סגור
חנות איקאה בברוקלין בניו יורק ארה"ב 2
חנות איקאה בניו יורק (צילום: בלומברג)

פירוק והרכבה: איקאה מתכוונת לייצר ולרכוש יותר מוצרים בארה"ב

לאחר שנים של ירידה ברכישות בארה"ב, הרשת מתכננת לשנות מגמה; המכסים שהטיל טראמפ ושהעלו את מחירי הרהיטים המיובאים רק זירזו אותה

רשת איקאה מתכננת לייצר ולמכור יותר מוצרים ממפעלים בארה"ב. זאת בעקבות המכסים שהטיל הנשיא דונלד טראמפ ושהעלו את המחירים של רהיטים מיובאים, כך לפי דיווח ברויטרס.
המהלך מסמן שינוי משמעותי עבור איקאה, לאחר ששיעור המוצרים מתוצרת ארה"ב שהיא מוכרת ירד בעשור האחרון. לאינטר איקאה, אחת הזכייניות הגדולות של רשת הרהיטים השבדית, היה בעבר מפעל בדנוויל שבווירג'יניה, אך היא סגרה אותו ב-2019 והעבירה את הייצור חזרה לאירופה.
הדחיפה של איקאה, לרכוש מוצרים קרוב יותר למקומות בהם היא מוכרת אותם, נועדה לתמוך בהתרחבות הרשת בארה"ב, השוק השני בגודלו שלה, ובכלל האזור, שכן יש לה חנויות גם בקנדה, במקסיקו, בצ'ילה ובקולומביה, ובכוונתה לפתוח גם סניפים בקוסטה ריקה ובפנמה.
"אנחנו מעצבים את שרשרת האספקה שלנו כך שתהיה הרבה יותר עמידה וחזקה יותר", אמרה לרויטרס סוזן וויידזונאס, מנהלת האספקה הגלובלית באינטר איקאה. לדבריה, החנויות של החברה בצפון ובדרום אמריקה תלויות במידה רבה ברהיטים המגיעים בשילוח ימי, עם זמני אספקה ארוכים. "ככל שנוכל לייצר קרוב יותר, נוכל להגיב מהר יותר מבחינת אספקה, גם כשהביקוש עולה וגם כשהוא יורד".
היא ציינה כי התוכנית לייצר קרוב יותר לצרכנים האמריקאים אמנם קדמה לעליית המכסים השנה והיא חלק מיוזמה גלובלית. אך הוצאתה לפועל מגיעה בתזמון טוב, ותסייע לחברה להוריד בחזרה מחירים שהעלתה השנה בשל המכסים.
איקאה תלויה יותר בייבוא בארה"ב מאשר במקומות אחרים. רק 15% ממוצרי איקאה הנמכרים בחנויות האמריקאיות מיוצרים במדינה, ירידה מ-19% ב-2014. לשם השוואה, באירופה, 70% מהמוצרים שאיקאה מוכרת מיוצרים באזור, ובאסיה הנתון עומד על 80%. מדינות הרכש המובילות שלה הן סין, גרמניה, איטליה, ליטא ופולין.
הייצור בארה"ב יקר יותר, אמרה וויידזונאס, אבל שילוח מוצרים ברחבי העולם גם הפך יקר יותר ובלתי צפוי כיום לעומת התקופה שלפני פרוץ הקורונה. בהתאם, איקאה מתכננת לקנות יותר מספקים אמריקאיים קיימים, כמו Sauder Woodworking מאוהיו, ולחפש ספקים חדשים עבור חלק מהמוצרים.