סגור
מכוניות חשמליות BYD ממתינות להעמסה על אנייה  BYD Explorer No.1 בעיר יאנטאי סין
מכוניות חשמליות של BYD ממתינות להעמסה על האונייה "אקספלורר 1". זו רק ההתחלה (צילום: Tang Ke/Feature China/Future Publishing/Getty)

מ-BYD ועד MG: יצרני הרכב הסיניים משתלטים על התובלה הימית

בשבוע שעבר הושקו שתי אוניות משלוח רכב בסין בבעלות של יצרניות מקומיות, ויצרניות אחרות כבר בונות ספינות ענק משלהן. צעד זה נובע ממספר סיבות - חיסכון בעלויות, ניסיונות החדירה לשווקי המערב - וכמובן האיום מטסלה

בשבוע שעבר התקיים בשנזן שבסין טקס צנוע להשקת אוניית שיטעון - כלומר אוניית משלוח רכב. האונייה "אקספלורר 1" יצאה מנמל ינטאי לשנזן, עצרה לטקס קצר והעמסת סחורה והמשיכה לכיוון אירופה. השקת אונייה בשנזן אינה מאורע יוצא דופן, אך הפעם מדובר באונייה שנמצאת בבעלות יצרנית רכב מקומית - BYD.
האקספלורר, ששטה תחת דגל ליבריה, נמצאת כעת בדרכה לאירופה כשהיא נושאת בקרבה 5,000 מכוניות. אך BYD אינה יצרנית הרכב היחידה שיש לה אונייה: בשבוע שעבר הושקה גם האנג'י סנסריטי, אוניית שינוע הרכב הגדולה ביותר בעולם. האנג'י סנסריטי מסוגלת להשיט 7,600 מכוניות בקרבה ונמצאת כעת בדרכה לאירופה כשהיא נושאת מטען צנוע יחסית של 5,000 מכוניות חדשות. האנג'י סנסריטי היא רכושה של SAIC הסינית, החברה האם של מספר מותגי רכב, למשל MG.
לפי פרסומים בסין, צמד האוניות החדשות ששייכות ליצרני הרכב אינן האחרונות: יצרני רכב נוספים בונים כעת ספינות ענק משלהן שיקחו סחורה מסין לאירופה. לפי אתרים שעוקבים אחר תנועת ספינות, צמד האוניות החדשות אינן צפויות לעגון בישראל בקרוב.
בניגוד ליצרני הרכב הסיניים, ליצרני הרכב המערביים אין אוניות שיטעון משלהם, אם כי לחברות האם של חלק מהיצרנים יש זרועות שמתמחות בייצור אוניות, למשל "יונדאי שיפינג". אבל האוניות האלה לא מיועדות לשינוע של רכב או לשינוע ספציפי של המכוניות של החברה. לעומת זאת, במקרה של היצרנים הסיניים המצב שונה, והם מעדיפים לשנע את התוצרת של עצמם.
לכך יש כמה סיבות: ראשית, כיום יש יצרני רכב סיניים כמו BYD שמוכרים את המכוניות שלהם ב"חבילה" שבמסגרתה מחיר הרכב ליבואן במדינת המקור כולל גם את עלויות השינוע. במקרה שבו יצרן הרכב הוא גם זה שמשנע את המכוניות, הוא יכול "לשחק" עם חבילות השירות שהוא מעניק ללקוחות.
שנית, יצרני הרכב הסיניים מאוגדים בניסיונותיהם לחדור לשווקי המערב, כלומר הממשל הסיני מעודד אותם לעשות זאת. כיום בשוק הספנות העולמי יש כמה שחקני מפתח גדולים, חלקם אירופיים כמו גרימלדי האיטלקית וחלקם יפניים כמו NYK, שעלולים לפגוע במאמצי היצוא של הסינים לאירופה בדרכם להשתלטות על שוק הרכב העולמי. יתרה מזאת, כאשר מדובר בספינת שיטעון של חברת ספנות בינלאומית, יצרני הרכב הסיניים צריכים "להתמודד" על מקום באונייה מול יצרני רכב נוספים, מה שעלול להיות בעייתי אם הממשל הסיני יחליט לדוגמה להגדיל את קיבולת היצוא הסיני לאירופה.
עוד נקודה בעייתית שגורמת ליצרני הרכב הסיניים לבחור בצי אוניות משלהם נוגעת ליריבה האמריקאית שבינתיים החלה כבר לייצר בסין: טסלה. יצרני הרכב הסיניים לא מעוניינים להתחרות על מקום באוניות מול התוצרת שיוצאת ממפעל טסלה שנגחאי אלא לשלוט בשינוע, מה שנכון במיוחד במאבק בין טסלה ל-BYD.