר: "ביידן לא יעצור את נתניהו מלתקוף את איראן"; גלנט קיים דיון על "היערכות לפעולות לקראת כניסה לרפיח"; שני פלסטינים נהרגו בעימות עם מתנחלים; תשובת חמאס נחשפת: מסכימים לשחרר פחות מ-20 חטופים בשישה שבועות

23:25 - שני פלסטינים נהרגו בעימות עם מתנחלים. צה"ל: הם לא נורו על ידי חיילים. דובר צה"ל עדכן כי במהלך עימות אלים בין פלסטינים לאזרחים ישראלים, שהתפתח באזור חטיבת הבקעה והעמקים, נהרגו שני פלסטינים. עוד נכתב כי מתחקיר ראשוני עולה כי הפלסטינים לא נהרגו על ידי כוח צה"ל, וכי צה"ל והמשטרה מתחקרים את האירוע. מוקדם יותר דיווחו מתנחלים, כי הפלסטינים נהרגו מירי - שלא בוצע על ידם, אלא על ידי כוח צבאי שהגיע לזירה ונקלע ל"סיטואציה מסכנת חיים". (אלישע בן קימון ועינב חלבי)
23:10 - מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון. מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר מבנה צבאי במרחב מיס אל ג'בל. כך מסר דובר צה"ל, שעדכן כי במבנה שהו מחבלים של ארגון הטרור חיזבאללה, וכי הותקף מבנה צבאי נוסף של הארגון במרחב טיר חרפא שבדרום לבנון. עוד נכתב כי מוקדם יותר היום כוח צה"ל ביצע ירי ארטילרי להסרת איום במרחב שבעא. (אלישע בן קימון)
22:35 - הרמטכ"ל לתקשורת הזרה: "המתקפה האיראנית יצרה הזדמנויות לשיתוף פעולה במזה"ת". הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר בבסיס נבטים, בהצהרה לתקשורת הזרה, כי "המתקפה האיראנית יצרה הזדמנויות חדשות לשיתוף פעולה במזרח התיכון". לדבריו, "בשמי המזרח התיכון פעלה קואליציה לעצור את המתקפה שכללה יותר מ-350 כטב"מים, טילים וטילי שיוט - ובכך צה"ל פתח במבצע 'מגן ברזל'. כוחות צבא הגנה לישראל יחד עם פיקוד המרכז של ארצות הברית, כוחות צבא בריטניה, כוחות צבא צרפת ושותפים נוספים, פעלו יחד בזמן אמת - באוויר, ביבשה ובים. המתקפה של איראן על ישראל נכשלה, המבצע הוכיח את עוצמת שיתוף הפעולה". (אלישע בן קימון)
22:25 - דיווחים באיראן על העלאת כוננות: "מוכנים להפעיל נשק שלא השתמשנו בו בעבר". כלי התקשורת באיראן דיווחו כי על פי הוועדה האיראנית לביטחון לאומי "התגובה המוחצת תינתן ישר לאחר התגובה הישראלית". על פי הדיווח, באיראן "מוכנים להפעיל נשק שלא השתמשנו בו בעבר". כמו כן, הוכרזה העלאת כוננות במדינה ובוטלו טיסות בינלאומיות במערב, צפון-מערב ודרום-מערב איראן. (ליאור בן ארי)

10 צפייה בגלריה
טיל בליסטי זולפיקאר טילים איראן
טיל בליסטי זולפיקאר טילים איראן
טיל בליסטי איראני
(צילום: Morteza Nikoubazl/NurPhoto/Getty)
21:05 - גלנט קיים דיון על "היערכות לפעולות לקראת כניסה לרפיח". שר הביטחון יואב גלנט קיים דיון בנושא ההיערכות לביצוע הפעולות האזרחיות הנדרשות לקראת הכניסה הקרקעית של כוחות צה"ל לעיר רפיח שבדרום רצועת עזה. ממשרד הביטחון נמסר כי בדיון, שהתקיים בהשתתפות מנכ"ל המשרד האלוף (במיל') אייל זמיר ומתאום פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן, שר הביטחון הדגיש כי בהתאם להחלטת הקבינט - יש להיערך לביצוע שורת פעולות לקראת תחילת הפעילות הקרקעית, בדגש על פינוי האזרחים מרפיח והרחבת הדרכים להכנסת מזון וציוד רפואי לרצועת עזה. (אלישע בן קימון)
10 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בפיקוד הצפון
שר הביטחון יואב גלנט בפיקוד הצפון
שר הביטחון יואב גלנט
(צילום: אלעד מלכה)

20:50 - דובר צה"ל בנבטים: בזכות הטייסים סוכלה המתקפה האיראנית - הבסיס נפגע, אבל מתפקד. דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר בהצהרה לתקשורת מבסיס נבטים כי "הבסיס מתפקד בצורה מלאה. בזכות הטייסים המתקפה האיראנית סוכלה כמעט מבלי שחדרו לשטחנו. פגיעה אחת כאן בבסיס נבטים הייתה ליד מסלול המראה, אחת בשטח פתוח ועוד אחת סמוך למבנה בבנייה". הוא הוסיף כי "אנחנו מקיימים הערכות מצב ועוקבים אחר התפתחויות. בצפון, בשעות הלילה, נפצעו ארבעה לוחמים מפיצוץ בצד הלבנוני. אנחנו עדיין בודקים את מקורו. גם הערב אנחנו לא שוכחים את 133 החטופים והחטופות". (אילנה קוריאל)
20:22 - בכיר אמריקני ל"אל-ג'זירה": ישראל עשויה לתקוף בעומק איראן. תחנת הטלוויזיה הקטארית "אל-ג'זירה" ציטטה בכיר אמריקני, שאמר כי "ישראל עשויה לתקוף מטרות בעומק איראן בתגובה למתקפת הכטב"מים". לדבריו, "התגובה האפשרית של ישראל לא נועדה להסלים את המצב, אלא לגרום לאיראן להבין את יכולותיה של ישראל". הוא הוסיף כי בישראל "לא הודיעו לנו על תאריך לתקיפה אפשרית. אנחנו ממשיכים במאמצים למנוע הסלמה נוספת, אך ההחלטה בידי ירושלים". (ליאור בן ארי)
20:20 - הרמטכ"ל בטייסת F-35: ירי הטילים לשטח ישראל ייענה בתגובה. הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ביקר בטייסת F-35 בבסיס נבטים, ואמר כי "טילים לשטח מדינת ישראל יענו בתגובה". לדבריו, "איראן רצתה לפגוע ביכולות האסטרטגיות של ישראל, זה לא היה בעבר. אנחנו נערכנו במבצע 'מגן ברזל', וההיערכות הזו הביאה את איראן לפגוש עליונות אווירית. אנחנו שוקלים את צעדינו קדימה. השיגור הזה של כל כך הרבה טילים, טילי שיוט וכטב"מים לשטח מדינת ישראל ייענה בתגובה". (אלישע בן קימון)



20:05 - תשובת חמאס נחשפת: מסכימים לשחרר פחות מ-20 חטופים בשישה שבועות. גורמים מדיניים בכירים חשפו את התשובה שקיבלו המתווכות לעסקת חטופים מחמאס שלשום - בשעה שבישראל נערכו למתקפת הטילים והכטב"מים מאיראן. ארגון הטרור מסכים כעת לשחרר פחות ממחצית ממספר החטופים עליו דובר עד כה - כלומר, פחות מ-20 חטופים - בששת השבועות הראשונים של העסקה. בתמורה, דורש חמאס, גם את הגדלת מספר האסירים ביטחוניים עבור כל חטוף באופן דרמטי - בהם רבי-מחבלים עליהם נגזר מאסרי עולם בבתי הכלא הישראליים. (איתמר אייכנר)
20:00 - דיווח: ייתכן שתגובת ישראל למתקפה האיראנית - בטווח הזמן המיידי. רשת NBC דיווחה מפי גורמים בכירים בישראל כי ייתכן שהתגובה למתקפה האיראנית תצא לפועל "בטווח הזמן המיידי". על פי הדיווח, שפורסם לאחר פגישת הקבינט לניהול מלחמה, כל תגובה תתואם מראש עם ארה"ב.
19:30 - גורם אמריקני בכיר: "ביידן לא יעצור את נתניהו מלתקוף את איראן". גורם אמריקני בכיר אמר כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא יעצור את ראש הממשלה בנימין נתניהו מלתקוף את איראן, בתגובה למתקפה חסרת התקדים של טהרן על ישראל בלילה שבין שבת לראשון. (איתמר אייכנר)
19:25 - מטוסי קרב של צה"ל תקפו מטרות של חיזבאללה בלבנון. מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר מבנים צבאיים של ארגון הטרור חיזבאללה באזור מרכבא ומג'דל ז'ון שבדרום לבנון. כך מסר דובר צה"ל, שעדכן במקביל כי כוח צה"ל ביצע ירי ארטילרי להסרת איום באזור ג'בל בלט ואל חמרה. עוד נמסר כי בהמשך להתרעות שהופעלו בחניתה, זוהו כחמישה שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים ללא נפגעים. כוחות צה״ל תקפו את מקור הירי. (אלישע בן קימון)


18:56 - מחר יתקיים תרגיל צבאי בגליל, תורגש תנועה ערה של כלי טיס וכוחות ביטחון. דובר צה"ל עדכן כי מחר יתקיים תרגיל צבאי במרחב הגליל. התרגיל יחל בשעות הבוקר ויימשך עד לצהריים, ובהמלכו תורגש תנועה ערה של כלי טיס, כלי רכב וכוחות ביטחון רבים. (אלישע בן קימון)
18:10 - בלינקן לראש ממשלת עיראק: נמשיך להגן על ישראל. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר לראש ממשלת עיראק מוחמד שיאע א-סודאני כי ארה"ב תמשיך להגן על ישראל. הוא הוסיף כי לאחר המתקפה האיראנית על ישראל, שנבלמה בסיוע ארה"ב, "וושינגטון לא מחפשת הסלמה, אך לא נמנע מהגנה על ישראל ועל כוחותינו באזור".

10 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן במסיבת העיתונאים בישראל, הערב
מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן במסיבת העיתונאים בישראל, הערב
מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן
(צילום: שמוליק דודפור)
17:40 - דיווחים בלבנון: צה"ל תוקף בדרום המדינה. רשת "אל-מנאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווחה כי צה"ל תוקף בעיירה חולא שבדרום לבנון. (ליאור בן ארי)
17:20 - מספר אזעקות המתריעות על ירי טילים נשמעו בחניתה שבגליל.
17:00 - הסתיימה ישיבת קבינט המלחמה.
16:20 - באופן חריג: לשכת רה"מ מנסה לתאם עדכון ביטחוני לנתניהו, סער, לפיד וליברמן. לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה לתאם באופן חריג עדכון ביטחוני משותף לנתניהו, גדעון סער, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ואביגדור ליברמן. (מורן אזולאי)
ה"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני דיווח מפי גורמים המעורים בפרטים כי תגובה ישראלית למתקפה האיראנית תיתכן כבר היום. על פי הדיווח, בארה"ב מעריכים כי ישראל תגיב בקרוב, וציינו כי "אנחנו מקווים שישראל תנהג בזהירות". בתוך כך, ברשת CNN דיווחו כי פעולה צבאית ברפיח תוכננה להתקיים השבוע, אך נדחתה ברגע האחרון בעקבות התקיפה האיראנית.
14:47 - הותר לפרסום: הפיצוץ שממנו נפצעו הלוחמים התרחש בתוך שטח לבנון. הפיצוץ שבו נפצעו ארבעת הלוחמים בגבול הצפון אירע בין עשרות למאות מטרים בעומק לבנון. מוקדם יותר, דובר צה"ל עדכן כי במהלך פעילות מבצעית בצפון הלילה נפצעו הלוחמים מפיצוץ שאינו ידוע מה מקורו. חיזבאללה קיבל אחריות על הפיצוץ. (אלישע בן קימון)
14:17 - "המטרה של איראן היא להזהיר את ישראל מהשלכות חציית קווים אדומים". האיראנים ממשיכים לנתח את השלכות המתקפה שלהם בליל מוצ"ש על ישראל ושר החוץ האיראני, חוסין אמיר עבדאללהיאן אמר כי "המטרה של איראן היא להזהיר את ישראל מהשלכות חציית קווים אדומים".
מוקדם יותר היום פרסם משרד החוץ האיראני כי "הצעד שלנו נגד ישראל היה הגנה עצמית ותגובה לתוקפנות של ישראל. אנחנו לא רוצים להגביר את המתח באזור ואנחנו מחויבים למטרות האו"ם. התגובה הייתה מידתית. אנחנו מספקים ביטחון לאזור. התגובה שלנו הייתה הגיונית ואחראית. אנחנו ממליצים למדינות התומכות בישראל להזהיר אותה מלנקוט צעדים נגדנו". (ליאור בן ארי)
10 צפייה בגלריה
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן
שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן
(צילום: Louai Beshara / AFP)
13:47 - תיעוד מעזה: חזרה המונית לצפון הרצועה. למרות האזהרות של צה"ל כי מדובר באזור מסוכן, תיעוד מעזה מראה המוני פלסטינים שמנסים לחזור לכיוון צפון הרצועה. על פי דיווחים, אלפי עזתים יצאו היום צפונה דרך כביש א-ראשיד. בימים האחרונים ניסו פלסטינים לשוב לאזור, וצה"ל ירה פצצות עשן ופרסם הודעות בערבית כי אסור לשוב לאזור. גורמי ביטחון מסרו בתגובה כי מי שמגיע לאזור נעצר בנקז ונשלח חזרה לדרום הרצועה. (עינב חלבי)

12:51 - הוסר החשש לחדירת כלי טיס עוין באזור מטה אשר. הוסר החשש לאחר שפורסמה התרעת לחדירת כלי טיס עוין במועצות האזוריות מטה אשר ומעלה יוסף. פיקוד העורף פרסם את ההתרעה עבור היישובים ערב אל עראמשה, אילון, גורן, חניתה, יערה, גורנות הגליל ואדמית.
12:25 - צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון. מטוסי קרב של צה"ל תקפו במהלך הלילה מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה, ביניהן עמדת שיגור, תשתיות טרור ומבנים צבאיים במרחבים צדיקין, אל מטמורה, לבונה ועייתא א-שעב שבדרום לבנון. בנוסף, כוחות צה"ל תקפו להסרת איום במרחבים עייתא א-שעב וא-לבונה שבדרום לבנון. (אלישע בן קימון)
12:19 - מתה נכדתו של הנייה שנפצעה קשה בהתקפה בשבוע שעבר. מלכ מוחמד הנייה, נכדתו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, מתה היום מפצעיה. הנכדה נפצעה קשה בהתקפה בשבוע שעבר שבה נהרגו 3 מילדיו ו-4 נכדים, כולל מלכ. מאז ההתקפה היא הייתה בטיפול נמרץ ובמשפחה אמרו כי "לא הצלחנו להעניק לה טיפול ולהסיע אותה מחוץ לרצועה, והיא מתה הבוקר מפצעיה". (עינב חלבי)
11:53 - הותר לפרסום: 4 לוחמים נפצעו מפיצוץ בגבול הצפון, אחד במצב קשה. במהלך פעילות מבצעית בצפון הלילה, לוחם צה"ל נפצע באורח קשה, שני לוחמי צה"ל נפצעו באורח בינוני ולוחם נוסף נפצע באורח קל מפיצוץ שאינו ידוע מה מקורו, האירוע מתוחקר. כך עדכן דובר צה"ל. הלוחמים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, כשלאחד מהם הוענק טיפול רפואי דחוף בנקודה, משפחותיהם עודכנו. הלוחמים שלקחו חלק בפעילות הם מגדוד סיירת גולני ומיחידת יהל"ם. הפעילות הייתה באזור גדר הגבול בגזרה המערבית בצפון. (אלישע בן קימון)
11:45 - חברת איזי ג'ט משעה את טיסותיה לנתב"ג עד 21 באפריל. בשל המתיחות הביטחונית בעקבות המתקפה האיראנית על ישראל, חברת איזי ג'ט קיבלה החלטה להשעות זמנית את הפעילות לנתב"ג וממנו עד 21 באפריל. "לקוחות שטיסתם מושפעת מכך, קיבלו הודעות באמצעות מסרונים ואימייל לפי הפרטים שסופקו בעת ההזמנה. הבטיחות וביטחון הנוסעים והצוות הם תמיד בראש סדר העדיפויות של החברה", נמסר. (איריס ליפשיץ קליגר)
10 צפייה בגלריה
חברת תעופה איזיג'ט איזי ג'ט מטוסים טיסות שכר
חברת תעופה איזיג'ט איזי ג'ט מטוסים טיסות שכר
מטוסים של איזי ג'ט
(צילום: AFP)
11:45 - דיווח: סעודיה והאמירויות שיתפו במודיעין על המתקפה. סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו עם ארצות הברית וישראל מודיעין שסייע בהתמודדות עם המתקפה האיראנית. כך דווח בעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח מדינות ערביות חששו בתחילה כי שיתוף חומרי המודיעין יערב אותם ישירות בעימות ויגרור פעולות תגמול מצד איראן. אחרי שיחות עם ארה"ב, איחוד האמירויות וסעודיה הסכימו לחלוק את המודיעין וירדן אף הודיעה שתאפשר לאמריקנים וצבאות אחרים להשתמש במרחב האווירי שלה ושגם היא תיירט בעזרת חיל האוויר שלה כטב"מים וטילים איראניים.
11:10 - לפיד תוקף את נתניהו: "מה שנשאר מ'מר ביטחון' זה עיי חורבות, הגיע זמן לבחירות". יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) מתח ביקורת חריפה בישיבת סיעתו על רה"מ בנימין נתניהו. לפיד הוסיף: "אני לא חושב שנותר כבר למישהו ספק, שכל עוד הוא רה"מ הוא ימשיך לעכב את עסקת חטופים. הזמן עובר והם מתים. עשרות חטופים כבר מתו בשבי כי הממשלה לא עשתה עסקה בזמן".
עוד הוא הוסיף: "רוצה לומר תודה לטייסי ומפקדי חיל האוויר, ולמטרייה הצבאית והאסטרטגית שקיבלנו מהנשיא ביידן בשבת בלילה. הם הצילו את מדינת ישראל מאסון המוני נורא. הממשלה הזאת וראש הממשלה הפכו לאיום קיומי על ישראל. אוייבנו מריחים חולשה ומרימים ראש, גם ידידינו מריחים אותה חולשה. בוושינגטון מזועזעים מהממשלה הזו: מחוסר האחריות, חוסר המקצועיות, הניהול הכושל, מכפיות הטובה". (צבי זרחיה)
10 צפייה בגלריה
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מליאת הכנסת כנסת אישור ה תקציב 2024 13.3.24
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מליאת הכנסת כנסת אישור ה תקציב 2024 13.3.24
יאיר לפיד
(צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
11:07 - קבינט המלחמה יתכנס בצהריים לדיון נוסף בסוגיית התגובה על המתקפה האיראנית. הקבינט לניהול המלחמה יתכנס בשעה 14:00 לדיון נוסף בשאלת התגובה הישראלית על המתקפה האיראנית. (איתמר אייכנר)
10:49 - "אתם הכי טובים בעולם, לעזאזל": צפו בשיחה של ביידן והטייסים שיירטו את הטילים. ביידן הודה הבוקר לטייסים האמריקנים שהיו חלק מיירוט המתקפה האיראנית ואמר להם: "אתם הכי טובים בעולם, לעזאזל. הייתם מדהימים. עשיתם הבדל ענק, והצלתם המון חיי אדם. תודות ליכולות יוצאות דופן, ארה"ב סייעה לישראל ליירט את הטילים". הטייסים הודו לו על המילים החמות ואמרו שהם גאים בכך שלקחו חלק במשימת ההגנה. ביידן הגיב ואמר: "אני מתנצל על ההתרגשות שלי, אני אמור להיות יותר מאופק", והצדדים סיכמו כי "הם גאים להיות אמריקנים".

10:25 - צה"ל בפעילות מעצרים בשכם. כוחות צה"ל מנהלים פעילות מעצרים בשכם. לפי דיווחים פלסטיניים הכוחות מכתרים את אחד הבתים בעיר. (אלישע בן קימון, עינב חלבי)
10:08 - חברת התעופה KLM תחדש מחר את טיסותיה לנתב"ג. הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה מסרה כי היא עדיין ממליצה לנהוג בזהירות במרחבים האוויריים של ישראל ואיראן וב-100 מיילים הימיים המקיפים את ישראל. בתוך כך, חברת התעופה ההולנדית KLM ביטלה את כל הטיסות לנתב"ג וממנו עד מחר. כך הודיעה החברה. (רויטרס)
10 צפייה בגלריה
מטוס KLM
מטוס KLM
מטוס של KLM
(צילום: שאטרסטוק)
10:00 - שר החוץ הבריטי: "איראן נחלה כישלון, אנו מפצירים בישראל שלא תגיב". שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון הפציר בישראל שלא להגיב על המתקפה האיראנית, ואמר כי הפעולה של טהרן נחלה כישלון כמעט מוחלט וכי כרגע יש להתמקד בהסכמה על הפסקת אש ברצועת עזה. "אם אתה נמצא בישראל הבוקר, אתה חושב, ובצדק, שיש לה את כל הזכות להגיב על המתקפה - ויש להם. אבל אנחנו קוראים להם לא להסלים את המצב", אמר קמרון לרשת Sky News. "במובנים רבים זו הייתה תבוסה כפולה לאיראן. המתקפה הייתה כישלון והם חשפו לעולם שהם ההשפעה רעה באזור שמוכנה לעשות זאת". (רויטרס)
10 צפייה בגלריה
שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון 9.1.24
שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון 9.1.24
שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון
(צילום: EPA/NEIL HALL)
9:48 - מקרון: "צרפת השתתפה ביירוטים בליל שבת לבקשת ירדן, אשוחח היום עם נתניהו". נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי ארצו תעשה כל שביכולתה כדי למנוע הסלמה נוספת בעימות בין ישראל לאיראן. "כולנו מודאגים מהסלמה אפשרית", אמר מקרון, "נעשה כל שביכולתנו כדי לשכנע את ישראל שהיא לא צריכה להגיב על המתקפה. המצב מאוד לא יציב כרגע. איראן הגיבה על המתקפה של ישראל בדמשק בצורה לא פרופורציונלית. עלינו לעמוד לצידה של ישראל כדי להבטיח את ההגנה שלה בצורה הכי טובה שאנחנו יכולים. צרפת יירטה את החימושים שנורו מאיראן לבקשת ירדן". מקרון ציין כי ישוחח היום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. (סוכנויות הידיעות)
10 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון Emmanuel Macron נשיא צרפת
עמנואל מקרון Emmanuel Macron נשיא צרפת
מקרון
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90‎‎‎)
9:10 - אחרי המתקפה האיראנית, צרפת מגבירה את האבטחה בבתי כנסת ובבתי ספר יהודיים. צרפת מגבירה את האבטחה סביב בתי ספר ובתי כנסת יהודיים, בין היתר בגלל המתיחות בין ישראל לאיראן אחרי המתקפה חסרת התקדים. כך הודיע שר הפנים ג'רלד דרמנין בחשבונו ברשת X. "כשחג הפסח מתקרב ובהתחשב במצב הבינלאומי הנוכחי, אמרתי לגורמים מקומיים להגביר משמעותית את האבטחה במקומות שבהם נמצאים אזרחינו היהודים, במיוחד בכל הקשור לבתי כנסת ובתי ספר יהודיים", כתב. (רויטרס)
07:33 - צה"ל תקף בלבנון. כלי תקשורת לבנוניים דיווחו כי צה"ל תקף במהלך הלילה בעיירה סדיקין שבדרום לבנון. בנוסף, הבוקר דווח באל-מיאדין על תקיפות בא-דהירה וא-נאקורה. (ליאור בן ארי)
07:27 - צה"ל: מטוסי קרב יירטו הלילה כטב"ם שהגיע ממזרח. צה"ל הודיע כי במהלך הלילה, מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו בהצלחה כלי טיס בלתי מאויש שעשה את דרכו לשטח ישראל מכיוון מזרח. "הכלי היה במעקב על ידי כוחות צה"ל, לא היווה איום ולא הופעלו התרעות בהתאם למדיניות", נמסר. "אין נפגעים ולא נגרם נזק".
היירוט התרחש סביב השעה 02:00 בלילה במרחב ים סוף, מזרחית לאילת. אתמול יירטה מערכת "כיפה ימית" מטרה חשודה נוספת שעשתה דרכה אל העיר. בנוסף, רשת "אל-ג'זירה" דיווחה כי לפחות כטב"ם אחד הופל בעקבה שבירדן. (אלישע בן קימון)
05:09 - אזעקות בגליל המערבי. אזעקות נשמעו ביישובים ערב אל-עראמשה, אילון ואדמית שבגליל המערבי.
04:15 - בצל המתקפה האיראנית: ביידן שוחח עם ראשי הקונגרס על הדחיפות באישור הסיוע לישראל. בצל המתקפה האיראנית על ישראל, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כינס שיחת ועידה עם מנהיגי הקונגרס - מנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר, מנהיג המיעוט בסנאט מיץ' מקונל, יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון ומנהיג המיעוט בבית הנבחרים האקים ג'פריס - כדי לדון "בצורך הדחוף" להעביר בהקדם האפשרי את חבילת תקציב הביטחון, ובו הסיוע לישראל. בהמשך, אמר ג'ונסון כי הוא ינסה להעביר את הסיוע לישראל בקונגרס עוד השבוע, אך לא פירט האם יאשר גם סיוע ביטחוני לאוקראינה ולטייוואן.
עד כה התעקש ממשל ביידן לאשר בקונגרס סיוע ביטחוני לשלוש בעלות הברית של ארה"ב יחדיו, ומנגד ג'ונסון נכשל פעמיים באישור חבילת סיוע לישראל בלבד. "אנחנו ננסה שוב השבוע. הפרטים על חבילת הסיוע נמצאים בעבודה ברגעים אלו", אמר יו"ר בית הנבחרים בריאיון לרשת פוקס ניוז. "אנחנו בוחנים את האפשריות שלנו.
אמש נפגש ביידן גם עם ראשי קבוצת שבע המדינות המתועשות (G7). לאחר הפגישה, הוציאה הקבוצה הודעה, בה גינתה את המתקפה האיראנית על ישראל, וקראה לכל הצדדים "לנהוג באיפוק". מדינות הקבוצה, ארצות הברית, קנדה, יפן, גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה, הוסיפו כי "נמשיך בכל המאמצים שלנו לפעול להורדת הסלמה. סיום המשבר בעזה בהקדם האפשרי, בעיקר באמצעות הפסקת אש מיידית, יעשה את ההבדל". (דניאל אדלסון, ניו יורק)
03:19 - צבא ארה"ב: השמדנו יותר מ-80 כטב"מים ולפחות 6 טילי שיוט במהלך המתקפה האיראנית. פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית (CENTCOM) הודיע ברשת X (לשעבר טוויטר) כי השמיד במהלך המתקפה האיראנית על ישראל יותר מ-80 כטב"מים ולפחות שישה טילים בליסטיים ששוגרו מאיראן ומתימן. לפי CENTCOM, טיל בליסטי אחד ושבעה כטב"מים הושמדו עוד לפני ששוגרו מאזורים בתימן שנשלטים על ידי המורדים החות'ים. "התנהגותה חסרת התקדים, המרושעת והפזיזה של איראן מסכנת את היציבות האזורית. אנחנו נמשיך בתמיכתנו היציבה בהגנה על ישראל מפני פעולות מסוכנות אלו של איראן", נמסר מ-CENTCOM.
גם מטוסי הקרב הבריטיים שהגיעו מקפריסין נטלו חלק ביירוטים. האמריקנים והבריטים ביצעו את היירוטים בין היתר בעיראק ובסוריה. בירדן הודיעו כי גם הם השתתפו ביירוטים. לפי גורם אמריקני רשמי, המתקפה הייתה רחבה יותר ממה שציפו לו אנליסטים אמריקנים.
מי שלא הצטרפה ליירוטים הייתה מצרים, שלפי דיווח בעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" סירבה לבקשה האמריקנית לקחת בהם חלק. זאת, לאחר שקהיר מסרה כי בכוונתה להישאר ניטרלית במסגרת תפקידה באזור. בדיווח נמסר עוד כי מצרים הזהירה את ישראל מפני פגיעה במטרות איראניות במרחב האווירי המצרי, כפי שקרה בפעמים קודמות כשהופלו כטב"מים חות'יים בשטח מצרים. (ציפי שמילוביץ, ניו יורק)
01:27 - בלינקן שוחח עם שרי חוץ ערבים על המתקפה האיראנית: "לא מעוניינים בהסלמה נוספת". מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של סעודיה, ירדן, מצרים וטורקיה על המתקפה האיראנית על ישראל, והבהיר כי ארצות הברית לא מעוניינת בהסלמה נוספת של המצב מול איראן. כך לפי הצהרה רשמית מטעם בלינקן, בה צוין כי בשיחה עם שר החוץ המצרי עלה גם הנושא של "חשיבות הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה".
בהמשך, שוחח בלינקן גם עם שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון ושרת החוץ הגרמנייה אנלינה ברבוק על "המתקפה הבוטה וחסרת התקדים של איראן ושלוחיה על ישראל". כך לפי דובר מחלקת המדינה מת'יו מילר, שציין כי השלושה הסכימו על "חשיבות הגינוי הנחרץ של המתקפות האלו ומניעת הסלמה נוספת באזור". לדברי מילר, בלינקן "אישר את המחויבות החד-משמעית של ארה"ב לביטחון ישראל, והדגיש כי נישאר ערניים לכל האיומים ולא נהסס לנקוט בכל הפעולות הנדרשות כדי להגן על עמנו".
10 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ביקור ב סעודיה 20.3.24
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ביקור ב סעודיה 20.3.24
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן
(צילום: Evelyn Hockstein / POOL / AFP)