סגור
ג'יימי דיימון יו"ר ומנכ"ל חברת ג'יי פי מורגן צ'ייס
ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן (צילום: Ting Shen/Bloomberg)

הרפובליקנים מאשימים: ג'יי. פי מורגן מפלה לקוחות על רקע דתי

ארה"ב משוסעת יותר מאי פעם, ועתה טוענים מצד ימין של המפה כי הבנק הגדול ביותר במדינה מונע שירותים מלקוחות בעלי זהות דתית ופוליטית שמרנית, כולל סגירת חשבונות; הבנק מכחיש

הרפובליקנים בארה"ב מאשימים את ג'יי. פי מורגן, הבנק הגדול ביותר בארה"ב, באפליה על רקע דתי בניהול עסקיו.
19 תובעים כלליים רפובליקנים שלחו החודש מכתב למנכ"ל הבנק ג'יימי דיימון, ובו האשימו את הבנק ב"דפוס של אפליה" ובמניעת שירותים מלקוחות עקב זהותם הדתית והפוליטית השמרנית. זאת לאחר שב-14 במרץ שלחו 14 גזברי מדינות רפובליקנים מכתב דומה לדיימון.
במכתבים נטען שהבנק סגר חשבונות ללקוחות עקב אמונתם הדתית - טענה שהבנק מכחיש. הבנק גם מתבקש לענות על סקר שעוסק בנושאים שמעסיקים אנשים בעלי נטייה שמרנית, בקריצה לשמרנים שמאמינים שחופש הביטוי מתיר להם להביע התנגדות למדיניות הנתפסת בעיניהם כפרוגרסיבית בתחומים כמו גיוון במקום העבודה ומשבר האקלים. עובדי הבנק קיבלו בימים האחרונים מספר מיילים בנושא, המביעים את אותה טענה המובאת במכתבים, כך דיווח "הוול סטריט ג'ורנל".
הקמפיין מגיע לקראת הכינוס השנתי של בעלי המניות של ג'יי. פי מורגן שיתקיים ביום שלישי. אחד המשקיעים הגיש לבנק הצעה לחקור את טענות הרפובליקנים, אך הדירקטוריון המליץ לבעלי המניות להצביע נגדה.
"אנו קוראים לג'יי. פי מורגן להפסיק את האפליה הדתית והפוליטית השוררת בו, ולהתחיל לעמוד בהתחייבותו לחברה מכילה בה כולם מרגישים רצויים, שווים ונלקחים בחשבון", כך כתב התובע הכללי של קנטאקי, דניאל קמרון, במכתב עליו חתמו 18 תובעים כלליים רפובליקנים נוספים, מאלסקה ועד וירג'יניה המערבית.
הקמפיין משקף אתגר הולך וגובר עמו מתמודדים עסקים בארה"ב המשוסעת בהבדלים דתיים ואידאולוגיים. חוסר הפעולה של הממשל הפדרלי מניע רפובליקנים ודמוקרטים גם יחד לנסות לממש את האג'נדות שלהם ברמת המדינות, המפולגות בנושאים נפיצים כמו הזכות לבצע הפלה והחזקת נשק. כמה מהמדינות הדמוקרטיות, כמו קליפורניה וניו יורק, הגבילו השקעה של קרנות פנסיה של המדינה בעסקי דלקי מאובנים, ואחרות הגבילו השקעה בחברות לייצור נשק, בעוד מדינות רפובליקניות כמו טקסס ואוקלהומה הגיבו מצדן בהחרמת כל חברה שפועלת בהתאם למדיניות המדינות הדמוקרטיות.