סגור

משבר אנרגיה גם בסין: מפעלים עוצרים עבודה, קניונים נסגרים

המחסור המתרחב באנרגיה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם נובע ממחסור בפחם, מהחמרת תקנות לפליטת מזהמים ומביקושים גבוהים; בצפון מזרח המדינה החלו בהקצבת חשמל, והתושבים נדרשים להגביל את הצריכה; בעקבות כך אנליסטים חותכים את תחזיות הצמיחה למדינה

המחסור המתרחב באנרגיה בסין גורם לעצירת העבודה במפעלים רבים, ביניהם כאלה המייצרים רכיבים לאפל ולטסלה, וחנויות בצפון מזרח המדינה פועלות לאור נרות וקניונים נסגרים מוקדם, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס.


בעיית האנרגיה של סין נובעת ממחסור בפחם, החמרת התקנות לפליטת המזהמים וביקוש גבוה מהיצרנים על רקע ההתאוששות הכלכלית ממגיפת הקורונה. בשבוע שעבר החלו בחלקים נרחבים בצפון מזרח המדינה לקצוב את אספקת האנרגיה בשעות השיא, זאת בעוד שתושבי ערים כמו צ'נגצ'ון דיווחו כי הפסקות החשמל היזומות מתבצעות בתדירות הולכת וגדלה ולזמן רב יותר.


2 צפייה בגלריה
ייצור תעשייתי בסין
ייצור תעשייתי בסין
פועלות בסין. הייצור מושבת
(AP)


המשבר פוגע בייצור בתעשיות במספר אזורים בסין ועלול לחתוך את תחזית הצמיחה הכלכלית, כך לפי הערכות הפרשנים. ההשפעה על משקי הבית ומשתמשים פרטיים מגיעה בשעה שהטמפרטורות בלילה נפלו בצפון סין לרמה הקרובה ל-0 מעלות. מינהל האנרגיה הלאומי (NEA) הודיע לחברות הפחם והגז הטבעי לפעול כדי להבטיח שתתאפשר אספקה מספיקה לחימום הבתים בחורף.
בעיר הולודאו (Huludao) התבקשו התושבים לא להשתמש בשעות השיא במכשירים הצורכים חשמל רב כמו דודים ומיקרוגלים, ואילו בעיר חרבין דווח כי קניונים רבים נסגרים כבר ב-16:00. המצב מטלטל את שוקי ההון בסין בתקופה שבה הכלכלה השנייה בגודלה בעולם כבר מפגינה סימנים להאטה. הכלכלה של סין מתמודדת עם הגבלות שהטילה הממשלה על סקטורי הטכנולגיה והנדל"ן ועם חששות לקריסה של ענקית הנדל"ן אוורגרנד.
לפחות 15 חברות סיניות דיווחו לרגולטורים על שיבושים בייצור בשל הפסקות החשמל, ויותר מ-30 חברות הנסחרות בטייוואן ופעילות בסין הפסיקו את העבודה כדי לעמוד בהגבלות האנרגיה. בנוסף, תעשיות הפלדה, האלומיניום והבטון נפגעו גם כן, כשבסביבות 7% מתפוקת הייצור של האלומיניום הופסקה וכך גם 29% מייצור הבטון הארצי. אנליסטים במורגן סטנלי מעריכים כי תעשיות הנייר והזכוכית יהיו הבאות בתור להיפגע מהשיבושים ויצטרפו גם ליצרניות הכימיקלים, הצבעים והריהוט.
השלכות המחסור גרמו לאנליסטים להוריד את תחזיות הצמיחה של סין. כך למשל, בבנק ההשקעות נומורה הורידו את תחזית צמיחת הצמ"ג ברבעונים השלישי והרביעי ל-4.7% ו-3%, בהתאמה, מ-5.1% ו-4.4%. התחזית לשנה כולה הורדה ל-7.7% מ-8.2%.

2 צפייה בגלריה
חוטי חשמל סין
חוטי חשמל סין
פגיעה כלל מערכתית בעקבות משבר האנרגיה
(צילום: רויטרס)
משבר האנרגיה בסין מצטרף לזה שבאירופה. ממשלות ביבשת מזהירות מהפסקות חשמל יזומות וסגירת מפעלים בשל המחסור. רמות המלאי במחסנים האירופיים בשפל חסר תקדים לתקופה זו בשנה, לאחר שהעברות הגז בצינורות מרוסיה ונורבגיה הוגבלו. במקביל לכך, מזג האוויר הנעים הוביל להפחתת התפוקה של טורבינות הרוח.