סגור
יבגני פריגוז'ין כוח וגנר

מפקד כוח וגנר שמרד בפוטין נהרג בהתרסקות מטוס ברוסיה

ערוץ טלגרם שמזוהה עם "קבוצת וגנר" אישר כי ראש החברה הצבאית נהרג בהתרסקות מטוס ברוסיה, חודשיים אחרי המרד בראשי הצבא: "המטוס הופל, עלה באש עוד לפני שהתרסק". רוסיה טרם אישרה את הדיווחים על מותו. ביידן: "לא מפתיע אותי. מעט דברים שקורים ברוסיה לא קשורים לפוטין"

תומכי "קבוצת וגנר", החברה הצבאית של יבגני פריגוז'ין, אישרו הערב (יום ד') שפריגוז'ין נהרג בהתרסקות מטוס מצפון לבירה מוסקבה. ערוץ טלגרם שמזוהה עמם דיווח מוקדם יותר כי המטוס הפרטי של פריגוז'ין יורט על-ידי מערכת ההגנה האווירית במחוז טבר.
רוסיה טרם אישרה כי פריגוז'ין נהרג. מוקדם יותר הודיעו הרשויות כי הוא נכלל ברשימת הנוסעים של המטוס, וכי נסיבות ההתרסקות נחקרות. בהתרסקות נהרגו עשרה בני אדם - שבעה נוסעים ושלושה אנשי צוות. עדי ראייה דיווח על "פיצוץ גדול" וסיפרו שהמטוס עלה באש עוד לפני ההתרסקות.
הבית הלבן מסר כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן קיבל עדכון על ההתרסקות. בהתייחסות לגורלם של רוסים שהופכים לאויבי הקרמלין, אמר הממשל כי אם יתברר שפריגוז'ין אכן נהרג "הדבר לא יפתיע איש".
פריגוז'ין, נזכיר, הנהיג בחודש יוני מרד בראשי הצבא הרוסי - במחאה על ניהול המלחמה באוקראינה. המרד הסתיים כעבור יממה בלבד, ופריגוז'ין נשלח לגלות בבלארוס עם חלק משכירי החרב שלו. המרד של פריגוז'ין בשר ההגנה וברמטכ"ל של רוסיה היה אירוע חסר תקדים בתקופת שלטונו של ולדימיר פוטין, ובסוף השבוע של המרד אף פורסמו הערכות שרוסיה בדרך למלחמת אזרחים. בשעות שאחרי פרוץ המרד האשים פוטין את פריגוז'ין בבגידה. "זו דקירה בגב המדינה והעם הרוסי", אמר.
בזמן התרסקות המטוס הגיע הנשיא פוטין לביקור במחוז קורסק – הסמוך לגבול עם אוקראינה, והשתתף בעצרת לציון 80 שנה לקרב על קורסק במלחמת העולם השנייה. כשעה אחרי ההתרסקות נחת במוסקבה מטוס נוסף בבעלותו של פריגוז'ין. לא ידוע מי היה על המטוס.
כשכוחותיו של פריגוז'ין התקרבו למוסקבה הוא הודיע על סיום המרד - ובהמשך דווח על הסכם בינו לבין ההנהגה הרוסית, הסכם שהושג בתיווכו של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו - שטען שהוא ביקש מפוטין, בעל בריתו הקרוב, להימנע מחיסולו של פריגוז'ין. לדברי לוקשנקו, בשיחה עם מנהיג המרד הוא ביקש ממנו לעצור – והזהיר כי אם ימשיך להתקדם לכיוון מוסקבה, הוא "יימחץ כמו חרק". למרות ההגלייה לבלארוס, בחודש יולי חזר מנהיג המרד במפתיע לביקור ברוסיה.
בחודש שעבר הודיע הקרמלין שפוטין נפגש עם פריגוז'ין, חמישה ימים בלבד אחרי המרד. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, מסר שפוטין הזמין לפגישה בקרמלין 35 איש, בהם פריגוז'ין ומפקדים בכירים בחברה הצבאית שלו. "המפקדים הציגו לפוטין את הגרסה שלהם למה שקרה ב-24 ביוני. הם הדגישו שהם תומכים נלהבים בראש המדינה והמפקד העליון של הצבא (שני תארים שבהם מחזיק פוטין), ושהם חיילים שלו. הם גם אמרו שהם מוכנים להמשיך להילחם עבור המולדת", דיווח פסקוב.
ב-26 ביוני, יומיים אחרי המרד, אמר פריגוז'ין כי לא תכנן בשום צורה להפיל את משטרו של פוטין, אלא פעל להדחת שר ההגנה והרמטכ"ל. לאורך המלחמה פריגו'זין האשים אותם בבגידה, ולפני פרוץ המרד האשים את הצבא במתקפה נגד שכירי החרב שלו. פריגוז'ין, אוליגרך בן 62, היה בעבר בעל ברית של נשיא רוסיה וכונה "השף של פוטין". הוא ניהל חברת קייטרינג וסיפק שירותים לקרמלין.
רק שלשום פרסם פריגוז'ין את הסרטון הראשון שלו מאז המרד: הסרטון, שלא ברור מתי הוקלט, צולם ככל הנראה באפריקה ובו נראה פריגוז'ין באזור מדברי כשהוא לובש מדי צבא וחמוש ברובה. בסרטון הבטיח פריגוז'ין כי אנשיו יהפכו את היבשת ל"מאושרת וחופשית" יותר.
בתיעוד קודם של פריגוז'ין, מבלארוס, הוא נראה משוחח עם לוחמיו ומצהיר ש"קבוצת וגנר" מוכנה להגביר נוכחות באפריקה. פריגוז'ין קרא לשכירי החרב של החברה הצבאית הפרטית שלו להיערך לנסיעה אפשרית לאפריקה. "אנחנו צריכים להתכונן, להשתפר ולצאת למסע חדש לאפריקה", אמר. "קבוצת וגנר" כבר שלחה בעבר לוחמים למוקדי כמה סכסוכים ביבשת, והואשמה בפשעי מלחמה.