סגור

חקלאי איטליה נגד שוקולד נוטלה: "גידול עצי אגוזי לוז - פוגע במערכת האקולוגית"

רבים מהעמקים הסמוכים לרומא נכבשים ע"י מטעי אגוזי לוז שרומסים בדרכם שדות ירוקים, חוות קטנות ושורות גפנים - בגיבוי חברת פררו המייצרת את ממרח השוקולד נוטלה. "עצי אגוזי לוז נמצאים עכשיו בכל מקום והם שואבים את משאבי הקרקע", טוענים החקלאים המיואשים

ג'אקומו אנדראוצ'י, שמנהל חווה אורגנית קטנה בגבעות שמצפון לרומא, אומר שהוא מרגיש חלק מזן נכחד – בגלל ממרח השוקולד שמיליונים אוהבים.
באדמה סביב לחווה שלו בוויניאנלו גדלו פעם מגוון גידולים כולל זיתים, גפנים ואגוזי לוז. אך בזמן האחרון, בגיבוי חברת פררו המייצרת את ממרח השוקולד נוטלה, רבים מהעמקים הסמוכים נכבשו ע"י מטעי אגוזי לוז ורמסו בדרכם שדות ירוקים, חוות קטנות ושורות גפנים. "גידול אגוזי הלוז קיבל מימדים מפלצתיים, והביא לשינוי כה מהיר במערכת האקולוגית, עד שהטבע אינו מסוגל לקיים אותו"' אמר אנדראוצ'י, "עצי אגוזי לוז נמצאים עכשיו בכל מקום, והם שואבים את משאבי הקרקע".
1 צפייה בגלריה
מטע עצים אגוזי לוז
מטע עצים אגוזי לוז
מטע אגוזי לוז
(צילום: שאטרסטוק)
לפי הפייננשל טיימס, פררו, יצרנית נוטלה, מתכננת להגדיל את ייצור אגוזי הלוז באיטליה ב-30% עד שנת 2025. השינויים שמדאיגים את אנדראוצ'י נוגעים בכמה נושאים גלובליים, כמו ביטחון תזונתי, שרשראות האספקה הגלובליות, ונזקים סביבתיים.
החלטתה של פררו להפוך את איטליה למקור של אגוזי הלוז שלה במקום טורקיה – הספקית העיקרית שלה, והיצרנית הגדולה בעולם של אגוזים מסוג זה - באה לענות על קריאות לקצר את שרשראות האספקה, להגדיל את הייצור המקומי, ולפקח מקרוב יותר על זכויות עובדים וקיימות.
"הצרכנים יותר מודעים היום לאופן בו המוצר שלהם מיוצר, ומהיכן הוא מגיע", אמר אישן דאס מחברת פריוורלד טריידינג, חברת מסחר באגוזים מבריטניה. אך השינוי של פררו הביא לחששות סביבתיים ופילג את הקהילות המקומיות לכאלה התומכות במהלך, בזכות הסיכוי להגדיל את הכנסתן, ולכאלה המתנגדות לו, מתוך חשש שההסתמכות על תוצר אחד יביאו לנזק סביבתי ותלות.
אגוזי לוז מגודלים באזור מאז שנות השישים, אך ב-2018 החלה פררו בפרויקט להגדלת היקף הגידול ב-30% עד 2025, לאחר שגבר עליה הלחץ מצד פוליטיקאים לרכוש יותר חומרי גלם בשוק המקומי, ולהפחית את תלותה באספקה מטורקיה. בנוסף מתמודדת פררו עם תחרות מצד חברת ברילה, שהשיקה ממרח שמתגאה בהיותו מיוצר מ-"100% אגוזי לוז מאיטליה".