סגור
תמונת המעצר חסרת התקדים של דונלד טראמפ. "תהיה פופולרית יותר מהמונה ליזה"
תמונת המעצר חסרת התקדים של דונלד טראמפ. "תהיה פופולרית יותר מהמונה ליזה" (צילום: AP)

כאחרון הפושעים: תמונת המעצר חסרת התקדים של טראמפ, שנעצר בג'ורג'יה

ארה"ב ציינה רגע שפל נוסף כשהנשיא לשעבר שוב הסגיר את עצמו, בפעם הרביעית השנה. בניגוד לפעמים ההן, כעת הוא נדרש להגיע לכלא - ולהצטלם. לאחר כ-20 דקות שוחרר בערבות ואמר: "לא עשיתי כלום, יום עצוב לאמריקה". את תמונת המעצר פרסם בטוויטר, לראשונה מאז שהושעה מהפלטפורמה ב-2021. הקמפיין שלו כבר מדפיס אותה על חולצות, תומכיו: "תהיה פופולרית יותר מהמונה ליזה". ג'ורג'יה מאשימה אותו בניסיון לבטל את ניצחון ביידן ב-2020

הנשיא ה-45, אסיר מספר P01135809: דונלד טראמפ הסגיר את עצמו הלילה (בין חמישי לשישי) לבית הכלא המחוזי באטלנטה, בירת מדינת ג'ורג'יה, ונעצר בפעם הרביעית ב-2023 - הפעם בגין ניסיונו להפוך את תוצאות הבחירות במדינה ב-2020. בניגוד למעצרים הקודמים של הנשיא לשעבר, הפעם הוא הצטלם במעצר בבית הכלא במחוז פולטון כאחרון העבריינים - בפעם הראשונה שבה נשיא אמריקאי מצטלם לתמונה שכזאת. לאחר כ-20 דקות טראמפ שוחרר בערבות ועזב את בית הכלא.
טראמפ בן ה-77 כבר הסגיר את עצמו שלוש פעמים במהלך השנה אחרי הגשת כתבי אישום נגדו. הוא זומן לבתי משפט בוושינגטון, מיאמי וניו יורק. כשהגיע נדרש למסור טביעות אצבע ולזדהות, ובמהלך הקראת סעיפי האישום הוגדר כעצור לכל דבר. למרות זאת לא נדרש להצטלם. בסיום ההליך הוא שוחרר.

3 צפייה בגלריה
מעצר רביעי ב-2023
מעצר רביעי ב-2023
מעצר רביעי ב-2023
(צילום: AP)

המעצר הנוכחי שונה: הנשיא לשעבר נדרש להתייצב בבית סוהר ולא בבית המשפט, ופטריק לאבאט, השריף של מחוז פולטון שהגיש את כתב האישום האחרון נגדו, הבהיר עוד לפני המעצר כי טראמפ יצטלם ככל עצור. לאחר מכן הוא שוחרר כאמור בערבות, שטראמפ הסכים שתעמוד על 200,000 דולר. בנוסף, במסגרת שחרורו בערבות, הוא התחייב לא להשתמש ברשתות החברתיות כדי לאיים על נאשמים נוספים ועדים בתיק. לפי רישומי בית הכלא, טראמפ הוא אסיר מספר P01135809, גובהו 1.90 מטרים, משקלו 97 ק"ג, עיניו כחולות - ושיערו בצבע "בלונדיני או תות".
בתמונה טראמפ לא חייך ונראה זועם בזמן שהוא בוהה במצלמה. שני גורמים המעורים בפרטים אמרו ל-CNN שהנשיא לשעבר וצוותו קיימו התייעצויות באשר להבעת הפנים שתטיב איתם הכי הרבה, ולבסוף טראמפ החליט שהוא רוצה להיראות "מתריס" בתמונה, ולכן בחר בכוונה לא לחייך. לפחות שישה יועצים הגיעו עם טראמפ לג'ורג'יה הלילה, ושניים מהם אמרו בעילום שם ל-CNN שהנשיא לשעבר צפה בסיקור החדשותי אודות מעצרו בזמן שהיה על מטוסו הפרטי בדרך לאטלנטה, וגם לאחר ששוחרר בדרכו חזרה לניו ג'רזי.


3 צפייה בגלריה
תמונת המעצר חסרת התקדים של דונלד טראמפ. "תהיה פופולרית יותר מהמונה ליזה"
תמונת המעצר חסרת התקדים של דונלד טראמפ. "תהיה פופולרית יותר מהמונה ליזה"
תמונת המעצר חסרת התקדים של דונלד טראמפ. "תהיה פופולרית יותר מהמונה ליזה"
(צילום: AP)

לאחר ששוחרר בערבות, טראמפ אמר לכתבים כי "מה שקרה כאן היום הוא לעג לצדק, לא עשיתי שום דבר רע - וכולם יודעים את זה. יש לנו כל זכות לקרוא תיגר על בחירות שאנו חושבים שאינן הוגנות". לדבריו, "זה יום עצוב מאוד לאמריקה, מדובר בתערבות בבחירות לנשיאות - כמו גם שלושת כתבי האישום האחרים". לאחר שסיים את דבריו הוא המריא במטוסו הפרטי מאטלנטה בחזרה למועדון הגולף שלו בניו ג'רזי.
טראמפ לא בזבז זמן, וניצל מיד את תמונת המעצר לצרכים פוליטיים. הנשיא לשעבר העלה את התמונה לרשת החברתית X (טוויטר לשעבר) - לראשונה מאז שהושעה ממנה ב-8 בינואר 2021 בעקבות הסתערות תומכיו על גבעת הקפיטול. בנובמבר האחרון הוחזר טראמפ לפלטפורמה על ידי הבעלים החדש שלה אילון מאסק, אך הנשיא לשעבר לא עשה בה שימוש עד היום. מתחת לתמונה הופיע הכיתוב:"התערבות בבחירות, לעולם אל תיכנעו!". כמו כן, הופיע גם קישור לאתר הקמפיין שלו.
טראמפ פרסם את התמונה גם ברשת החברתית שלו Truth Social, שם גם הוסיף קישור לאתר הקמפיין שלו, שבו כמובן הופיעה תמונת המעצר בהבלטה לצד בקשת תרומות לקמפיין. "היום, בכלא האלים והידוע לשמצה במחוז פולטון, ג'ורג'יה, נעצרתי למרות שלא ביצעתי שום פשע", הוא כתב באתר הקמפיין, והוסיף: "אבל היום, נכנסתי לגוב האריות עם מסר אחד פשוט בשם כל התנועה שלנו - לעולם לא אכנע ואוותר על המשימה שלנו להציל את אמריקה". הקמפיין של טראמפ גם החל למכור חולצות של תמונת המעצר של טראמפ עם הכיתוב: "לעולם אל תיכנעו!".


גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא נשאר חייב, והקמפיין שלו שלח מייל לתומכיו, מבלי להתייחס ישירות למעצרו של טראמפ ולתמונת המעצר שלו, שבו כתוב: "אפרופו כלום - אני חושב שהיום הוא יום נהדר לתרום לקמפיין שלי".
פאני וויליס, התובעת של מחוז פולטון, מאשימה את טראמפ ב-13 סעיפי אישום בגין בניסיונות להטות את תוצאות הבחירות במדינה ב-2020. במחוז פולטון התנהלה בשנה האחרונה חקירה פנים-מדינתית של ג'ורג'יה נגד טראמפ, בגין הניסיון שלו להביא לשינוי תוצאות הבחירות בה אחרי שג'ו ביידן הוכרז בהן כמנצח.
בכתב האישום שהוגש נגד טראמפ ו-18 הנאשמים האחרים בתיק נטען כי הם פעלו במסגרת "פרויקט פלילי" שכלל הפצת שקרים למחוקקים המקומיים בג'ורג'יה, ניסיון ללחוץ על פקידים וקידום מזימת ה"אלקטורים המזויפים" – הנציגים שבשיטת הבחירות הלא-ישירה בארה"ב הם אלו שבוחרים בפועל את הנשיא, ואמורים לייצג את רצון הבוחרים בכל מדינה ומדינה.
3 צפייה בגלריה
טראמפ. "לא עשיתי שום דבר רע"
טראמפ. "לא עשיתי שום דבר רע"
טראמפ. "לא עשיתי שום דבר רע"
(צילום: AP)
בכתב האישום נטען שהנאשמים "היו מעורבים בסחיטה פלילית כדי לבטל את תוצאות הבחירות לנשיאות בג'ורג'יה", במקום "לציית להליך המשפטי" של המדינה. לטראמפ מיוחסות 13 עבירות, החמורה מביניהן נובעת מסעיף סחיטה במסגרת חוק שנועד במקור להיאבק בסחטנות של ארגוני פשע מאורגן. אם יורשע בסעיף הזה, העונש עליו עשוי להגיע ל-20 שנות מאסר. טראמפ הואשם גם בסעיפים של קשירת קשר לביצוע זיוף, התחזות לעובד ציבור ופרסום מסמכים שקריים.

ביידן ניצח, טראמפ ביקש "למצוא 11,780 קולות"

ג'ורג'יה נחשבה במשך שנים למדינה רפובליקנית מובהקת, אבל בבחירות 2020, הרבה בעזרת התגייסות הקהילה האפרו-אמריקאית, רשם שם ביידן ניצחון דחוק, בפער של 0.23% בלבד. הניצחון בג'ורג'יה היה הישג ענק שנתן לו 16 אלקטורים מפתיעים וסייע לו להבטיח את הנשיאות.
אחרי הפסדו בג'ורג'יה הוקלט טראמפ לוחץ על השלטון הרפובליקני במדינה הזו "למצוא" לו 11,780 קולות שיסגרו את הפער מביידן, יתנו לו את הניצחון, ויקרבו אותו לעוד כהונה.
כאמור, טראמפ יעמוד לדין יחד עם 18 נאשמים אחרים – בהם רודי ג'וליאני, עורך דינו לשעבר, ומרק מדוז, שהיה ראש הסגל שלו בבית הלבן. ג'וליאני ומדוז נעצרו גם הם, הצטלמו ושוחררו בערבות.
תמונת המעצר של טראמפ מעוררת עניין גדול בארה"ב, שנה לפני הבחירות לנשיאות. מתנגדיו של הנשיא לשעבר צפויים לעשות בה שימוש נרחב, וכך גם תומכיו - שמאמינים שבחירות 2020 אכן "נגנבו" ממנו ושכתבי האישום נגדו הם תוצאה של "רדיפה פוליטית" מצד ביידן והדמוקרטים.
"אנחנו רוצים לשים את התמונה על חולצות. זה יופץ ברחבי העולם, זה יהיה יותר פופולרי מהמונה ליזה", אמרה לורה לומר בת ה-30, רפובליקנית שבשנים האחרונות רצה לקונגרס, והגיעה לתמוך בטראמפ יחד עם עשרות תומכים אחרים שנופפו בדגלי ארה"ב ובכרזות עם פניו של טראמפ מחוץ לבית הסוהר באטלנטה. בין התומכים הייתה גם מרג'ורי טיילור גרין, חברת קונגרס רפובליקנית מג'ורג'יה ואחת מבעלות בריתו הנאמנות ביותר של הנשיא לשעבר.
טראמפ, נזכיר, מתכנן לרוץ לבית הלבן גם ב-2024 - ומוביל בסקרים בפער עצום על יריביו בפריימריז הרפובליקניים. שעות לפני יציאתו של טראמפ לג'ורג'יה השתתפו מועמדים בפריימריז של המפלגה בעימות ראשון, שאליו טראמפ בחר שלא להתייצב. טראמפ הצהיר כי אין סיבה שבמשך לילה שלם הוא יספוג מתקפות ממועמדים שמקבלים אחוזים בודדים בסקרים.
במחוז פולטון הליך ההסגרה והקראת כתב האישום אינם נערכים באותו יום. משמעות הדבר היא שטראמפ עשוי לטוס לג'ורג'יה פעם נוספת, לצורך הגעה לבית המשפט. עם זאת, לשכת השריף המחוזי מסרה כי לעיתים, בכפוף לאישור השופט, הליכים מסוימים נערכים במתכונת וירטואלית.
לקראת יציאתו לג'ורג'יה כתב טראמפ ברשת החברתית שלו, Truth Social: "אף אחד מעולם לא נלחם למען טוהר הבחירות כמו הנשיא דונלד ג'יי טראמפ. זו הסיבה שאני גאה להיעצר. התחלתי להתכונן ליציאה לאטלנטה בג'ורג'יה, שם רצח ועבירות אלימות אחרות הגיעו לרמות שלא נראו מעולם, כדי להיעצר על-ידי השמאלנית הקיצונית והתובעת המחוזית הבזויה, פאני וויליס".
הכלא המחוזי באטלנטה נחשב לבית סוהר מושמץ, ובתקשורת האמריקאית הדגישו כי התנאים בכלא בעייתיים ביותר. לאחרונה אף פתח משרד המשפטים הפדרלי בבדיקת התנאים שם, בעקבות טענות למקרי אלימות, לכלוך בתאי האסירים וגם מקרה מוות של אדם בשנה שעברה שגופתו התגלתה בענף הפסיכיאטרי כשהיא מכוסה בחרקים. שלושה אנשים מתו בכלא הזה רק בחודש האחרון. טראמפ, שסעיף השחרור שלו בערבות נקבע כאמור מראש, שהה שם רק זמן קצר - בערך 20 דקות.
טראמפ הוא הראשון אי-פעם מבין נשיאי ארה"ב שעומד לדין, אך האישומים לא ימנעו ממנו להתמודד בבחירות בשנה הבאה. גם הרשעה של טראמפ באחת הפרשות לא תאסור עליו לרוץ לבית הלבן, ומומחים משפטיים חלוקים לגבי היכולת שלו להעניק לעצמו חנינה אם ייבחר לנשיא.
בכל הפרשות אמורים משפטיו של טראמפ להתחיל רק בעוד כמה חודשים, והם יתנהלו ממש במקביל לקמפיין הבחירות בשנה הבאה. פאני וויליס, התובעת מג'ורג'יה, מעוניינת לפתוח את המשפט של טראמפ בהקדם והציעה שהוא יחל ב-23 באוקטובר.
אסטרטגים פוליטיים מאמינים כי כתבי האישום נגד טראמפ מחזקים עוד יותר את מעמדו בקרב ה"בייס" שלו – אך עלולים לפגוע בניסיונותיו לזכות בקולותיהם של מצביעים רפובליקנים מתונים.
המעצר הראשון של טראמפ היה בחודש אפריל בבית משפט מחוזי בניו יורק, בגין פרשת דמי השתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס לפני בחירות 2016 - בסופן ניצח טראמפ והפך לנשיא ארה"ב. דניאלס, ואישה אחרת, קיבלו מעורך דינו לשעבר מייקל כהן דמי שתיקה שבועות לפני הבחירות כדי לא לספר על היחסים האינטימיים עמו - וכך לא לגרום לו לנזק בקמפיין.
הפעם השנייה שבה נעצר טראמפ הייתה בחודש יוני בבית משפט פדרלי במיאמי. הנשיא לשעבר הסגיר את עצמו לרשויות, והואשם בלקיחת אלפי מסמכים מסווגים לאחוזתו בפלורידה כשעזב את הבית הלבן. חלק מאותם מסמכים היו רגישים באופן יוצא דופן, ונשאו את הסיווג "סודי ביותר".
המעצר השלישי היה בתחילת החודש, בבית משפט פדרלי בוושינגטון. נגד טראמפ הוגש שם כתב אישום בפרשת הקפיטול - שעוסקת בניסיונות של טראמפ ואנשיו למנוע את ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות 2020, מסגירת הקלפיות ועד לפריצה של תומכי טראמפ לקונגרס ב-6 בינואר 2021.