סגור

טרנד המעבר לפרוורים הקפיץ את חובות משקי הבית בארצות הברית

היקף ההלוואות טיפס לשיא חדש של 15.8 טריליון דולר ברבעון הראשון, בעיקר בעקבות המעבר לבתים גדולים יותר בפרוורים בתקופת הקורונה. גם נטל החוב של הסטודנטים ממשיך לגדול. ממשל ביידן נערך למחיקת חובותיהם באמצעות צו נשיאותי

למרות האינפלציה הגואה והעלייה בשיעורי הריבית, היקף ההלוואות שנטלו משקי הבית בארצות הברית טיפס לשיא חדש ברבעון הראשון של 2022 - כך לפי נתונים שפרסם אתמול הבנק הפדרלי של ניו יורק.


החובות והאשראי הצרכני טיפסו ב־1.7% ברבעון הראשון ל־15.84 טריליון דולר. עיקר הסיבה לעלייה היה תוספת של 250 מיליארד דולר לחובות המשכנתאות, שהיקפם מגיע כעת ל־11.18 טריליון דולר, זינוק של 10% לעומת הרבעון הראשון של 2021.
הוצאות כרטיסי האשראי רשמו ירידה של 15 מיליארד דולר ברבעון הראשון לעומת הרבעון שקדם לו, אך היקפן גבוה עדיין בכ־9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והן הסתכמו ב־71 מיליארד דולר. בה בעת כלכלני הפד מדגישים כי מדובר בחוב "באיכות גבוהה", כלומר עיקר ההלוואות החדשות הוענקו לבעלי דירוג אשראי גבוה.
הלוואות חדשות לקניית רכבים רשמו ירידה ברבעון הראשון בעקבות זינוק של כ־27% במחירי הרכבים המשומשים לעומת הרבעון המקביל אשתקד.


1 צפייה בגלריה
סטודנטים על הדשא בקמפוס של אוניברסיטת קליפורניה לוס אנג'לס
סטודנטים על הדשא בקמפוס של אוניברסיטת קליפורניה לוס אנג'לס
אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס
(EPA)
ההכבדה בנטל החוב מגיעה במקביל לקצב אינפלציה של 8.3% באפריל, ובעוד הריבית טיפסה לשיא חדש. לפי נתוני פרדי מאק, הריבית הקבועה על משכנתא ל־30 שנה נעה כעת סביב 5%, לעומת כ־3% לפני שנה. המשכנתאות מהוות 71% מכלל חובות משקי הבית, נתון שמטפס בעקביות לאורך השנים.
מאז פרוץ מגפת הקורונה משקי הבית הוציאו 8.4 טריליון דולר במשכנתאות חדשות, זאת בעקבות טרנד הרילוקיישן לבתים גדולים יותר באזורים פרווריים כדי לשדרג את איכות החיים ולאפשר עבודה מהבית — מהלך שבעקבותיו נרשמה עלייה תלולה במחירים. מחיר בית חציוני בארצות הברית זינק ב־30% בשנתיים החולפות ל־428,700 דולר.

סדרה של העלאות ריבית

עוד מציין הפד כי הזינוק במחזור משכנתאות שנרשם בעקבות הירידה בריבית נמצא כעת במגמת דעיכה, זאת ברקע מגמת העלאות הריבית. כדי להתמודד עם האינפלציה הגואה, אישר הפד שתי העלאות ריבית השנה בשיעור כולל של 0.75%, וצפוי לאשר סדרה נוספת של העלאות עד סוף השנה.
לפי דיווחי הפד, גם חובות הסטודנטים טיפסו במהלך הרבעון, בשיעור שנתי של 6.5%. הלוואות הסטודנטים הפדרליות, שגובהן הממוצע הוא למעלה מ־37 אלף דולר, הן מעמסה מתמשכת על הכלכלה האמריקאית. אחת מהבטחות הבחירות של הנשיא ג'ו ביידן היתה מחיקת חובות בגובה 10,000 דולר לפחות לכל סטודנט. השבוע דווח כי הממשל נערך לקדם את התוכנית באמצעות צו נשיאותי. אף שהבית הלבן טרם השלים את פרטי ההצעה, ידוע כי גובה מחיקת החובות יהיה תלוי הכנסה.
לפי נתונים רשמיים, כ־45 מיליון אמריקאים נטלו הלוואות פדרליות למימון לימודיהם האקדמיים. אם תתממש תוכניתו של ביידן, עבור כ־12 מיליון מהם החובות הללו יימחקו. בשנתו הראשונה ממשל ביידן כבר ביצע מחיקת חובות ל־725 אלף לווים, בהיקף כולל של למעלה מ־17 מיליארד דולר.