סגור
משבר אקלים

"בלי צעדים דרסטיים - הסיכוי להתרחשות גל חום קיצוני יעמוד על 20% בשנה"

לדברי מדענים, אירוע חום קטלני של פעם בעשרות אלפי שנים יהפוך לאירוע של פעם בחמש שנים. לפי אותן הערכות, גל החום הקטלני שכיסה בסוף יוני את מערב ארה"ב וקנדה כמעט בוודאות לא היה מתרחש ללא התחממות גלובלית

גל החום הקטלני שכיסה בסוף יוני את מערב ארה"ב וקנדה כמעט בוודאות לא היה מתרחש ללא התחממות גלובלית – כך מעריך צוות בינלאומי של חוקרי אקלים.
"אף שמדובר באירוע נדיר, הוא היה כמעט בלתי אפשרי ללא שינוי אקלים", אמר לניו יורק טיימס ד"ר גירט יאן ואן אולדנבורג מהמכון המטאורולוגי המלכותי של הולנד, שהוביל את הניתוח עם 26 מדענים אחרים מארגון World Weather Attribution.
1 צפייה בגלריה
גל חום קיצוני ב ארה"ב קליפורניה
גל חום קיצוני ב ארה"ב קליפורניה
גל חום קיצוני בקליפורניה
(AP)
גל החום ההיסטורי בממדדיו שבר שיאי טמפרטורה עם מעלות שהתקרבו ל-50 באזורים שם מעולם לא נמדדו קודם לכן יותר מ-45 מעלות, והוביל למאות הרוגים. "מילים לא יכולות לתאר את האירוע ההיסטורי הזה", אמרו בשירות המטאורולוגי של בריטיש קולומביה.
ואולם, לדברי המדענים, בלי פעולות דרסטיות להפחתת פליטות גזי חממה, אירועים כאלו לא יהיו נדירים כפי שהיו עד עתה, והסיכוי להתרחשות של גל חום קיצוני דומה במקום כלשהו בעולם יעמוד על 20% בשנה. כלומר, אירוע של פעם בעשרות אלפי שנים יהפוך לאירוע של פעם בחמש שנים. "מבחינת גלי חום, שינוי אקלים משנה את כל כללי המשחק", אמרה לניו יורק טיימס ד"ר פרדריקה אוטו מהמכון לשינוי סביבתי של אוניברסיטת אוקספורד.
המדענים ציינו עוד שההפרשים של שיאי החום החדשים לעומת השיאים הקודמים היו גדולים משמעותית מההפרשים שנרשנו בגלי חום קודמים. הדבר יכול להצביע על שינוי באופן שבו האקלים המתחמם מתנהג, ועל כך שייתכן שנחצה סף שלאחריו גם עלייה קטנה נוספת בטמפרטורה העולמית יכולה להגדיל משמעותית את הסיכון לגלי חום חריפים יותר. "אנחנו מודאגים", אמר ואן אולדנבורג בשבוע שעבר. "אנחנו הרבה פחות בטוחים לגבי ההתנהגות של גלי חום מאשר היינו לפני שבועיים".