סגור

יש הכרעה: טראמפ לא חוזר לפייסבוק, בינתיים

חשבונו של נשיא ארה"ב לשעבר יישאר חסום - כך הודיעה המועצה המפקחת של הרשת החברתית, על רקע הפריצה לקפיטול בתחילת השנה. עם זאת, המועצה קבעה שפייסבוק חייבת להשלים את הבחינה של הנושא בתוך שישה חודשים

נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, לא יוכל לחזור לפעול בפייסבוק וחשבונו שם יישאר חסום – כך הודיעה היום המועצה המפקחת של הרשת החברתית.
ואולם, לפי הודעת המועצה, לא היה זה ראוי שפייסבוק תכפה את העונש הלא מקובל של השעיה ללא הגבלת זמן. "המועצה דורשת שפייסבוק תבחן את הנושא על מנת להצדיק תגובה הולמת שתואמת את הכללים שחלים על משתמשים אחרים בפלטפורמה", נמסר. "פייסבוק חייבת להשלים את הבחינה הזו בתוך שישה חודשים". לדברי המועצה, בתום ההליך פייסבוק צריכה להחזיר את החשבון, להגדיר תקופת זמן להשעיה, או להשאיר את ההשעיה ללא הגבלת זמן.

1 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עימות 23.10.20
דונלד טראמפ עימות 23.10.20
דונלד טראמפ
(צילום: איי פי)

פייסבוק החליטה להשעות את טראמפ בעקבות שני פוסטים שפרסם ביום ניסיון ההפיכה בגבעת הקפיטול, ב-6 בינואר, ובהם הוא משבח את הפורעים. "אנחנו אוהבים אתכם. אתם מאוד מיוחדים", נכתב באחד מהם. באחר הוא מכנה אותם "פטריוטים נהדרים" ומוסיף: "נזכור את היום הזה לנצח".
המועצה פסקה ששני הפוסטים מהווים הפרה בוטה של כללי הקהילה של פייסבוק, ושנרטיב הונאת הבחירות שקידם טראמפ יצר סביבה שבה סיכון רציני לאלימות. "בהתחשב בחומרת ההפרות והסיכון המתמשך לאלימות, פייסבוק צדקה כשהשעתה את החשבון של טראמפ. ואולם, זה לא היה ראוי שפייסבוק תכפה השעיה ללא הגבלת זמן. אסור לפייסבוק למנוע ממשתמש לפעול בפלטפורמה שלה לתקופה לא מוגדרת, בלי קריטריון למתי החשבון יוחזר", הודיעה המועצה.
לפיכך, קבעה המועצה שעל פייסבוק לבצע בחינה מחודשת של ההחלטה להשעות את טראמפ, ולפרסם את ממצאיה בתוך חצי שנה מהיום. העונש שתבחר פייסבוק צריך להיות מבוסס על חומרת העבירה והסיכון לנזק עתידי. הוא גם צריך להיות תואם לכללי פייסבוק לגבי הפרות חמורות, ולהיות ברור, הכרחי ומידתי.
מפייסבוק נמסר בתגובה: "אנחנו חושבים שההחלטה שלנו היתה נחוצה ונכונה, ואנחנו מרוצים מכך שהמועצה הבינה את הנסיבות חסרות התקדים והצדיקה את הצעדים יוצאי הדופן שנקטנו בהם. עם זאת, המועצה ביקרה את הטבע הפתוח של ההשעיה והתעקשה שנבחן את התגובה שלנו. כעת נשקול את החלטת המועצה ונקבע פעולה ברורה ומידתית".
הלה ת'ורניג-שמידט, יו"רית משותפת של המועצה המפקחת, אמרה במסיבת עיתונאים אחרי פרסום ההחלטה: "ההחלטה של פייסבוק לכפות השעיה בלתי מוגבלת, שלא נתמנכת בכללים שלהם, ואז לבקש מהמועצה לאשר את ההחלטה היתה שגויה. פייסבוק חמקה מהאחריות שלה, ואנחנו מתעקשים שהיא תחליט על עונש ברור".
יצויין כי גם טוויטר, הרשת החברתית המועדפת על טראמפ, השעתה את חשבונו של הנשיא לשעבר. ההשעיה הייתה בעקבות ציוצים שפרסם בנוגע להתפרעויות של תומכיו בבניין הקפיטול אליו הם הסתערו.