סגור
קארדי בי  ביידן
קרדי בי וג'ו ביידן (צילום: AP /Evan Vucci, Jon Kopaloff/Getty Images)

קרדי בי נגד ביידן: "לא אתמוך בו יותר, איך ארה"ב יכולה לממן שתי מלחמות?"

הראפרית יצאה נגד מדיניות הסיוע האמריקאית לישראל ולאוקראינה; לדבריה, "בניו יורק יש קיצוץ של 120 מיליון דולר בתקציב, אנחנו נהיה מוצפים בעכברושים"

התמיכה של הנשיא ביידן בישראל מאז מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר ממשיכה לעורר מחלוקת בארה"ב, בקרב הציבור כמו גם במפלגה הדמוקרטית. על פי דיווח של רויטרס, קבוצה של סנאטורים דמוקרטים קראה השבוע לנשיא ללחוץ על ישראל להגביר את הסיוע ההומניטרי לפלסטינים. "החוק הבינלאומי מחייב הגנה על אזרחים במהלך עימותים צבאיים", טענו.
מאחורי המכתב עומדים תמי בולדווין, טין קיין וכריס ון הולן וחתומים עליו שמונה חברי סנאט דמוקרטים נוספים. מהבית הלבן לא נמסרה תגובה לדיווח. המכתב אמנם לא כלל קריאה להפסקת אש מיידית, כפי שדמוקרטים אחרים כבר דרשו, אך הוא מציין את המשבר ההומניטרי המתגבש בעזה ואת החשיבות בהכנסת מים, מזון, דלק ומוצרי בסיס נוספים, ואף כולל בקשה לפתיחת מעבר כרם שלום. "אנחנו מודאגים מכך שסבל מתמשך ומתגבר בעזה ישפיע לא רק על הפלסטינים המתגוררים שם, אך גם יהיו לו השלכות שליליות על הביטחון של אזרחי ישראל מכיוון שיגביר את המתיחות הקיימת וישחק את הבריתות האזוריות", סיכמו.
ביידן סופג אש גם על הסיוע הפיננסי והצבאי לישראל, המתווסף לסיוע המוענק לאוקראינה כבר קרוב לשנתיים מאז הפלישה הרוסית. לפי סקר שפרסמה רשת NBC בתחילת השבוע, שיעור התמיכה בנשיא צנח ל-40%, הנמוך ביותר מאז נכנס לתפקיד. הסקר הצביע על כך שמרבית המצביעים אינם מרוצים מהאופן בו הוא מנהל את מדיניות החוץ של ארה"ב. הירידה החדה ביותר בתמיכה נרשמה בקרב בני 34-18, שם 70% מהנשאלים אמרו כי אינם מרוצים מתגובתו של ביידן למלחמה בעזה.
הביקורת נגד הנשיא מגיעה גם מכיוון פחות צפוי. הראפרית קרדי בי פרסמה בלייב באינסטגרם כי היא מפסיקה את תמיכתה בביידן, זאת לאחר שהייתה אחת התומכות הבולטות שלו בקמפיין לנשיאות ב-2020. לדבריה, הסיבה לכך היא שהסיוע האמריקאי לישראל ולאוקראינה מגיע על חשבון תושבי ארה"ב.
הכעס שלה נובע מהודעת ראש עיריית ניו יורק אריק אדאמס בשבוע שעבר, על קיצוץ של 5% בתקציב העירייה. קיצוץ שקרוב לוודאי יפגע במימון לבתי ספר, ספריות והמשטרה בעיר. אדאמס אף הזהיר כי יהיה צורך בקיצוצים נוספים אם הממשל הפדרלי לא יעביר מימון נוסף שיסייע בטיפול במשבר המהגרים בעיר.
"בניו יורק יש קיצוץ של 120 מיליון דולר בתקציב, שישפיע על בתי ספר, ספריות ציבוריות ועל המשטרה, וקיצוץ של 5 מיליון דולר במחלקת התברואה. אנחנו נהיה מוצפים בעכברושים", טענה הזמרת זוכת פרסי הגראמי, והודיעה כי אין בכוונתה לתמוך יותר במועמדים לנשיאות.
"ג'ו ביידן מדבר על זה ש'כן, אנחנו יכולים לממן שתי מלחמות'. מדבר על זה ש'כן, יש לנו את זה, אנחנו המדינה הטובה ביותר'. לא, אנחנו לא. אין לנו את זה, ואנחנו עוברים תקופה מחורבנת עכשיו, אז פשוט תגיד את זה", הוסיפה. "אנחנו ממש ממש נדפקנו עכשיו. אנחנו לא יכולים לממן את המלחמות הללו".
בשבוע שעבר חתמו 24 מחוקקים דמוקרטים בהובלת אלכסנדריה אוקסיו-קורטז על עצומה בה קראו לביידן להוביל לסיום הפגיעה, לדבריהם, בזכויות ילדים: "אנחנו כותבים כדי להביע חשש עמוק מההסלמה במלחמה בעזה, ובעיקר מההפרות הקשות נגד ילדים, והחשש שלנו הוא שבלי הפסקת אש מיידית והסכמה על הפסקת אש דו צדדית יציבה, המלחמה הזו תוביל לאובדן נוסף בחיי אדם ומסכנת את גרירת ארה"ב לעימות מסוכן ולא חכם עם ארגונים חמושים ברחבי המזה"ת".
מוקדם יותר החודש הצטרפו גם כ-100 עובדים ואנשי צוות בקונגרס למתנגדים למדיניות האמריקאית ולקריאות להפסקת אש. "אנחנו העובדים בקונגרס בגבעת הקפיטול, ואנחנו לא מרגישים יותר בנוח לשתוק", אמרו העוזרים באירוע שקיימו לפני כשבוע. "הבוחרים שלנו מתחננים להפסקת אש. אך רוב הבוסים שלנו לא מקשיבים לאנשים שהם מייצגים. אנחנו דורשים מהמנהיגים שלנו לדבר".