סגור
יבגני פריגוז'ין כוח וגנר
יבגני פריגוז'ין (צילום: רויטרס)

פריגוז'ין בהקלטה ראשונה מאז המרד: כוח וגנר יחדל להתקיים בעוד כמה ימים

אחרי קרוב ליומיים של שתיקה, מנהיג קבוצת וגנר פרסם הקלטה של 11 דקות ממקום לא ידוע - ואמר כי אף אחד מלוחמיו לא הסכים לחתום על חוזה עם משרד ההגנה. "יצאנו לצעדה בגלל אי צדק, לא הראינו שום תוקפנות ולא תכננו להפיל את השלטון", אמר. לברוב: נבדוק מעורבות של מדינות המערב במרד

קרוב ליומיים אחרי שהמרד של קבוצת וגנר, שבראשה עומד יבגני פריגוז'ין, נעצר בדרך למוסקבה, עדיין לא ברור איפה נמצא המנהיג. הערב (ב') פרסם הקלטה בת 11 דקות, ובה אמר בין היתר כי קבוצת וגנר תחדל להתקיים ב-1 ביולי, יום שבת הקרוב, והסביר: "אף אחד לא הסכים לחתום על חוזה עם משרד ההגנה". לדברי פריגוז'ין, "התחלנו בצעדה שלנו בגלל אי צדק. לא הראינו שום תוקפנות. אנחנו הותקפנו בטילים ומסוקים". בהקלטה ציין פריגוז'ין: "הסתובבנו כדי למנוע שפיכת דם של חיילים רוסים".
הוא הוסיף כי מטרת הצעדה הייתה למנוע השמדה של קבוצת וגנר, ולא "להפיל את השלטון הרוסי". עוד אמר פריגוז'ין כי "הצעדה חשפה בעיות אבטחה קשות במדינה". פריגוז'ין, על פי ההסכם שנרקם בתיווכו של רודן בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, אמור היה לעבור לבלארוס – אך מאז הרגע שבו עזב בחיוכים ובלחיצות ידיים את העיר רוסטוב על הדון, הוא לא נראה בציבור.
בינתיים ברוסיה הבטיחו לבדוק מעורבות של מדינות המערב במרד, שם טענו כי הוא חשף "סדקים של ממש" בצמרת הרוסית. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר היום כי שירותי המודיעין של רוסיה חוקרים מעורבות אפשרית של סוכנויות ביון מערביות במרד. בתקשורת הרוסית דווח כי לברוב אמר ששגרירת ארה"ב ברוסיה לין טרייסי אותתה לעמיתיה הרוסים שארה"ב לא הייתה מעורבת במרד, והביעה תקווה שהארסנל הגרעיני יישאר בטוח. לטענת לברוב, השגרירה האמריקאית גם אמרה שהמרד הוא עניין פנים-רוסי.
לברוב נשאל בריאיון בערוץ הטלוויזיה RT אם בידיו הוכחות לכך שאוקראינה או שירותי מודיעין מערביים היו מעורבים במרד, והשיב: "אני עובד במשרד שלא אוסף הוכחות על פעולות בלתי חוקיות. אבל יש לנו מוסדות כאלה, ואני מבטיח שהם כבר מבינים את זה".
לפני הודעתו של פריגוז'ין, המפקדה המרכזית של קבוצת וגנר, ששוכנת בעיר סנט פטרסבורג, הודיעה היום כי היא ממשיכה לעבוד "כרגיל". "למרות האירועים שקרו, המרכז ממשיך לעבוד כרגיל, ובהתאם לחוק הרוסי", הודיעה הקבוצה. לצד המשך פעילות המפקדה, גם הגיוסים לקבוצה נמשכו בשורת מחוזות ברוסיה.
בעיר נובוסיבירסק שבסיביר נתלו היום מחדש הכרזות של קבוצת וגנר על הבניין שבו היא פועלת. "הגיוסים ממשיכים", אמר אחד מאנשי הקבוצה בעיר. הכרזות בנובוסיבירסק הוסרו אתמול מהבניין, יממה אחרי המרד. גם בעיר טיומן, שממוקמת כ-2,000 ק"מ ממזרח למוסקבה, נמשכה פעילות הקבוצה כרגיל. "אנחנו עובדים בתיאום מראש כל יום", אמר איש הקבוצה לסוכנות הידיעות הרוסית TASS.
ההסכם שהושג עם הקרמלין בתיווך לוקשנקו, לפי דוברו של פוטין, קובע כי קבוצת וגנר אמורה להתפרק למעשה. הלוחמים שהצטרפו למרד של פריגוז'ין אמורים לקבל חסינות מהעמדה לדין על מעשיהם, ואילו כל שאר לוחמי הארגון נדרשו לחתום על חוזים אישיים מול משרד ההגנה, ולהפוך לכפופים למרותו - אולם כפי שטען הערב פריגוז'ין, אף אחד מהם לא מתכוון לעשות זאת.
לפריגוז'ין עצמו, כך נאמר, הובטח כי החקירה נגדו בגין קריאה למרד מזוין תיסגר – אולם הבוקר דיווח העיתון הרוסי "קומרסנט" מפי מקור לא מזוהה כי למרות הודעת הקרמלין, בפועל שירות הביטחון הפדרלי (FSB) הותיר את התיק נגדו פתוח – והוא עדיין חשוד בארגון מרידה מזוינת. לדברי המקור, "עדיין לא היה זמן לשנות את מעמדו של התיק".
פרשנים רבים העריכו כי משטר פוטין לא יכול להרשות לעצמו לסלוח לפריגוז'ין, ולכן ינסה לחסלו כפי שעשה לרבים ממתנגדי פוטין בעבר. פריגוז'ין, לפי הערכות, עשוי לכוון ליעד שבו יוכל להסתתר – אולי באפריקה.