סגור

ניתוח
עימות פוליטי מונע את פתרון משבר האנרגיה הגדול בסין

סין זקוקה נואשות לפחם לתעשיית החשמל והפלדה שלה. אוסטרליה היא יצואנית הפחם הגדולה בעולם, אלא שהסכסוך שפרץ בין השתיים והחרם הסיני שהוטל בעקבותיו על פחם אוסטרלי מעצימים את משבר האנרגיה החמור בתולדות סין

באוקטובר שעבר למדה אוסטרליה מהתקשורת העולמית, כי סין תחדל לייבא את הפחם שלה. זה היה צעד חריג ומשמעותי שפגע בן רגע ברכיב מרכזי בתעשיית האנרגיה של שתי המדינות ובסחר בשווי 14 מיליארד דולר בשנה. בשבוע שעבר, חרף האיסור, סין החליטה להשתמש במיליון טונות פחם שנתקעו מאז בנמלי המדינה, כדי להתמודד עם המחסור באנרגיה.


המשבר בין המדינות החל כשאוסטרליה קראה לפתוח בחקירה בינלאומית לגבי מקורות הקורונה. סין הגיבה בעוצמה שהתפתחה למשבר הומניטרי, כאשר 70 ספינות משא מאוסטרליה, ועליהן מטעני פחם ו־1,400 אנשי צוות, נלכדו בחופיה. חלק מהספינות הופנו בסוף לנמלים ביפן ובדרום קוריאה. אחרות, שמצאו את עצמן תקועות למעלה מ־200 יום בלימבו דיפלומטי, הורשו לבסוף לפרוק את מטענן בסין. הודו רכשה כשני מיליון טונות מהפחם הזה במחיר מוזל, ואילו השאר נמצא כעת בשימוש של סין. זאת, מבלי שהוסר החרם ובשעה שסין זקוקה נואשות לפחם תרמי, (לייצור חשמל), ופחם מסוג קוקס (לתעשיית הפלדה), שאוסטרליה היא היצואנית השנייה והגדולה ביותר בעולם, בהתאמה, של הפחמים הללו.

3 צפייה בגלריה
מכרה פחם סין
מכרה פחם סין
מכרה פחם בסין
(צילום: EPA)

לפני פרוץ המשבר, 21% מהפחם האוסטרלי יוצאו לסין, שנייה רק ליפן (27%). הודו היא היעד השלישי בגודלו עם 16%. ברבעון השני של 2021 זינק יצוא הפחם האוסטרלי ב־26% ל־12.5 מיליארד דולר אוסטרלי, כשהמדינה נהנית מהזינוק במחירים, בעקבות החלשת סגרי הקורונה. לפי חברת המחקר ווד מקנזי, על אף הביקושים העולים ובעיות ההיצע, שמרה סין כל העת על מאזן סחר כמעט אפסי עם אוסטרליה. מדובר בשינוי מהותי לעומת 2020, אז שלחה אוסטרליה 35 מיליון טונות של פחם תרמי לסין, ו־2019 ו־2018, אז שלחה 50 מיליון טונות.
סין מתמודדת עם משבר אנרגיה מהחריפים ביותר שידעה בעשורים האחרונים. זה אירוע מתגלגל, שתחילתו בספטמבר שעבר עם הודעת הנשיא שי ג'ינפינג על תוכנית אגרסיבית לצמצום פליטות הפחמן, שהביאה להאטה בייצור ובייבוא פחם. שינוי המדיניות, בשילוב תנאי אקלים קיצוניים והיציאה ממשבר הקורונה שהקפיצה את צריכת האנרגיה, הביאו למחסור בהיצע. עד כדי כך, שהממשל המרכזי הגביל את צריכת החשמל למפעלים, ומשקי בית החלו לחוות ניתוקים.


תחזיות הצמיחה הורדו

כתוצאה, אנליסטים בגולדמן זאקס, נומורה ופיץ' הורידו בימים האחרונים את תחזיות הצמיחה של סין. גולדמן זאקס מעריכים כי סין תצמח השנה בקצב של 7.8%, לעומת תחזיות קודמות שעמדו על 8.2%. בבנק מסבירים כי הצמצום בתפוקה התעשייתית כתוצאה מהפסקות החשמל מייצר לחצים משמעותיים על הצמיחה.
בינתיים, במקום אוסטרליה, סין פנתה לאינדונזיה, מונגוליה, רוסיה וארה"ב כדי לספק את צרכי הפחם ואף הגבירה ב־26% את צריכת הגז הטבעי הנוזלי (NLG). עם זאת, השילוב של רגולציה, גשמים עזים ומורכבות לוגיסטית הכבידו על מעבר הסחורות והקפיצו את מחירי השילוח. אם סין לא תפשיר את החרם על אוסטרליה, שהיא גם יצואנית ה־NLG הגדולה בעולם, משבר האנרגיה צפוי להמשיך ולהסלים. עבור סין, ואף על פי שהיא מהמשקיעות הגדולות באנרגיה מתחדשת בעולם, מחסור באנרגיה המזהמת הוא כיום חסר תחליף. כעת, החשש הוא שההאטה תזלוג לשאר כלכלות העולם. אחרי שמפעלים של יצרניות זרות בסין, כמו אפל וטסלה, הושבתו בשל השיבושים באספקת החשמל והנחיות הממשלה, הפגיעה בייצור צפויה להתגלגל לצרכנים ולהביא לעליות מחירים ברחבי העולם. משבר האנרגיה, אם כך, צפוי להיות חמור יותר מכל התרחישים הקודרים שמסרו אנליסטים בהקשר לקריסתה האפשרית של ענקית הנדל"ן הסינית אוורגרנד.
הדרמה הפנתה את הזרקורים לתעשיית הפחם בדרום מזרח אסיה, שם מתנהל מאבק ממושך בין חברות האנרגיה המסורתיות שדוחקות לשימוש בפחם, אל מול הקריאה העולמית לצמצם תעשיות מזהמות כחלק מההתמודדות עם משבר האקלים. בדומה לסין, שפועלת להיגמל מפחם, כך גם יפן, דרום קוריאה וטייוואן, כולן לקוחות מובילות של הפחם האוסטרלי, הודיעו כי יתחילו לסגור חלק מתחנות הכוח מבוססות פחם ויפנו את המשאבים לאנרגיה מתחדשת.
אוסטרליה עומדת על שלה והיא אחת המתנגדות הקולניות ביותר למדיניות צמצום פליטות הפחמן. ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הזמין בשנה שעברה את עמיתו האוסטרלי סקוט מוריסון לנאום בפסגת האקלים של האו"ם, אך משך את הזמנתו כשנודע כי אוסטרליה לא מוכנה להתחייב לאפס פליטות פחמן עד 2050.


3 צפייה בגלריה
כריית פחם ב ניוקאסל אוסטרליה חדש
כריית פחם ב ניוקאסל אוסטרליה חדש
כריית פחם בניוקאסל, אוסטרליה
(צילום: בלומברג)

אוסטרליה מעוותת המציאות

לקראת פסגת האקלים שתיפתח החודש בגלזגו, האו"ם קרא לאוסטרליה לחדול מהפקת הפחם, אך בקנברה חזרו והודיעו שדלק המאובנים ימשיך לתרום משמעותית לכלכלה המקומית, גם הרבה אחרי 2050.
"עתיד התעשייה המהותית הזו יוכרע על ידי ממשלת אוסטרליה ולא על ידי גוף זר שרוצה לסגור אותה במחיר אלפי משרות ומיליארדי דולרים בייצוא, לכלכלה שלנו", הכריז שר המשאבים האוסטרלי קית פיט, המכנה את עצמו "מר פחם". אלא שיש בכך משום עיוות המציאות: אף שפחם מהווה 15% מכלל הייצוא האוסטרלי, הוא תורם פחות מ־1% לתמ"ג. התעשייה, אשר 86% ממנה נמצאים בבעלות זרה, מעסיקה פחות מ־50 אלף עובדים מקומיים, שהם רק כ־0.4% מכוח העבודה המקומי.