סגור
בואינג 737 מקס 9 מקורקע של אלסקה איירליינס שלשום ב סיאטל  וושינגטון
מטוס מקורקע מדגם בואינג 737 מקס 9 (צילום: גטי אימג'ס)

"בעיות משמעותיות": הרשויות בארה"ב מגבירות את הפיקוח על בואינג

התפרקות חלק מגוף מטוס מדגם 737 מקס לפני כשבוע לא מפסיקה לעורר הדים; עתה מודיע מינהל התעופה הפדרלי על בחינת קו הייצור של המטוס; גם המועצה הלאומית לבטיחות התחבורה מקיימת חקירה משלה

רשויות התעופה בארה"ב מגבירות את הפיקוח על קו הייצור של בואינג לאחר שחלק מגוף המטוס התפרק באמצע טיסה של מטוס מדגם 737 מקס לפני כשבוע.
ראש מינהל התעופה הפדרלי (FAA), מייק וויטאקר, אמר שהוא מאמין כי קיימות "בעיות משמעותיות" בדגם ה-737 מקס 9, וכן "בעיות ייצור נוספות". ה-FAA מסר שיערוך בחינה של קו הייצור של המטוס. המינהל כבר מקיים חקירה רשמית בנושא.
במשך שנים ביצעה ה-FAA חלקים מסוימים בבקרת האיכות במטוסיה של בואינג, אך היה מדובר בצעד שנוי במחלוקת, שהביא לאזהרות בטיחות חוזרות ונשנות. "זהו הזמן לבחון מחדש את האצלת הסמכות, ולהעריך מחדש את כל סיכוני הבטיחות", כך אמר וויטאקר, "קרקוע ה-737 מקס 9, ובעיות מרובות באופן ייצור המטוס שזוהו בשנים האחרונות, דורשים מאיתנו לבחון כל אפשרות להורדת הסיכון. ה-FAA בוחן שימוש בצד שלישי בלתי תלוי שיפקח על בקרת האיכות של בואינג".
בנוסף, המועצה הלאומית לבטיחות התחבורה (NTSB) מקיימת חקירה באשר לתקרית בטיסה.
ענקית התעופה האמריקאית נאבקה לשקם את אמון הצרכנים לאחר התרסקויות קטלניות ב-2018 ו-2019 של מטוסי 737 מקס, שהביאו למותם של 346 בני אדם. עיצוב לוקה בחסר של מערכת בקרת הטיסה התגלה כחלק מהסיבה לתאונות, והרשויות קרקעו את כל מטוסי ה-737 מקס ברחבי העולם למשך יותר מ-18 חודשים. במקביל, גם הבקרה הנרפית של ה-FAA ספגה ביקורת. אך גם לאחר חידוש הייצור, דיווחה בואינג של שורה של בעיות טכניות, גם אם קטנות יותר.
התקרית האחרונה של התפרקות פאנל מגוף המטוס בטיסת אלסקה איירליינס מפורטלנד לקליפורניה, שהצריכה נחיתת חירום אך לא הביאה לנפגעים, חידשה את הביקורת על החברה. נוסעי הטיסה כבר הגישו תביעה ייצוגית נגד בואינג, ועורכי הדין שלהם תיארו את התקרית כ"חוויה מסויטת" שגרמה ל"השלכות כלכליות, פיזיות, ורגשיות, שפגעו עמוקות בלקוחותינו".
מארק פגרtם, אביו של עובד הסיוע סאם פגrtם שנהרג בהתרסקות מטוס מתוצרת בואינג בטיסת אתיופיאן איירליינס ב-2019, אמר שעל הממשלה לשקול מחדש את ההסדר עליו חתמה עם החברה לאחר ההתרסקויות. במסגרת הסדר זה שילמה החברה פיצויים בסך של 2.5 מיליארד דולר, אך האישומים הפליליים נגדה בוטלו.