סגור
ג'יימי דיימון יו"ר ומנכ"ל חברת ג'יי פי מורגן צ'ייס
ג'יימי דיימון (צילום: Ting Shen/Bloomberg)

מנכ"ל ג'יי.פי מורגן: "על ארה"ב לסיים את המשבר בבנקים"

ג'יימי דיימון סבור כי מקבלי ההחלטות לא יסיקו את הלקחים הנכונים מהמשבר בבנקים האזוריים; בריאיון לבלומברג אמר: "מצבם של הבנקים יחמיר - כי מגזימים עם הדרישות, הרגולציות והחוקים"

מנכ"ל ויו"ר ג'יי.פי מורגן צ'ייס, ג'יימי דיימון, סבור שהגיע הזמן שהרגולטורים ישימו קץ לטלטלה בתעשיית הבנקאות, אך הוסיף כי הוא צופה שקובעי המדיניות לא יסיקו את הלקחים הנכונים מהמשבר שהתרחש השנה. "מצבם של הבנקים יחמיר - כי מגזימים עם הדרישות, הרגולציות והחוקים", אמר המיליארדר האמריקאי בריאיון לבלומברג היום (ה').
ג'יי.פי מורגן היה זה שהוביל את מאמצי ההצלה של בנק פירסט ריפבליק, ואף רכש אותו לבסוף לאחר שמאמצים אלו התבררו כבלתי מספיקים. "יש לסיים את משבר הבנקים", אמר דיימון. "הפד, התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (FDIC) והפיקוח על המסחר במטבעות (OCC) צריכים לעשות הכל לשם כך".
על רקע העלאות הריבית התלולות של הפדרל ריזרב ומשיכה של פיקדונות קרסו ארבעה בנקים אזוריים. רכישת פירסט ריפבליק וההצהרה של דיימון כי "החלק הזה של המשבר הסתיים" לא הפחיתו את דאגת המשקיעים לגבי חוזקה של התעשייה, ומדד הבנקאות האזורית KBW ירד ב-13% מאז הוכרזה העסקה.
לפי דיימון, הרגולטורים צריכים למצוא דרכי התמודדות טובות יותר עם משברים פיננסיים של בנקים קטנים, כדי "לא להיות מופתעים כל הזמן". לדבריו, "אמנם האחריות היא של מנכ"לי הבנקים והדירקטוריונים, אבל גם הרגולטורים צריכים להודות שהם חלק מהבעיה. למרות המשבר, תעשיית הבנקים האזוריים די חזקה, ואני מקווה שאנחנו מתקרבים לסיום הבעיה".
דיימון הצטרף לטוענים נגד התנהגותם של כמה מוכרים בחסר, ואמר שלדעתו "רשות ניירות ערך צריכה לבדוק פעילות חסרת אחריות מסוג זה". הוא הודה כי הערכה זו שלו מנוגדת לעמדה של אנשי הצוות שלו, שלפיה ניתוח המכירות בחסר מראה שפעילות זו אינה אשמה בירידת מחירי המניות של הבנקים האזוריים.
בריאיון הנרחב התייחס דיימון להכנות של ג'יי.פי מורגן למשבר תקרת החוב בארה"ב. לדבריו, ג'יי.פי מורגן כינס "חדר מלחמה" כדי לתכנן כיצד יגיב למשבר פוטנציאלי. "אם המבוי הסתום יימשך, אנחנו נקיים את הפגישות האלו לעתים קרובות יותר, אולי כמה פעמים ביום. זה משפיע על לקוחות ברחבי העולם".
בנוגע ליחסי ארה"ב-סין ציין דיימון כי בממשל ביידן צריכים להימנע מצעדים שיגבילו את הסחר עם הענקית האסייתית. לדבריו, "לארה"ב ולסין יש אינטרסים משותפים רבים – אקלים, הפצת נשק גרעיני, מלחמה בטרור, יציבות גלובלית. ויש בינינו הבדלים. אנחנו קפיטליסטים והם לא, אבל זה בסדר, אנחנו יכולים למצוא לכך פתרונות".