סגור

רוחות מלחמה באוקראינה: פוטין הכיר בעצמאות הבדלנים, "הורה לשלוח כוחות לאזור"

בצעד דרמטי חתם נשיא רוסיה על הכרה בעצמאות המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה. מיד לאחר מכן דווח שפוטין הורה לשלוח כוחות רוסיים לאותם מחוזות כדי "לשמור על השקט". פוטין אמר הערב שאוקראינה תמיד הייתה חלק מההיסטוריה הרוסית והפכה ל"קולוניה אמריקנית עם משטר בובות"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשא הערב (שני) נאום מיוחד לאומה, שבו הודיע שרוסיה מכירה בעצמאות המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה – הכרה שלהערכת המערב מגדילה את הסיכוי לפלישה לאוקראינה. פוטין חתם על הצו שמכיר בעצמאות המורדים, קרא לצבא האוקראיני להפסיק מיד את הירי במזרח אוקראינה - וטען ש-4 מיליון התושבים באזור ניצבים בפני "רצח עם". זמן קצר לאחר מכן דווח שפוטין הורה לשלוח כוחות רוסיים לאותם מחוזות כדי "לשמור על השקט".
בנאום מיוחד לאומה חתם פוטין חתם על הצו שמכיר בעצמאות המורדים. הוא קרא לקייב להפסיק מיד את הירי במזרח אוקראינה - וטען ש-4 מיליון התושבים באזור ניצבים בפני "רצח עם". פוטין האשים את קייב בהרג אזרחים באזורים הבדלניים, ואיים שאם היא לא תפסיק "מיד" את הפעילות הצבאית שלה במזרח אוקראינה היא "תישא בכל האחריות להמשך האפשרי של שפיכות הדמים". אוקראינה מכחישה בימים האחרונים את ההצהרות של הקרמלין ושל המורדים על פעילויות עוינות שמיוחסות לה, וטוענת שמדובר בפרובוקציות שקריות שנועדו להעניק לפוטין תירוץ לפלישה.

בעקבות הכרזת פוטין, הבית הלבן הודיע שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן יחתום בקרוב על צו שיטיל סנקציות על מחוזות אלו. בין השאר, הצו יאסור על אזרחים אמריקנים לנהל קשרים פיננסיים מכל סוג באזורים אלו, והוא יעניק סמכות להטיל סנקציות על כל אדם שיפעל באותם אזורים במזרח אוקראינה. דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי הדגישה שמדובר בסנקציות נפרדות מאלו שיוטלו על רוסיה במידה שתפלוש לאוקראינה. גם ממשלת בריטניה הודיעה שתטיל מחר סנקציות על רוסיה.
האיחוד האירופי הודיע כי הכרתה של רוסיה בעצמאותם של מחוזות הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה יגרור סנקציות מצדו. "הצעד הזה הוא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי, כמו גם של הסכמי מינסק", אמרו בהצהרה משותפת נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, ונשיא המועצה האירופית, שארל מישל. "האיחוד יגיב בסנקציות נגד המעורבים במעשה הבלתי חוקי הזה".
בנאומו יוצא הדופן תקף פוטין את המשטר באוקראינה ואת הנעשה במדינה מאז קריסת ברית המועצות ב-1991. לדבריו אוקראינה תמיד הייתה חלק בלתי נפרד מההיסטוריה הרוסית, ואחרי קריסת ברית המועצות היא לא הצליחה לייצר "מסורת אמיתית של מדינה". פוטין ציין הרשויות באוקראינה "נגועות" בלאומנות ובשחיתות, והמדינה הפכה ל"קולוניה אמריקנית עם שלטון בובות". הוא טען שהניאו-נאציזם באוקראינה צובר תאוצה ושבמדינה יש "כנופיות אוליגרכים" רבות.
"האוקראינים בזבזו לא רק את כל מה שהענקנו להם בתקופת ברית המועצות, אלא אפילו את מה שהם ירשו מהאימפריה הרוסית", אמר פוטין, שהתייחס בהרחבה לקשר ההיסטורי בין המדינות.
פוטין אמר שאוקראינה נוסדה על-ידי רוסיה הקומוניסטית. לדבריו, מייסד ברית המועצות, ולדימיר איליץ' לנין, קיפח את רוסיה בחלוקת השטחים - והאדמות במזרח אוקראינה שייכות למעשה לרוסיה. לדבריו רוסיה "נשדדה" אחרי שברית המועצות קרסה, ושלקייב היו דרישות רבות ממוסקבה – והיא לא עשתה שום דבר בתמורה. בעבר כינה את קריסת ברית המועצות "קטסטרופה גיאופוליטית".

5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חותם על הצו המכיר בבדלנים ב מזרח אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חותם על הצו המכיר בבדלנים ב מזרח אוקראינה
פוטין חותם על הצו
(רויטרס)
בהתייחסות להתפרסות נאט"ו במזרח אירופה והחשש הרוסי שקייב תצטרף לברית הצבאית אמר פוטין: "אם אוקראינה תצטרף לנאט"ו הדבר ייחשב לאיום ישיר על ביטחונה של רוסיה".

במערב יטילו סנקציות על רוסיה והבדלנים

בעקבות הכרזת פוטין הודיעו הערב בבית הלבן כי מתגבשות סנקציות שיאסרו על סחר עם המחוזות הבדלניים. בריטניה צפויה להודיע מחר על סנקציות נגד רוסיה, ומדינות נוספות במערב קראו להעניש אותה על ההכרה במחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה. בכירים באיחוד האירופי הודיעו שאירופה תכריז על סנקציות חדשות נגד "המעורבים בהכרה בשני המחוזות הבדלניים". גרמניה מסרה שהכרת פוטין בעצמאות המחוזות מהווה הפרה בוטה של החוק הבינלאומי.
בלילה שבין ראשון לשני הסכימו פוטין ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן להיפגש זה עם זה לוועידת פסגה בעניין המתיחות סביב אוקראינה, בתיווכו של נשיא צרפת עמנואל מקרון, שיזם את המהלך. בהודעת ארמון האליזה ננמסר כי מנהיגי רוסיה וארה"ב הסכימו "באופן עקרוני" לקיים מפגש שכזה, וכי הוא יוכל להתקיים רק אם רוסיה לא תפלוש עד אז לאוקראינה. הערב גינה מקרון את הודעת פוטין על ההכרה בעצמאות המחוזות הבדלניים, וקרא לכנס בדחיפות את מועצת הביטחון של האו"ם.
הקרמלין מסר הערב שלפני נאומו הודיע פוטין למקרון ולקנצלר גרמניה אולף שולץ על החלטתו להכיר בעצמאות המחוזות הבדלניים. בהודעת הקרמלין נאמר ששני המנהיגים הביעו אכזבה מהצעד.

5 צפייה בגלריה
חגיגות ב דונייצק מזרח אוקראינה אחרי ההכרה של נשיא רוסיה פוטין בבדלנים
חגיגות ב דונייצק מזרח אוקראינה אחרי ההכרה של נשיא רוסיה פוטין בבדלנים
חגיגות בדונייצק לאחר הכרזת פוטין
(רויטרס)

5 צפייה בגלריה
חגיגות ב דונייצק מזרח אוקראינה אחרי ההכרה של נשיא רוסיה פוטין בבדלנים
חגיגות ב דונייצק מזרח אוקראינה אחרי ההכרה של נשיא רוסיה פוטין בבדלנים
החגיגות בדונייצק
(רויטרס)
כשעה לפני הנאום הודיע הקרמלין שפוטין החליט להכיר בעצמאותן של "הרפובליקות העממיות" במחוזות דונייצק ולוהנסק. בקייב ובמערב חוששים שההכרה של רוסיה בעצמאות של שני המחוזות הבדלניים תקל עליה לפלוש לאוקראינה: כעת מוסקבה יכולה לשלוח כוחות לדונייצק וללוהנסק - ולטעון שהם הגיעו כדי להגן על האוכלוסייה המקומית. בעקבות ההתפתחות הדרמטית כינס נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי את המועצה לביטחון לאומי במדינה, ושוחח עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.
הקרמלין הכחיש פעמים רבות שרוסיה, שריכזה יותר מ-150 אלף חיילים בגבול עם אוקראינה, מתכננת פלישה למדינה השכנה. ארה"ב ומדינות נוספות טענו שפוטין כבר קיבל החלטה לפלוש.

5 צפייה בגלריה
הפגזות ב חבל דונבאס אוקראינה
הפגזות ב חבל דונבאס אוקראינה
הפגזות בחבל דונבאס
(רויטרס)
נשיא רוסיה אמר אחר הצהריים, בתום ישיבה של מועצת הביטחון שלו, שבשעות הקרובות הוא יקבל החלטה בנושא עצמאותם של לוהנסק ודונייצק. בישיבה של מועצת הביטחון הרוסית דיווחו גורמים בכירים על הסלמה בשני המחוזות, ועל הידרדרות המצב ההומניטארי במזרח אוקראינה.
דמיטרי מדבדב, סגן יו"ר מועצת הביטחון הרוסית, אמר בפגישה אחר הצהריים ש"ברור" שאוקראינה לא זקוקה למחוזות הבדלניים בחבל דונבאס ושרוב הרוסים יתמכו בעצמאות. רוסיה כבר העניקה אזרחות רוסית להמוני תושבים במזרח אוקראינה, ולפי מדבדב יש שם 800,000 אזרחים רוסים.
אלכסנדר בורטניקוב, ראש שירות הביטחון הרוסי, אמר בישיבה שהמצב הביטחוני בחבל דונבאס מידרדר ושקרוב ל-700,000 איש פונו לרוסיה. שר ההגנה סרגיי שויגו האשים את אוקראינה בהפגזות רבות באזורים הבדלניים (טענות שקייב מכחישה) והוסיף שתושבים נותרו ללא מים או גז.
הישיבות של מועצת הביטחון הרוסית בדרך כלל אינן מתועדות. הפעם, בצל המתיחות בגבול אוקראינה, הטלוויזיה הממלכתית שידרה את הישיבה ואמרה שמדובר ב"תיעוד חסר תקדים".

5 צפייה בגלריה
טנקים רוסיים רוסיה אוקראינה
טנקים רוסיים רוסיה אוקראינה
טנק רוסי
(צילום: רויטרס)
המורדים במזרח אוקראינה, נזכיר, כבשו את מחוזות לוהנסק ודונייצק שבחבל דונבאס בעיצומה של המלחמה שהחלה בינם לבין הממשלה בקייב ב-2014, בעקבות המהפכה שבה הודח נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ'. בלוהנסק ובדונייצק חיים מיליוני אזרחים, רובם דוברי רוסית.
המורדים זוכים לתמיכה מדינית וצבאית ממוסקבה. מכיוון שרוסיה העניקה אזרחות רוסית למאות אלפי תושבים בחבל דונבאס, במערב חוששים שכפי שעשתה בעבר בגאורגיה, היא תנצל זאת כדי לטעון שעליה לפלוש לאוקראינה ולסייע למורדים כדי להגן על אזרחיה. בסוף השבוע החלו דונייצק ולוהנסק לפנות נשים וילדים לאזור רוסטוב ברוסיה, והודיעו על גיוס כללי של הגברים.
בצהריים, לפני הודעת הקרמלין והצהרת פוטין, קראו מנהיגי המורדים הפרו-רוסים בדונייצק ובלוהנסק לנשיא רוסיה להכיר בעצמאות המחוזות שלהם. בשבוע שעבר הפנה הפרלמנט הרוסי קריאה דומה לפוטין, שאז אותת כי יימנע מכך לעת עתה, וייתן הזדמנות להשכין שלום במזרח אוקראינה בהתאם להסכמי מינסק מ-2015, שבהם ניתן לחבלי המורדים מעמד אוטונומי אך לא הוכרה עצמאותם. היום, אחרי ימים של חילופי אש כבדים וטענות שפוטין מחפש תירוץ לפלישה לאוקראינה, הוא נשמע אחרת. ההכרה של רוסיה בעצמאותם של שני מחוזות המורדים במזרח אוקראינה מביאה למעשה לקריסה סופית של הסכמי מינסק.