סגור
משטרת לונדון
לונדון (צילום: AP)

קרב בלימה בבריטניה: הממשלה מפרסמת שורה של קיצוצי מסים

הממשלה, בראשות ליז טראס, חוששת מהמיתון המתקרב וחשפה צעדים להשגת צמיחה של 2.5% בטווח הבינוני; בין היתר מדובר בביטול העלאה מתוכננת במס החברות והשארתו על 19%, הפחתת מס ההכנסה ב-1% והקלת המיסוי בעת רכישת בתים; החשש עתה הוא מרמה גבוהה של חוב בזמנים של ריבית מטפסת

הממשלה החדשה בבריטניה חשפה חבילה נרחבת של קיצוצי מסים ותמריצים להשקעות, זאת במסגרת המאמצים של ראשת הממשלה ליז טראס לחזק את הצמיחה הכלכלית המקרטעת. בעקבות ההכרזה על הצעדים צונח הפאונד ב-1.6% ל-1.1 דולר.
בנאום בפרלמנט אמר שר האוצר קוואסי קווארטנג שהממשלה רוצה "גישה חדשה בעידן חדש הממוקד בצמיחה", ולכן הוצב יעד צמיחה של 2.5% בטווח הבינוני. "אנחנו מאמינים שמסים גבוהים מפחיתים את התמריצים לעבוד, מונעים השקעות ופוגעים ביזמות", אמר.
החבילה כוללת ביטול של העלאה מתוכננת של מס החברות ל-25%, כך שהוא נשאר על 19% - הרמה הנמוכה ביותר בקרב מדינות ה-G20. כמו כן בוטלה העלאה שבוצעה לאחרונה של 1.25% בתשלומים לביטוח לאומי, והממשלה החליטה גם על הורדת מס ההכנסה הבסיסי ל-19% מ-20%. הורדות נוספות היו במס הבולים המשולם בעת רכישת בתים, וכן בוטלו העלאת שיעורי המס על מגוון משקאות אלכוהוליים והמכסה שהוטלה על בונוסים לבנקאים. בנוסף לכך הודיעה הממשלה על הקמת רשת "אזורי השקעה" ברחבי המדינה, שבהם יוצעו לעסקים הורדות מסים, חוקי תכנון מקלים וצמצום רגולציה.
החבילה הממשלתית נחשפת יום לאחר שהבנק המרכזי בבריטניה הזהיר כי הכלכלה קרוב לוודאי נכנסה רשמית למיתון ברבעון השלישי, והעלה את הריבית ב-0.5% ל-2.25% כדי לבלום את האינפלציה. ברבעון השני דווח כי הכלכלה התכווצה בשיעור של 0.1%.
המתנגדים לחבילה טוענים כי השילוב בין הורדות מסים לתוכנית של הממשלה להגן על משקי הבית והעסקים ממחירי האנרגיה העולים יוביל לכך שבריטניה תיקח על עצמה רמות גבוהות של חוב בתקופה של ריבית מטפסת. חבילת הסיוע באנרגיה צפויה לעלות מעל 100 מיליארד פאונד (111 מיליארד דולר) לאורך תקופה של שנתיים.
בתגובה לביקורת טען קווארטג כי רמת החוב תוצר בבריטניה היא השנייה הנמוכה ביותר בקרב מדינות ה-G7, והכריז על תוכנית להפחתת החוב משיעור התמ"ג בטווח הבינוני.