סגור
עגבניות ב שוק בייג'ינג סין 9.8.23 מדד המחירים אינפלציה
שוק בייג'ינג, סין . הייצוא התכווץ ב-4.6% (צילום: REUTERS/Tingshu Wang)

צרות נוסח סין: האוכלוסייה התכווצה ב-2023 והכלכלה התרחבה ב-5.2% בלבד

האוכלוסייה מונה 1.4 מיליארד אנשים, זאת לאחר שמספר המתים בשנה שעברה היו גבוה ב-2 מיליון ממספר התינוקות שנולדו. בצד הכלכלי, ההתרחבות הייתה בשיעורים מהנמוכים בעשורים האחרונים על רקע החולשה בסקטור הנדל"ן , וההשקעה בו ירדה בשנה שעברה ב-9.6%

ההתכווצות באוכלוסיית סין המשיכה גם ב-2023. על פי נתונים שפרסמה הממשלה, האוכלוסייה מונה כעת 1.4 מיליארד אנשים, זאת לאחר שנרשמו בשנה שעברה 11 מיליון מקרי מוות לעומת 9 מיליון לידות. זו השנה השנייה ברציפות של התכווצות, וההערכה היא שהמגמה תמשיך לנוכח הזדקנות האוכלוסייה. מספר מקרי המוות בשנה שעברה היה גבוה בקרוב ל-600 אלף מאשר ב-2022. "ייתכן מאד שהעלייה החדה במספר המתים נובעת מההסרה המהירה של הגבלות הקורונה, שהובילה להתפשטות הנגיף", אמר לפייננשל טיימס וונג פנג, מומחה לדמוגרפיה הסינית מאוניברסיטת קליפורניה. שיעור מקרי המוות הארצי עמד על 7.87 לכל אלף אנשים, הגבוה ביותר מאז תחילת שנות ה-70. ההתכווצות נובעת גם במידה רבה ממדיניות הילד האחד שהונחלה בשנות ה-80, ובוטלה לאחרונה.
הבעיות עמן יצטרך להתמודד הנשיא שי ג'ינפינג בכהונתו השלישית באו לידי ביטוי גם בנתוני הצמיחה ל-2023, שהיו בין הנמוכים ביותר בעשורים האחרונים. לפי הנתונים הרשמיים, התמ"ג התרחב בשנה שעברה ב-5.2%, זאת בהתאם להצהרה שפרסם אתמול (ב') ראש הממשלה בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. הנתון גבוה מצמיחה של 3% שנרשמה ב-2022 על רקע הגבלות הקורונה המחמירות, ומעל ליעד של 5% שהציבה הממשלה. עם זאת, כלכלנים ציינו כי הנתונים נהנו מדחיפה הודות להשוואה לנתוני הצמיחה הנמוכים במהלך הקורונה. כך למשל, המכירות הקמעונאיות עלו ב-7.2% לעומת השנה לפני כן, אז נרשמה ירידה שנתית של 0.2%. לפיכך, ההערכה היא כי הממשלה תצטרך לנקוט ביותר צעדים ותמריצים השנה כדי לשפר את המצב בסקטור הנדל"ן ולעודד צריכה.
סקטור הנדל"ן הנמצא במשבר בשנים האחרונות, המשיך לרשום נתונים נמוכים גם ב-2023. ההשקעה בנדל"ן נפלה ב-9.6% לעומת שנה קודם לכן, בעוד שמחירי הבתים בדצמבר ירדו ב-0.4% לעומת נובמבר, הירידה החדה ביותר מאז פברואר 2015. יתרה מכך, התחלות בנייה נפלו ב-20.4%.
נתונים נוספים שפורסמו כוללים את הייצור התעשייתי שעלה ב-4.6%, והייצוא שהתכווץ ב-4.6%. כמו כן, ההשקעות בסקטור הפרטי נפלו ב-0.4% "הדבר העיקרי שצריך לעקוב אחריו ב-2024 הוא מתי הממשלה תתערב ותיקח אחריות כדי למנוע התפשטות של המשבר", אמר לוול סטריט ג'ורנל הכלכלן לארי הו מ- Macquarie Group.