סגור

מנזקי המלחמה: כלכלת רוסיה התכווצה ב-4% ברבעון השני

זאת בעקבות הסנקציות שהושתו על המדינה לאחר הפלישה לאוקראינה, אך מדובר בשיעור נמוך יותר מתחזיות האנליסטים שעמדו על 7%; אולם בבנק המרכזי של רוסיה משתדלים לשדר אופטימיות

הכלכלה הרוסית התכווצה ברבעון השני בשיעור שנתי של 4%, כך לפי לשכת הסטטיסטיקה הרוסית. זאת לעומת צפי אנליסטים ל-7%, ולאחר התרחבות של 3.5% ברבעון הראשון.
לפי רויטרס, הכלכלה הרוסית הידרדרה לעבר מיתון בעקבות הסנקציות שהושתו עליה בעקבות הפלישה לאוקראינה, וכוללות הקפאת נכסים רוסיים המוחזקים במדינות אחרות ועזיבת חברות מערביות את המדינה. לשכת הסטטיסטיקה לא סיפקה פרטים נוספים, אך להערכת האנליסטים ההתכווצות נגרמה בשל חולשה בביקושים במגזר הפרטי והשלכות הסנקציות.
עם זאת, סרגיי קוניגין, כלכלן בבנק ההשקעות סינארה, אמר כי "הנתונים של חודש יוני מצביעים על כך שההתכווצות בכלכלה הרוסית הגיעה לתחתית שכן המצב בחלק מהתעשיות מתייצב".
בבנק המרכזי הרוסי העריכו כי התמ"ג יתכווץ ברבעון השני ב-4.3%, ואף ב-7% ברבעון השלישי, ושהכלכלה תתחיל להתאוששות במחצית השנייה של 2023. בשל האווירה הפוליטית במדינה, התחזיות הרשמיות לגבי היקף המיתון נוטות להשתנות. כך למשל, משרד הכלכלה העריך באפריל כי התמ"ג ייפול השנה ביותר מ-12%, ההתכווצות הגדולה ביותר מאז אמצע שנות ה-90. אך התחזית התמתנה מאז, ובחודש שעבר שינה הבנק המרכזי את התחזית להתכווצות של בין 4%-6%.
"ההתכווצות בתמ"ג תגיע לשפל במחצית הראשונה של 2023", אמר סגן נגידת הבנק המרכזי אלכסיי זאבוטקין,"הכלכלה תתקדם לעבר איזון חדש וארוך טווח".