סגור
רחוב ריג'נט ב לונדון
רחוב ריג'נט בלונדון (צילום: אי פי איי)

חדשות טובות לבריטניה: S&P העלתה את תחזית הדירוג ל"יציבה"

זאת לאחר שהממשלה הנוכחית נסוגה ממרבית צעדי התקציב של ראשת הממשלה לשעבר ליז טראס, שכללו קיצוצי מס חריפים והובילו אז להורדת התחזית ל"שלילית"; הדירוג עצמו נותר על AA

סוכנות דירוג האשראי S&P העלתה את תחזית דירוג האשראי של בריטניה מ"שלילית" ל"יציבה". הדירוג עצמו - לאג"ח הממשלתית הבריטית - נותר על AA.
התחזית השלילית הוענקה לבריטניה בספטמבר לאחר חשיפת התוכנית הכלכלית של ראשת הממשלה דאז ליז טראס, שכללה קיצוצי מס חריפים וזכתה לביקורת קשה. "ההחלטה של הממשלה לסגת ממרבית צעדי התקציב שהוצעו בתוכנית בספטמבר ללא יכולת לממנם חיזקה את התחזית הפיסקאלית של בריטניה", נכתב בהצהרה שפרסמה הסוכנות בסוף השבוע.
הממשלה הנוכחית בראשותו של רישי סונאק ביטלה את מרבית הצעדים המתוכננים של טראס, שלאחר חשיפתם עוררו פאניקה בשוקי האג"ח ואילצו את הבנק המרכזי במדינה להתערב בשוק באמצעות רכישת חירום של אג"ח בשווי מיליארדי פאונד.
במקביל הירידה במחירי האנרגיה מסייעים לתחזית הכלכלית של בריטניה, וקרן המטבע הבינלאומית עדכנה בשבוע שעבר את התחזית שלה. אולם האינפלציה נותרה גבוהה ומכבידה על הצריכה הפרטית, כך שלפי התחזית של הקרן הכלכלה הבריטית צפויה להתכווץ השנה ב-0.3%.
לפי תחזית סוכנות הדירוג, התוצר הכלכלי של בריטניה יירד השנה ב-0.5%, ולאחר מכן יתאושש כך שיצמח בשיעור ממוצע של 1.6% בכל שנה בין 2024 ל-2026. "הסיכונים הכלכליים בטווח הקרוב פחתו. עם זאת אנחנו מעריכים כי הצמיחה בטווח הבינוני תהיה מתחת לממוצע ההיסטורי", נכתב בדו"ח של S&P.
בסוכנות בירכו גם על ההסכם שהושג בפברואר בין בריטניה לאיחוד האירופי סביב המסחר בצפון אירלנד, שממשיך לעמוד בחוקי האיחוד על אף הברקזיט וזאת בשל הגבול הפתוח עם אירלנד. "אף שההשפעה הכלכלית הישירה וקצרת הטווח לא צפויה להיות משמעותית, ההסכם עשוי בסופו של דבר לשפר את קשרי בריטניה והאיחוד האירופי, ובכך יסייע למסחר ביניהם ולפעילות ההשקעה", סיכמו.