סגור

גרמניה: השיטפונות פגעו בלב הכלכלי של המדינה

השיטפונות, שהרסו יישובים והביאו למותם של לפחות 133 בני אדם, פגעו בין השאר בנורדריין וסטפאליה - המדינה המאוכלסת ביותר בגרמניה האחראית על כ־20% מהתמ"ג; מפלגת הירוקים צפויה להתחזק - חודשיים לפני הבחירות הכלליות

למכחישי ההתחממות הגלובלית צפויה כעת מערכה קשה עוד יותר. השיטפונות הקטלניים שהיכו בימים האחרונים במערב אירופה פגעו פגיעה אנושה במיוחד בלב הכלכלי של גרמניה - נורדריין וסטפאליה, המדינה המאוכלסת ביותר בגרמניה, האחראית על למעלה מ־20% מהתמ"ג שלה. המדינה השנייה שסבלה פגיעה קשה, ריינלד פפלץ, היא אזור תיירות מבוקש מאוד והשנייה מבחינת היקף אוכלוסייה.


מומחים אקלימיים קושרים את הגשמים העזים להתחממות הגלובלית, שהשפעתה ההרסנית הגיעה עתה לכלכלה הגדולה באירופה כמו גם לשכנותיה, הולנד ובלגיה. היום דווח, כי כתוצאה מהשיטפונות קרס סכר בנורדריין וסטפאליה, מה שאילץ את פינויים של מאות מתושבי העיר ואסנברג.
מומחה האקלים הראשי של ענקית הביטוח מינכן רה, ארנסט ראוך, הודה בשיחה עם ה"דויטשה וולה", כי האתגרים הניצבים בפני תעשיית הביטוח בגלל ההתחממות הגלובלית מצריכים היערכות ללא דיחוי. "ישנם סימנים ברורים לכך כי חלק מהנזקים הגדלים אינם נובעים רק מגורמים סוציו־אקונומיים כי אם משינוי האקלים", אמר ראוך. "אנחנו חייבים לצאת מנקודת הנחה כי הם יגברו מבחינת תדירות ועוצמה". ראוך קרא להגדלת ההשקעות במניעת הצפות ואמר כי בטווח הרחוק ההחמרה הצפויה בהיקף הנזקים תהיה יקרה הרבה יותר, אם לא יבוצעו כעת מהלכי מנע.



אחרי החום היוקד והשריפות הקטלניות שפקדו החודש את קנדה וצפון מערב ארה"ב, נורדריין וסטפאליה הופכת לסמל האירופי של משבר האקלים. מתוך 50 החברות הרווחיות ביותר בגרמניה, המטה של 18 נמצא בנורדריין וסטפאליה. אלה מונות שחקניות בינלאומיות כמו ענקית הכימיקלים באייר, דויטשה טלקום, דויטשה פוסט DHL וענקית התעשייה תיסנקרופ. בנוסף, המטות של 13 מתוך 40 החברות הקמעונאיות הגדולות בגרמניה, ובהן אלדי, מטרו ו־Rewe שוכנים במדינה הפדראלית, שהיא גם מוקד הפעילות של רוב החברות המשפחתיות הגדולות, בהן יצרנית המטבחים Miele וחברת הכימיקלים הנקל.

2 צפייה בגלריה
שטפונות ב גרמניה
שטפונות ב גרמניה
נזקי השיטפונות בגרמניה
(אי פי איי)

החשיבות הכלכלית של המדינה מתבטאת גם בהיקף ההשקעות הזרות שהיא מושכת, שהנתח שלהן מכלל ההשקעות הזרות בגרמניה הוא הגדול ביותר מבין 16 המדינות הפדראליות. כ־20 אלף חברות זרות פועלות באזור ושולטות משם בעסקיהן האירופיים. עמן אפשר למנות ענקיות כמו אריקסון, פורד, וואווי, UPS, וודאפון וטויוטה. גם ענקית הטכנולוגיה אמזון היא מעסיקה בולטת בנורדריין וסטפאליה.
העיתוי של האסון האקלימי — חודשיים לפני הבחירות הכלליות בגרמניה — נותן כוח רב בידי פעילי הסביבה. רוב המפלגות בגרמניה אינן מערערות על כך כי ההתחממות הגלובלית היא הגורם לקטסטרופה שהרסה יישובים והביאה למותם של 133 בני אדם לפחות. מפלגת הירוקים, אשר גם לפני האסון היתה צפויה להצלחה רבה בקלפיות בספטמבר, עתידה להתחזק כעת באופן משמעותי. ה"פייננשל טיימס" מדווח, כי חברי המפלגה נזהרים בינתיים מניצול ציני של האירועים. רוברט האבק, מראשי המפלגה, נמנע מביקור באזורים הפגועים ואמר כי במצבים כאלה, "פוליטיקאים רק מפריעים".
עם זאת, אין ספק כי ההתמקדות הבהולה הנדרשת באסונות טבע קיצוניים תעניק דחיפה משמעותית למועמדת הירוקים לתפקיד קנצלרית, אנלנה ברבוק. מצב החירום שנוצר כעת עשוי אף להסיט אל השוליים אירועים מביכים שפגעו בקמפיין שלה, בין השאר, אי־דיוקים בקורות החיים, טענות לגניבה ספרותית וליקויים בדיווח על הוצאות המפלגה.
"אין ספק שהיא תרוויח נקודות בהינתן היכולות של הירוקים בנושאי סביבה ואקלים", צוטט בפייננשל טיימס מומחה למדעי המדינה מאוניברסיטת דיסבורג־אסן, קרל־רודולף קורטה. "זה נותן לה דרך חדשה לגמרי לגייס קולות".