סגור

יו"ר קרן המטבע: אוקראינה זקוקה ל-5 מיליארד דולר בחודש כדי לתפקד

לפי קריסטלינה גאורגייבה, יש צורך דחוף בסיוע למדינה מוכת המלחמה; החישוב הנוכחי בוצע על ידי בכירים במשרד האוצר האוקראיני, והוא לא כולל את העלות העצומה לשיקום המדינה לאחר המלחמה

באוקראינה מעריכים כי יזדקקו ל-5 מיליארד דולר בכל חודש כדי לכסות את שירותי הממשלה החיוניים ולשמור על הכלכלה מתפקדת, כך שיש צורך דחוף שמדינות יספקו מימון נוסף למדינה מוכת המלחמה, כך לפי יו"ר קרן המטבע הבינלאומית קריסטלינה גאורגייבה. במסיבת עיתונאים שקיימה היא אמרה שההערכה עבור שלושת החודשים הבאים חושבה על ידי בכירים במשרד האוצר האוקראיני, לקראת הפסגה המתוכננת של קרן המטבע והבנק העולמי. מתן סיוע פיננסי למדינות המושפעות מהמלחמה באוקראינה הוא אחד הנושאים המרכזיים שבו ידונו שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים שיתאספו בוושינגטון לכבוד הפסגה.


המחסור בתקציב האוקראיני נובע מצניחה בהכנסות המדינה ממסים לכחצי מרמתן לפני פרוץ המלחמה, וכן מהוצאות מוגברות לכיסוי צרכים דחופים כמו טיפול בחיילים הפצועים ולאזרחים שאיבדו את ביתם. גאורגייבה הוסיפה שהחישוב אינו כולל את העלות העצומה לשיקום המדינה לאחר המלחמה.
בתחזית לכלכלה העולמית שפרסמה קרן המטבע ביום שני האחרון העריכו כי כלכלת אוקראינה תתכווץ השנה ב-35%, וגם אם המלחמה תסתיים בקרוב, הנזק שכבר נגרם יפגע משמעותית בפעילות הכלכלית של המדינה לעוד שנים רבות. "חלק ניכר מהכלכלה לא מתפקד", הדגישה. "לפיכך מילוי הפער הפיננסי הזה עדיף שיבוצע על ידי מענקים". לדבריה, תוכנית ההלוואות של קרן המטבע אינה אופציה בשלב זה, מכיוון שהיא מלווה ברפורמות כלכליות שעלולות להאט את ההתאוששות.

1 צפייה בגלריה
ההרס במריופול אוקראינה
ההרס במריופול אוקראינה
ההרס במריופול
(צילום: רויטרס)

בקרן המטבע עובדים עם המדינות החברות להשגת מימון באמצעות ערוצים שונים, ונותנים עדיפות למענקים ממדינות תורמות ולא להלוואות שיהיה צריך להחזיר, הסבירה. היום מתוכננים להיפגש נציגים מקרן המטבע והבנק העולמי כדי לדון בסיוע קצר טווח וארוך טווח לאוקראינה. בקרן המטבע כבר אישרו בחודש שעבר הלוואת חירום בגובה 1.4 מיליארד דולר לאוקראינה לכיסוי ההוצאות המידיות. במקביל הבנק העולמי כבר אישר מימון חירום בגובה של קרוב ל-2.5 מיליארד דולר לאוקראינה בשילוב הלוואות ומענקים. כמו כן בבית הלבן אישרו סיוע של 500 מיליון דולר לאוקראינה, שאמור לשמש למימון פעילות ממשלתית כמו מערכת הבריאות, תשתיות ומשכורות לעובדי ציבור.
בתוך כך שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן, שר האוצר האוקראיני סרגי מרצ'נקו ושרים נוספים עזבו בהפגנתיות פגישה של שרי האוצר של מדינות ה-G20 השבוע כששר האוצר הרוסי עלה לדבר בווידאו.