סגור
פתיח קרהאן הנגיד של טורקיה
פתיח קרהאן (צילום: גטי אימג'ס)

הנגיד החדש של טורקיה: פתיח קרהאן, לשעבר כלכלן בכיר באמזון

קרהאן יחליף את חפיזה גאיה ארקאן, שמסיימת את תפקידה לאחר שמונה חודשים בלבד תוך שהיא מנמקת זאת ב"התנקשות במוניטין" שלה - על רקע פרסומים למעורבות אביה בהתנהלות הבנק המרכזי; קרהאן שימש כסגנה והוא הנגיד השישי בטורקיה תוך חמש שנים

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מינה את פתיח קרהאן (Fatih Karahan), לשעבר כלכלן בכיר באמזון, כנגיד הבנק המרכזי, לאחר התפטרותה אתמול (ו') של חפיזה גאיה ארקאן, וזאת לאחר שמונה חודשים בלבד בתפקיד.
ארקאן, בכירה לשעבר בוול סטריט, הודיעה אתמול (ו') כי "ביקשתי מהנשיא לפטור אותי מהאחריות. על מנת לשרת את המדינה ואת האומה שלנו, עבדתי ללא לאות ימים ולילות. בשלב זה התוכנית הכלכלית החלה להניב פירות. העלייה בעתודות שלנו, במדדים הכלכליים ובמגמות האינפלציה הן הוכחות להצלחה שלנו", כתבה בפוסט שפרסמה בפלטפורמת המדיה החברתית X, "אני אסירת תודה לשר האוצר שאפשר לי לחוות את הגאווה בהיותי האישה הראשונה בתפקיד נגידת הבנק המרכזי של טורקיה, ומודה גם לעמיתיי שעבדו איתי במשך קרוב לתשעה חודשים במחויבות יום וליל".



היא טענה עוד בהודעת ההתפטרות כי עשתה זאת בשל הצורך להגן על משפחתה ובנה בן השנה וחצי לנוכח "התנקשות במוניטין" שלה. ברקע לכך ניתן לציין פרסומים על התנהגות בלתי הולמת של אביה, שקיבל לכאורה החלטות בבנק באופן בלתי מורשה. ארקאן החילה מדיניות של העלאת ריבית בניגוד להורדות בהן דגל ארדואן עד מינויה, וזו החלה לאחרונה לצנן את האינפלציה הגבוהה במדינה. העלאת הריבית האחרונה בינואר עמדה על 2.5% לשיעור של 42.5%. במקביל, משקיעים זרים החלו לחזור ולרכוש נכסים טורקיים, במה שנתפס כסימן לאמון שלהם בתוכנית הכלכלית של ארקאן.
קרהאן (42) מכהן כסגן הנגידה מאז 28 ביולי. יש לו תואר ראשון בהנדסה ותעשייה מאוניברסיטת בואיזיצ'י באיסטנבול ודוקטורט בכלכלה מאוניברסיטת פנסילבניה בארה"ב. הוא עבד ככלכלן וכיועץ למדיניות המוניטארית בבנק הפדרלי בניו יורק, וכן כמרצה באוניברסיטאות קולומביה וניו יורק. בעברו שימש כאמור גם ככלכלן בכיר באמזון. הוא הפך לנגיד השישי בטורקיה בתוך חמש שנים. מלבד ארקאן, ארבעת הקודמים פוטרו בידי ארדואן, שפגע בעצמאות מוסד הבנק המרכזי. עם זאת, שר האוצר מהמט סימסק מסר בהודעה לאחר המינויי של קרהאן כי ארדואן ממשיך לתמוך בצוות הכלכלי ובתוכנית.