סגור
יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן במצעד בניו יורק
יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן במצעד בניו יורק (צילום: אמיר בוגן)

רבבות ב"מצעד ישראל" בניו יורק, רוטמן התקבל בצעקות "בושה"

כ-40 אלף משתתפים צבעו את מנהטן כחול לבן במצעד המסורתי. לאחר החשש ממחאות: יו"ר ועדת החוקה התקבל בקריאות ממפגינים, יומיים לאחר תקרית המגפון. ברקע הביקורת סביב ריבוי השרים שטסו לניו יורק: מזכיר הממשלה ביקש מכמה להימנע מהגעה למצעד. אקוניס, ברקת ובן צור ביטלו השתתפות

כ-40 אלף איש משתתפים הערב (ראשון) ב"מצעד ישראל" במנהטן, שנחשב לחגיגה הישראלית הגדולה בעולם מחוץ לגבולות המדינה. המשתתפים צועדים לאורך השדרה החמישית בעיר ניו יורק, כחלק מהמצעד שמתקיים מדי שנה החל משנת 1964. יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן התקבל בקריאות "בושה" ו"אפס" מצד פעילי מחאה שמשתתפים בצעדה, יומיים לאחר שתועד חוטף מגפון ממפגינה.
ביוזמת ההסתדרות הציונית העולמית ומשרד הביטחון, וברקע החלטת ממשלה שיזם יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל, המצעד נפתח בדקת דומייה לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה בארץ ובתפוצות. ארבעה שרים הגיעו למצעד: אופיר סופר, גלית דיסטל אטבריאן, עמיחי שיקלי ועמיחי אליהו.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד שיתף בחשבון הטוויטר שלו תמונה של השר שיקלי, שבה הוא נראה מבצע תנועות מגונות. "יו"ר ועדת החוקה חוטף באלימות מגפון למפגינה, משקר ומסית נגד המפגינים, שר התפוצות עושה תנועות גסות מול המצלמות, הממשלה הזו לא מפסיקה לעשות לנו בושות בעולם. הם לא ראויים להיות נציגי ציבור. הם לא ראויים לייצג את ישראל", כתב לפיד.
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן משתתף במצעד ביחד עם משלחת של שגרירי או"ם ודיפלומטים בכירים. בקבוצת השגרירים והדיפלומטים צועדים נציגים מארצות הברית, גיאורגיה, גואטמלה, הונגריה, ליטא, אוקראינה, דרום סודן, צ'כיה, מולדובה, מרוקו, אוסטרליה, רומניה, אריתראה, גינאה המשוונית, בולגריה, גינאה-ביסאו ותימור-לסט.
גם תנועת "עמנו" משתתפת במצעד עם חולצות "ציונות=דמוקרטיה". התנועה מזוהה עם מפלגת העבודה, ולא השתתפה שנים במצעד. השנה הם החליטו לצעוד כשהם מצרפים פעילי מחאה נגד המהפכה המשפטית. עוד משתתפים במצעד ראש העיר ניו יורק אריק אדמס, מושלת ניו יורק קאת'י הוקול, הסנאטור צ'אק שומר וחברי הקונגרס נאדלר, דניאל גולדמן וגרג מיקס. גם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן לוקח חלק.
ישראל ניצן, מ"מ הקונסול הכללי בניו יורק, אמר: "מרגש מאוד לצעוד כאן בניו יורק יחד עם עשרות אלפי אנשים ולחגוג את הסיפור הישראלי בשדרה החמישית של העיר ניו יורק. בשבועות האחרונים נחשפנו להתבטאויות מדאיגות, בראשן ההתבטאות המקוממת של בוגרת בית ספר "CUNY". המקרים הללו גורמים לרבים לחשוב פעמיים לפני שהם חושפים סממנים יהודיים, על אחת כמה וכמה כאלו המביעים תמיכה בישראל. האירוע היום הוכיח לרבים כי הקהילה והתמיכה בישראל איתנה כתמיד".
עוד משתתפת במצעד היועצת והמטפלת המינית רות וסטהיימר, שחגגה יום הולדת 95. וסטהיימר ישבה על רכב פתוח. כשנשאלה מה סוד הקסם שלה להישאר תמיד צעירה השיבה: "אני תמיד תומכת בישראל וגם בשנה הבאה אני אהיה פה".
בין הנוכחים במצעד נמצאת גם נועה תשבי, מי שקשריה עם משרד החוץ נותקו בשל דברים שכתבה נגד המהפכה המשפטית בטור ב-ynet. היא אמרה: "פיטרו אותי וזה לא משנה את העובדה שאני עובדת בעד ישראל והעם היהודי, עם תואר ובלי תואר. המצעד הזה מאוד חשוב - חוגגים 75 שנה לישראל, מעל 40 אלף מראים כאן תמיכה במדינה שלנו וזו העוצמה".
במקביל לצעדה שהחלה, מחו כמה עשרות מפגינים פרו-פלסטינים וחסידים נטורי קרתא עם דגלי פלסטין. חילופי דברים החלו בין נטורי הקרתא לישראלים, ומשטרת ניו יורק החלה לחצוץ בין הצדדים.
למרות המשבר ביחסים בין ישראל והבית הלבן והקרע ההולך וגובר עם יהדות ארה"ב - מארגני מצעד התמיכה דיווחו על היענות גבוהה של משתתפים. ב-JCRC ניו יורק, הארגון היהודי שעומד מאחורי ניהול המצעד מדי שנה, העריכו כי 40 אלף בני אדם יצבאו על השדרה החמישית עם דגלי כחול לבן עד לסוף האירוע. יותר מ-30 משאיות משתתפות באירוע, הצועדים מייצגים יותר מ-250 קבוצות שונות מכל גווני הקשת הפוליטית שנהנים גם מהופעות מוזיקליות.


1 צפייה בגלריה
תנועת "עמנו" עם פעילות המחאה
תנועת "עמנו" עם פעילות המחאה
תנועת "עמנו" עם פעילות המחאה
(צילום: ynet)

תשעה שרים ושרות הגיעו לניו יורק כדי להשתתף במצעד, אך על רקע הביקורת על ריבוי השרים, פנה מזכיר הממשלה יוסי פוקס לשרים וביקש בשם ראש הממשלה נתניהו שלא יגיעו. מי שנענו לבקשה היו השר אופיר אקוניס, שר הכלכלה ניר ברקת שכבר אתמול החליט שלא יגיע וגם שר העבודה יואב בן צור. השרים שיקלי ודיסטל, כאמור, החליטו שיגיעו בכל זאת. מלבד השרים שהגיעו למצעד, משתתפים גם כמה חברי כנסת, בהם, כאמור, יו"ר ועדת החוקה ח"כ רוטמן. מלשכת ראש הממשלה נמסר: "מצעד ישראל הוא דבר מבורך, אבל מספיק נציג אחד או שניים, אבל לא צריך חצי ממשלה".
בניגוד לשנים שעברו, המצעד השנה מתקיים בצל המחאה נגד המהפכה המשפטית. המוחים קראו להפגין בתוך המצעד, ולא לאפשר את השתתפותם של מי שהם הגדירו כ"אדריכלי המהפכה המשפטית", ובפרט יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן והשר למורשת עמיחי אליהו.
ח"כ רוטמן, שזכה לקריאות מפעילים, שוהה בניו יורק כבר כמה ימים לקראת השתתפותו במצעד במנהטן. בסוף השבוע האחרון הפגינו 400 בני אדם מול בית כנסת שבו נאם על המהפכה המשפטית - והוא הוברח דרך השיחים של חצר בית הכנסת השכן כדי להימנע מהיתקלות במפגינים. מלבד זאת, הוא תועד בסוף השבוע חוטף בכוח מגפון ממפגינה, שהגישה נגדו תלונה במשטרת ניו יורק. היום אמר רוטמן כי "קבוצה קטנה של מפגינים אלימים התקיפה אותי ואת אשתי כשהלכנו בשעת לילה מאוחרת. הם חסמו לנו את הדרך, דרכו לאשתי חנה על הרגל וקיללו, לרבות איחולי מוות. אחרי כל האזהרות, לקחתי למפגינה את המגפון שהיא דחפה לי לאוזן בלי לגעת בה כמובן".
גם השר אופיר אקוניס, ששוהה בארה"ב וכאמור ביטל את השתתפותו במצעד, נאלץ לבטל בשבוע שעבר השתתפות בכנס של הקונסוליה הישראלית בלוס אנג'לס בגלל מפגינים שהמתינו לו. הכנס שאליו אמור היה להגיע אקוניס עסק בחדשנות ובטכנולוגיה. מטעמו של אקוניס נמסר כי "אם יש מקום לוויכוח לא אלים בענייניה הפנימיים של ישראל - הוא רק בישראל וכיוון שידענו שצפויות פרובוקציות של מפגינים מהשמאל, בחרנו שלא לקיים אותם בזירה הבינלאומית. הביקור המוצלח נמשך כמתוכנן".