סגור

לראשונה מאז פרוץ המלחמה: סנקציות מערביות נגד גזפרום

הגז הרוסי ימשיך לזרום לאירופה, אך ארה"ב השיתה סנקציות אזהרה נגד בכירים בגזפרומבנק שבבעלות הקונצרן. הבית הלבן: "אנחנו לא מקפיאים נכסים, רק מאותתים שגזפרומבנק איננו מפלט בטוח". איסור הוטל גם על יצוא תעשייתי לרוסיה

מהלכי הענישה של ארה"ב נגד הקרמלין שוב עלו שלב השבוע, זאת עם השתת סנקציות על 27 בכירים בגזפרומבנק, הראשונות מסוגן נגד ענקית האנרגיה הרוסית. במקביל השית הבית הלבן סנקציות על שלוש תחנות טלוויזיה רוסיות ואסר על ישויות אמריקאיות לספק שירותי ייעוץ וחשבונאות לרוסים. בה בעת, מותר עדיין לגורמים בארה"ב לספק שירותים משפטיים ללקוחות רוסיים.


הסנקציות החדשות שיזם הבית הלבן נועדו להגביר את הלחץ המופעל על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעקבות הלחימה באוקראינה. הן הושתו בסמוך לפסגה וירטואלית שקיימו בתחילת השבוע מנהיגי ה־G7 עם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי כדי לדון במלחמה. עוד ברשימת הסנקציות האמריקאיות: יצרנית נשק רוסית ושבע חברות ספנות. הבית הלבן מסר כי הנציבות לפיקוח על פעילות גרעינית גם תקפיא את הרשיונות לייצא לרוסיה חומרים המיועדים לתעשיית הגרעין.
המהלכים נגד בכירי גזפרומבנק הם כאמור הראשונים שמופנים נגד גוף שבבעלות קונצרן הגז הרוסי, שבו תלויות רבות ממדינות אירופה לאספקת האנרגיה שלהן, ובראשן גרמניה, איטליה, צרפת ופולין. דרך גזפרומבנק, מהבנקים הגדולים ברוסיה, מתבצעות העברות הכספים הקשורות בפעילות היצוא. "לא מדובר כאן בחסימה מלאה. אנחנו לא מקפיאים נכסים של גזפרומבנק או אוסרים על עסקאות עם גזפרומבנק", ציין גורם רשמי בכיר בממשל ביידן בשיחה עם עיתונאים. "מה שאנחנו עושים זה לאותת שגזפרומבנק איננו מפלט בטוח, כך שאנחנו משיתים סנקציות נגד כמה מהמנהלים הבכירים שלו כדי לייצר אפקט הרתעה", אמר.


בתחילת החודש דיווחה גזפרום כי היצוא למדינות שאינן חלק מחבר העמים לשעבר צנח ברבעון הראשון ב־26.9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ל־50.1 מיליארד מ"ק. "גזפרום ממשיכה לספק גז בהתאם לבקשות הלקוחות ובהתאם למחוייבויות החוזיות שלה", ציינה. הירידה נרשמה בעיקר בגלל סירובן של מדינות לדרישה הרוסית להעביר תשלומים ברובלים, מה שהוביל להשעיה של האספקה.
כאמור, חרף האיסור על שירותי ייעוץ וחשבונאות, מותר עדיין לעורכי דין אמריקאים לספק שירותים משפטיים ללקוחות רוסים. עם זאת, הגורם הבכיר מסר כי המציאות הזו עשויה להשתנות וכי וושינגטון ולונדון דנות כעת בצעדיהן בעניין זה. "קיבלנו החלטה, לפחות לעת עתה, שאם קיים רצון לפעול דרך פרקליט אמריקאי, אנחנו נאפשר זאת להימשך", ציין. "אבל אנחנו מבצעים מדי יום הערכה מחדש של היקף הסנקציות הללו על השירותים, ובהתבסס על שינויים בהתנהלות לאורך זמן, נוכל כמובן גם להרחיב את הסנקציות".
שמונה מנהלים בסברבנק, הבנק הגדול ברוסיה שבבעלותו כ־30% מנכסי הבנקאות הרוסיים, נוספו לרשימת הסנקציות, וכך גם הבנק התעשייתי של מוסקבה ועשר החברות־הבנות שלו.
מגבלות חדשות שהושתו על יצוא נועדו לפגוע באופן ישיר במכונת המלחמה, וכוללות הגבלה של יצוא מנועים תעשייתיים, בולדוזרים, מוצרי עץ, דוודים ומאווררים. לפי גורמים רשמיים בארה"ב, שתי יצרניות טנקים רוסיות מובילות, אוראלוואגונזאווד וצ'ליאבינסק כבר נאלצו להפסיק ייצור בגלל מחסור ברכיבים מיובאים.
סנקציות חדשות שהושתו נגד שלוש תחנות טלוויזיה רוסיות מונעות מחברות אמריקאיות למכור להן ציוד כמו מצלמות וידיאו או מיקרופונים ואוסרות שידור של פרסומות

האיחוד האירופי פועל במקביל לארה"ב עם מגבלות על יצוא כימיקלים שעשויים לסייע למאמץ המלחמתי. ברוח זו הודיעה בריטניה כי תקפיץ ב־35% את המכסים המושתים על יבוא פלטינה ופלדיום מרוסיה ומבלארוס, זאת במסגרת חבילת סנקציות חדשה שתשפיע על סחר בהיקף של 2.1 מיליארד דולרים. היא גם תאסור על יצוא כימיקלים, חומרי פלסטיק, גומי ומיכון לרוסיה, בשווי כולל של 310 מיליון דולרים.

2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפולין
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפולין
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. מפעלי טנקים רוסיים כבר שותקו
(רויטרס)

הסנקציות נגד התקשורת חלות על שלושה גופים שבבעלות ממשלתית רוסית ישירה או עקיפה — צ'אנל וואן, רוסיה־1 ו־NTV. חברות אמריקאיות לא יוכלו יותר למכור להן ציוד כמו מצלמות וידיאו או מיקרופונים, וייאסר לשדר פרסומות בערוצים הללו. בשנה שעברה, חברות אמריקאיות רכשו זמן פרסום ב־300 מיליון דולר בשוק הרוסי.
"הרבה מהמפרסמים הודיעו מאז הפלישה כי יחדלו לפעול עם התחנות הללו, אבל אנחנו רוצים לוודא שהם ימשיכו לנהוג כך, ושולחים גם איתות רחב יותר כי חברות אמריקאיות לא צריכות לממן תעמולה רוסית", אמר הדובר מטעם הבית הלבן.