סגור
משבר אקלים
בשר מתורבת
בשר מתורבת. אבן דרך מרכזית עבור התעשייה המתפתחת ברחבי העולם (צילום: שאטרסטוק)

ה-FDA אישר לראשונה מכירה של בשר מתורבת

מינהל המזון והתרופות האמריקאי אישר לשיווק לראשונה את מוצרי הבשר המתורבת של חברת Upside Foods. לאחר שתשלים את האישורים הנותרים מול משרד החקלאות האמריקאי תוכל החברה למכור עוף העשוי מתאי בעלי חיים שגודלו במעבדה - ללא סבל של בעלי חיים


״אור ירוק״ לראשונה למכירת מוצר בשר מתורבת בארה״ב: חברת הבשר המתורבת UPSIDE Foods היא החברה הראשונה בעולם שקיבלה אישור לשיווק בארה״ב, לפי נהלי ארגון המזון והתרופות האמריקאי (FDA). לאחר שתשלים את האישורים הנותרים מול משרד החקלאות האמריקאי (USDA), תוכל החברה למכור עוף העשוי מתאי בעלי חיים שגודלו במעבדה, ללא סבל של בעלי חיים ותוך צמצום משמעותי של החותם הסביבתי, בהשוואה למוצרים מן החי.
ה-FDA האמריקאי הוא השני בעולם לאשר לשיווק מוצר בשר מתורבת. קדמה לו סינגפור, שמנהל המזון המקומי שלה אישר בסוף שנת 2020 לסטארט-אפ האמריקאי eat just לשווק במסעדות במדינה נאגטס עוף, הנמכרים כיום לצרכנים.
ההחלטה של ה-FDA מהווה אבן דרך מרכזית עבור תעשיית הבשר המתורבת המתפתחת בעולם. מוצרי החברה אושרו בהליך הנקרא GRAS (Generally Recognized as Safe), במסגרתו יצרנים מספקים למנהל המזון והתרופות פרטים על תהליך הייצור, וככל שהארגון משתכנע שמדובר במוצר בטוח לצריכת הציבור, הוא מאשר את שיווקו ״ללא שאלות נוספות״.
לפי הערכות, לאחר שתשלים את האישורים הנדרשים Upside Foods תמכור בשלבים הראשונים את מוצריה במסעדות, שכן בשלב זה סטארט-אפים בתחום עדיין אינם ערוכים לשיווק והפצה בקנה מידה מסחרי גדול, ומיעוטם מצויים בשלבים של הקמת מפעלים בקנה מידה שיאפשר הוצאת החזון מן המעבדה אל הפועל.
Upside Foods גייסה עד היום 608 מיליון דולר (בין היתר מביל גייטס, קרן הצמיחה של אבו דאבי, חברות הבשר טייסון וקרגיל ועוד), והשיקה שותפות עם השף דומיניק קרן, לו שלושה כוכבי מישלן. היא נוסדה בשנת 2015 והפכה לאחת מחברות הבשר המתורבת הראשונות שנוסדו בעולם, והראשונה לסיים את ההליך הרגולטורי מול מנהל המזון והתרופות בארה״ב.
עד היום, הושקעו בחברות בשר מתורבת ברחבי העולם כ-2.6 מיליארד דולר, אך שוק הבשר המתורבת עדין מצוי בהתהוות בעולם. לתעשייה עצמה ישנה דרך ארוכה לעשות בהיבטי פיתוח טכנולוגי, העלאה משמעותית של כושר הייצור והפחתת המחירים, שכיום הינם גבוהים מאוד.

1 צפייה בגלריה
מנכ"ל ומייסד Upside foods אומה ואלטי
מנכ"ל ומייסד Upside foods אומה ואלטי
מנכ"ל Upside foods אומה ואלטי. גייסו עד היום 607 מיליון דולר, בין היתר מביל גייטס
(בלומברג)

חברות רבות נמצאות בשלבים שונים מול הרגולטורים בעולם לצורך אישור מוצריהן, ובהן גם חברות ישראליות שמקוות להשיק השנה לראשונה מוצרים לשוק בקנה מידה מצומצם. החברות הישראליות הראשונות שצמחו בתחום ונחשבות גם למובילות בעולם, בליבר מיט (פיוצ׳ר מיט לשעבר) ואלף פארמס, פועלות להקמת מפעל בארה״ב, כדי להאיץ את חדירתן לשווקים העולמיים.
האם בישראל ישווק בקרוב בשר מתורבת? הרגולטור הישראלי מתמהמה באישור המוצרים הנוצרים בתהליך, אך האישור האמריקאי עשוי לסייע גם בהאצת התהליכים המקומיים, לצד השקעה ממשלתית של 60 מיליון שקל במאגד הבשר המתורבת (גוף המורכב מ-14 חברות, בכללן כמה מחברות הבשר המתורבת המובילות בעולם).
לדברי דרור בין, מנכ״ל רשות החדשנות: "מדובר בצעד משמעותי לתחום הבשר המתורבת שללא ספק יהיה בעל השפעות גם על רגולציה מחוץ לארה"ב. אמנם עדיין נדרש אישור משרד החקלאות האמריקאי למהלך, אולם נראה כי הדרך לשם כבר סלולה למדי. רגולציה מקדמת חדשנות הינה צעד מפתח לקידום התחום גם בישראל. הקמת המאגד לתחום הבשר המתורבת בא לענות על הצורך בהפחתת העלויות של ייצור בשר מתורבת ועל פיתוח תהליכי ייצור וגמלון הציוד לעבר ייצור בקנה מידה מסחרי בעלויות תחרותיות. אנו מקווים שהמאגד גם יצור תעשייה לייצור רכיבים, חומרי גלם וציוד לייצור בשר מתורבת עבור ישראל והעולם״.