סגור
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן 12.4.24
ג'ו ביידן. מחויב לתמיכה מלאה (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

מסתמן: המתקפה האיראנית תזרז כספי סיוע מארה"ב

חבילת התמיכה המורחבת לישראל שנתקעה בבית הנבחרים צפויה לעבור עתה למסלול המהיר בעקבות ריכוך עמדות מצד מחוקקים. יד ימינו של ביידן הסנטור כריס קונס: "יש להעביר עוד השבוע את הסיוע שנדחה"

בעקבות המתקפה האיראנית על ישראל אמש, בית הנבחרים האמריקאי יערוך שינויים בלוח הזמנים ויפעל ללא דיחוי לקידום חקיקה שתתמוך בישראל ותטיל אחריות להסלמה על איראן — כך לפי מנהיג הרוב בסנאט סטיב סקאליס, שאמר את הדברים אתמול בהודעה רשמית.
"בית הנבחרים ניצב איתן לצד ישראל, וחייבות להיות השלכות למתקפה הזו שבוצעה ללא התגרות", ציין. עוד אמר סקאליס, כי בהמשך יגיעו פרטים נוספים לגבי מהלכי בית הנבחרים. ברקע העמימות, לא ברור אם סקאליס התייחס בדבריו לחוק ייעודי שמטרתו לסייע לישראל, או לחוק הסיוע בהיקף 95 מיליארד דולר הכולל 14.3 מיליארד דולר עבור ישראל, זאת נוסף ל־60 מיליארד דולר עבור אוקראינה, תמיכה בטייוואן ו־100 מיליון דולר בסיוע הומניטרי לעזה.
חבילת הסיוע הנרחבת עברה בסנאט עם 70% תמיכה עוד בחודש פברואר, אבל מאז נחסמה בבית הנבחרים, שמנהיגיו הרפובליקנים מתנגדים להמשך המימון של המלחמה באוקראינה. החבילה הזו צפויה להיתקל גם בהתנגדות של קומץ דמוקרטים מפלג השמאל, המסרבים להעביר סיוע נוסף לישראל בעודה ממשיכה במערכה שהביאה למותם של למעלה מ־30 אלף אזרחים בעזה, כך לפי נתוני רשויות הבריאות הפלסטיניות.
הסנטור מיטש מקונל פירסם גם הוא הודעה אתמול, שבה הוא דחק בבית הנבחרים לקדם את חוק הסיוע הרחב יותר הכולל את המימון לאוקראינה ולטייוואן. בהודעתו ציין כי הכספים הללו יספקו "משאבים חיוניים לישראל" כמו גם לכוחות של צבא ארצות הברית הנמצאים באזור.
המתקפה האיראנית סייעה גם לרכך את עמדותיהם של מחוקקים אמריקאים שביקשו מוקדם יותר להפגין קשיחות מול ישראל. כך, רק לפני שבוע וחצי, הסנטור הדמוקרטי כריס קונס אמר כי על ארצות הברית להגדיר תנאים לסיוע לישראל. בעקבות מתקפת הטילים והכטב"מים האיראנית, קונס, המקורב מאוד לביידן ומשמש סגן יו"ר הקמפיין שלו, שינה את עמדתו. "על בית הנבחרים להעביר במהירות, עוד השבוע, את הסיוע שנדחה על מנת לוודא כי לבת בריתנו ישראל יהיה כל שהיא זקוקה לו כדי להתגונן מפני מתקפות איראן ושלוחותיה", כתב קונס, בהתייחסו לחבילת הסיוע בהיקף 14.3 מיליארד דולר. "הנשיא ביידן התחייב לתמיכה מלאה בישראל כדי להגן עליה מפני המתקפה ואני מצטרף להגנה הבלתי מתפשרת הזו", הוסיף.
זהו שינוי בולט עבור המחוקק מדלאוור, הנחשב על ידי רבים לשר הצללים של ביידן בנושאי חוץ. בראיון ל־CNN ב־4 באפריל אמר קונס, כי הוא סבור שארצות הברית נמצאת בשלב שבו עליה להתנות את מתן הסיוע לישראל, למקרה שתתבצע כניסה לרפיח, המעוז האחרון של חמאס. "אם בנימין נתניהו יורה לצה"ל להיכנס בהיקף נרחב לרפיח מבלי לדאוג לאזרחים או לסיוע הומניטרי, אני אצביע בעד הצבת תנאים לסיוע לישראל", הדגיש, בציינו: "מעולם לא החזקתי בדעה הזו בעבר".
אך ישנם גם מי שמוסיפים להתבצר בעמדותיהם, חרף המתקפה. ב־13 במרץ, שמונה סנטורים דמוקרטים שלחו מכתב לנשיא ביידן שבו דרשו ממנו לחדול להעביר סיוע צבאי לישראל, ברקע המשבר ההומניטרי בעזה. מבין השמונה, רק שניים התייחסו עתה למתקפה של איראן, כאשר אחד, הסנטור ריי לוחאן, התחייב להתייצב לצד ישראל. שאר החותמים, ובהם הסנטורים אליזבת וורן וברני סנדרס, לא התבטאו ברשתות החברתיות בעקבות המתקפה.
הסיוע הכלכלי והצבאי שמעניקה ארצות הברית לישראל הוא חסר תקדים בהיקפו בהשוואה לסיוע שהיא מעניקה למדינות אחרות. כך, מאז 1948 העניקה ארצות הברית לישראל סיוע כלכלי בהיקף של 81 מיליארד דולר וסיוע צבאי בהיקף של 216 מיליארד דולר. בעשורים הראשונים לקום המדינה, היקף הסיוע היה קטן יחסית, אך בין השנים 1970 ל־1979 הוא הגיע ל־16.3 מיליארד דולר — כך לפי נתוני PolitiFact. התמיכה הכלכלית ירדה עם השנים, וב־2021 כבר עמדה על 0.2% בלבד מכלל הסיוע האמריקאי, כאשר חלק הארי הוקדש לסיוע צבאי. עד שנת 2028 צפויה ישראל לקבל מארצות הברית 3.8 מיליארד דולר בשנה, לא כולל חבילת הסיוע המוגדלת הנידונה בימים אלה.
2 צפייה בגלריה
מיטש מקונל מיץ' מקונל
מיטש מקונל מיץ' מקונל
הסנטור מיטש מקונל. "משאבים חיוניים לישראל"
(צילום: ABACA)
ברקע הקריאות להחשת כספי התמיכה לישראל, מנהיגי מדינות ה־G7 בראשות איטליה המכהנת כנשיאה הזמנית, קיימו היום ועידה מקוונת כדי לתאם תגובה למתקפה. מוקדם יותר, ראשת הממשלה של איטליה ג'ורג'יה מלוני, ביחד עם מנהיגים בינלאומיים אחרים, פרסמה גינוי לעליית המדרגה האיראנית. מבין חברות ה־G7, צרפת ובריטניה חברו לארצות הברית בהגנה על ישראל והאזור מפני המתקפה. האחראי על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל, שהגדיר את האירועים "הסלמה חסרת תקדים ואיום חמור לביטחון האזורי", הודיע ברשת X כי יקיים מחרתיים ועידה מקוונת עם שרי החוץ של האיחוד האירופי על מנת לדון בהתפתחויות.
בתוך כך, המועמד לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ מיהר לגייס את ההסלמה לטובת הקמפיין שלו. בעצרת שקיים אתמול בלילה בשנקסוויל, פנסילבניה, אמר כי ישראל הותקפה משום שארצות הברית "הפגינה חולשה גדולה מאוד". עוד הוסיף, כי המתקפה לא היתה מתרחשת לו כיהן כנשיא. "אני אמנע מלחמת עולם שלישית", הכריז.