סגור

FT
סכנה לאספקה העולמית: סין הורתה לרכוש גז בכל מחיר

משבר האנרגיה עלה מדרגה בעקבות הנחיית בייג'ינג לחברות ממשלתיות לשריין מלאים לחורף בכל תנאי. המחסור בפחם יחייב את סין להשתמש בגז גם לחימום הבתים. אנליסט: "מתברר שמחירים גבוהים באופן קיצוני לא פוגעים בביקושים"

המחסור בגז טבעי הפוגע בבריטניה ובאירופה צפוי להחריף, זאת לאחר שסין הורתה לחברות ממשלתיות לשריין מלאים של אנרגיה בכל מחיר.


התקשורת הסינית ציטטה את ראש הממשלה לי קה צ'יאנג ביום חמישי, לאחר שאמר כי המדינה תדאג לאבטחת אספקה נאותה של אנרגיה בעקבות שורה של הפסקות חשמל ומחסורים שאילצו מספר גדול של חברות להגביל את התפוקה.
סוכנות בלומברג דיווחה מאוחר יותר כי גורמים רשמיים בממשל המרכזי הורו לחברות אנרגיה בבעלות ממשלתית לדאוג לשריין מאגרי אנרגיה בחורף הקרוב בכל מחיר, בציינם הוראות שהתקבלו באופן ישיר מסגן ראש הממשלה האן ז'נג, המפקח על מגזר האנרגיה של המדינה.

לקוחות שריינו משלוחים

המהלך הסיני הוא איתות לכך שחלקים אחרים בעולם יתייצבו בפני קשיים גדולים אף יותר באבטחת מלאים.
מחירי הגז הטבעי בבריטניה ובאירופה טיפסו לשיאים חדשים בשבועות האחרונים, זאת בשל החשש מפני מחסור בחורף הקרוב. הביקוש הגדל באסיה הוא אחד הגורמים המרכזיים לדאגה. מחירי הגז הטבעי הנוזלי (LNG), המקור המרכזי לתחרות בין אירופה לאסיה על אספקת הגז, הגיעו ביום חמישי לשיא חדש באסיה, 34.47 דולרים למיליון יחידות תרמיות בריטיות, זאת לאחר שלקוחות מיהרו לשריין משלוחים, בעוד סין חווה כשלים נרחבים במערכת החשמל בשל מחסור בפחם.
הזינוק הדרמטי במחירי הגז הנוזלי דחף מעלה את מחירי הדלק בבריטניה ואירופה, זאת בעוד היבשת מנסה לדאוג למלאים, אך עד כה, רוכשים באסיה היו מוכנים להמשיך ולשלם מחירים גבוהים כדי לזכות במטענים. הדבר הציף את האפשרות של מלחמת מחירים בין שני האזורים, שרק תביא לעליות נוספות. "מתברר שהביקוש לגז הוא לא רגיש מאוד גם למחירים גבוהים באופן קיצוני בשני השווקים", ציין לורן רוסקאס, יועץ ב־HIS מרקיט.
3 צפייה בגלריה
עבודות חשמל במחוז ג'יאנגסו בדרום סין
עבודות חשמל במחוז ג'יאנגסו בדרום סין
עבודות חשמל במחוז ג'יאנגסו בדרום סין
(צילום: AFP)

מחירי הגז הטבעי באירופה הגיעו לשיא נוסף ביום חמישי, כאשר הבנצ'מרק לחוזים טיפס ל־97.50 יורו למגה־ואט שעה, לפני שנרגע מעט. בבריטניה, המחיר זינק ביותר מ־25% לשיא של כל הזמנים — 2.30 ליש"ט ל־therm, לעומת כ־40 פני בפברואר.
האתגרים הניצבים בפני שוק הגז האירופי מבעבעים זה זמן. חורף ממושך רוקן את המלאים, ולאחר מכן מחסור במטעני גז נוזלי בקיץ האחרון מנע צבירה מחודשת של מלאים לרמות שהשוק זקוק להם. קיצוץ באספקה הרוסית וירידה חדה בתפוקה המקומית רק הגבירו את החששות לקראת החורף.
סין מתמודדת עם משבר אנרגיה בשל מחסור בפחם לייצור חשמל, שהוביל לזינוק ברכישת גז טבעי בקצב מהיר אף יותר מאשר הסוחרים באירופה צפו. כתוצאה, זינוק מחירי הגז בעולם הביא לעליית תעריפי החשמל והציב את סוגיית מחירי האנרגיה בצמרת סדר היום המדיני, עם חששות כי חורף קר במיוחד יחייב הגבלת תפוקה בתעשיות מסויימות.

ספקיות אנרגיה קרסו

מחירי שיא של גז הובילו כבר לקריסה של עשר ספקיות אנרגיה בבריטניה ולתמיכה ממשלתית בחברת דשנים שהיא אחת מעשרת המקורות המובילים של פחמן דו־חמצני בממלכה — החיוני לאריזות מזון, טיפולים רפואיים ותחנות כוח גרעיניות.
סין נאבקת להגדיל את האספקה המקומית של פחם, זאת על מנת לעמוד בביקושים הגוברים לחשמל לאחר התאוששות הכלכלה מפגיעת הקורונה. הקושי התעורר בשל תקנות בטיחות שהושתו בעקבות סדרה של תאונות קטלניות במגזר. בשוק הספוט הסיני, פחם נסחר ב־263 דולר לטונה ביום חמישי, כך לפי ארגוס מדיה. באירופה, המחירים טיפסו ליותר מ־200 דולר לטונה, רמה שנראתה לאחרונה ב־2008.


הביקושים לאנרגיה בסין זינקו השנה בכ־15%, כך לפי מורגן סטנלי, אבל האספקה המקומית של פחם עלתה ב־5% בלבד מתחילת השנה. פחם הוא עדיין המקור הגדול ביותר בסין לייצור חשמל. "רכישות הגז הסיניות מטפסות עתה בניסיון לדאוג לחלופה לפחם לצרכי חימום", ציין קולין המילטון, אנליסט ב־BMO קפיטל מרקטס.

מהלכי חירום למען האזרחים

הצבא הבריטי יחלק דלק, צרפת ואיטליה יתערבו במחירי הגז והחשמל

מהלכי חירום הוכרזו בסוף השבוע בבריטניה ובצרפת כדי להתמודד עם משבר האנרגיה. ממשלת בריטניה הודיעה כי תגייס אנשי צבא לחלוקת דלק, זאת בעקבות מחסור חמור ברחבי הממלכה, ואילו צרפת בישרה על הקפאה של מחירי הגז ומיתון העליות במחירי החשמל. בחודש שעבר הכריזה ממשלת איטליה על מהלכים דומים, לקראת עלייה צפויה של כ־40% במחירי החשמל ו־30% במחירי הגז ברבעון הבא.
בשבועות האחרונים השתרכו תורים ארוכים מחוץ לתחנות הדלק בבריטניה ובכ־26% מהן אזלו מלאי הדלק והדיזל. בעוד שרים בממשלה חזרו ואמרו כי המחסור הוא מלאכותי ונוצר בגלל הבהלה, לא היה בכך כדי להרגיע את הציבור. כעת, כדי לפתור את המצוקה, כ־200 חיילים גוייסו על מנת לספק תמיכה זמנית ולהוביל דלק לתחנות. בנוסף הוקצו אשרות לגיוס מיידי של 300 נהגים זרים, שיורשו לעבוד בבריטניה עד סוף מרץ.
3 צפייה בגלריה
מחסור ב דלק ב בריטניה
מחסור ב דלק ב בריטניה
מחסור בדלק בבריטניה
(צילום: רויטרס)

מעבר לתעלה, ממשלת צרפת הודיעה כי תקפיא את מחירי הגז ותעריפי החשמל למשקי הבית. בפנייה לאומה ברשת TF1 אמר ראש הממשלה ז'אן קסטקס, כי לאחר העלאה של 12.6% במחירי הגז ביום שישי, שתוכננה עוד קודם למשבר, הממשלה תחסום כל העלאה נוספת עד אפריל. קסטקס ציין גם כי הממשלה תגביל ל־4% את ההעלאות במחירי החשמל שתוכננו לפברואר, זאת על ידי הפחתת מסי האנרגיה. "אנחנו נציג את מה שאני מגדיר כ'מגן מחירים' לגז וחשמל", הכריז. "אנחנו נגן על עצמנו מפני העלאות המחירים הללו". סוגיית מחירי האנרגיה הופכת למרכזית, לקראת הבחירות הכלליות שיתקיימו בצרפת באפריל. הממשלה חוששת משידור חוזר של אירועי 2018, אז קיימו "האפודים הצהובים" הפגנות סוערות ברחבי המדינה נגד התייקרות הדלק ויוקר המחייה.
תמר טוניק