סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
דונלד טראמפ רשת חברתית truth social
האם טראמפ יוותר על פעילותו ברשת החברתית Truth Social (צילום: Rokas Tenys / Shutterstock)

שנתיים אחרי שנחסם - אילון מאסק השיב לפעילות את חשבון הטוויטר של דונלד טראמפ

החשבון הוחזר אחרי שבסקר שערך מאסק, בהשתתפות 15 מיליון מצביעים התברר, כי רובם מעוניינים להחזיר את חשבונו של טראמפ. מספר שעות אחרי השבת החשבון לפעילות מספר העוקבים כבר עבר את ה-9 מיליון והוא ממשיך לטפס. בשלב זה, לא ברור האם טראמפ עצמו ישוב לצייץ בחשבון

אילון מאסק השיב לפעילות את חשבון הטוויטר של דונלד טראמפ, כמעט שנתיים אחרי שהרשת החברתית חסמה אותו לצמיתות כיוון שהשתמש בפלטפורמה על מנת להצית את ניסיון ההפיכה בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021.
החשבון הוחזר אחרי שסקר טוויטר שערך מאסק בשאלה האם להחזיר את טראמפ או לא, ובו השתתפ 15 מיליון מצביעים, הסתיים כש-51.8 מהמשיבים ענו בחיוב. "העם אמר את דברו, טראמפ יחזור", כתב מאסק, אף שלסקרי טוויטר אינם מייצגים ונתונים למניפולציות. הוא הוסיף בלטינית: "Vox Populi, Vox Dei" – קול האנשים הוא קול האלוהים.
החשבון הושב לפעילות זמן קצר לאחר ההודעה, תחילה ללא תוכן ובהמשך עם ציוצי העבר אך בלי העוקבים והנעקבים שהיו לו טרם ההשעיה. עם זאת, מספר העוקבים מטפס במהירות ועבר את ה-9 מיליון שעות ספורות אחרי השבת החשבון לפעילות. בנוסף, אף שתחילה הוחזר החשבון ללא נעקבים, כמה שעות מאוחר יותר היו ברשימת הנעקבים שלו 49 משתמשים אחרים, רובם ככולם פוליטיקאים רפובליקנים או אנשי תקשורת שמרנים, וביניהם גם סגן הנשיא תחת טראמפ, מייק פנס. השניים מסוכסכים פומבית מאז שטראמפ עודד בעקיפין מאמצים להתנקש בחייו של פנס, וייתכן לכן שרשימת הנעקבים הוחזרה לחשבון אוטומטית על בסיס הרשימה ערב השעייתו. בשלב זה, לא ברור האם טראמפ עצמו ישוב לצייץ בחשבון.
טראמפ עצמו טרם צייץ בחשבון שהושב לחיים, ולא ברור אם יעשה זאת. בחודשים האחרונים הוא ממקד את פעילותו המקוונת ברשת החברתית Truth Social, שהוא נמנה על בעליה ומייסדיה. הרשת מתקשה לזכות לקהל משתמשים משמעותי במיינסטרים, וטראמפ הוא מוקד המשיכה המרכזי שלה. טראמפ אמר בעבר שלא יחזור לטוויטר בשום תרחיש, ושהפעילות שלו היא הגורם היחיד שמחזיק את Truth בחיים.
הלילה, בעקבות השבת החשבון, הוא אף אמר בראיון לפוקס ניוז: "אני מחבב את אילון, אבל אני נשאר ב-Truth". ואולם, לאור החיבה של הנשיא לשעבר לפרסום והרצון שלו לעמוד תמיד במרכזן של סערות תקשורתיות, יש להתייחס לאמירות אלו בערבון מוגבל, ולא מן הנמנע שבמוקדם או במאוחר הוא ינצל את הפלטפורמה הרחבה שטוויטר מעמידה לרשותו להעברת מסרים חד-פעמיים, או אפילו יחזור לפעילות מלאה.
ההחלטה של מאסק להשיב את טראמפ מנוגדת להבטחתו זמן קצר לאחר שהשלים את רכישת טוויטר לפי שווי של 44 מיליארד דולר, שלפיה בכוונתו להקים מועצת בקרת תוכן חיצונית ועצמאית לפני שיקבל החלטות לגבי מדיניות תוכן באתר. מועצה שכזו לא הוקמה.
הפרת ההבטחה הזו לא מפתיעה אף אחד, שכן בחודש האחרון הדבר היציב ביותר בניהול של מאסק את טוויטר הוא חוסר היציבות שלו, וקבלת החלטות קפריזיות רק כדי לבטלן זמן קצר לאחר מכן. בהתאם, ההבטחה שהפר היתה בעצמה הפרה של התחייבות קודמת, ממאי השנה, שלפיה יחזיר את טראמפ לפעילות מיד עם השלמת הרכישה. לאור התנהלותו בחודש האחרון, קשה למצוא אדם שיתחייב שגם החלטה זו לא תגולגל לאחור.
ההחלטה זכתה לביקורת רבה, בעיקר לאור התבססות מאסק על סקר טוויטר לקבלתה. "זה מוזר שמאסק, שהעביר חודשים רבים בתלונות על בעיית הבוטים של טוויטר ישתמש בסקר טוויטר, שבו בוטים יכולים להצביע, כדי להחליט בסוגיה כלשהי ואז להניח שהתוצאה משקפת איזו קול לגיטימי של המשתמשים", אמר לניו יורק טיימס אלכס סטיימוס, מנהל מצפה האינטרנט של סטנפורד ולשעבר סמנכ"ל האבטחה של פייסבוק. "קבוצות קטנות יכולות לייצר מספרים גדולים באמצעות תמרון סקרים".
ג'ואן דונובן, מנהלת מחקר במרכז שורנשטיין למדיה, פוליטיקה ומדיניות ציבורית של אוניברסיטת הרווארד, הוסיפה: "אם טראמפ ישתף את אותו תוכן שהוא משתף בימים אלו ב-Truth, זה יכול להפוך את טוויטר למצע להתפתחות שטנה, הטרדה והסתה. ההבדל בין Truth לטוויטר הוא בהיקף ההשפעה. מנהיגים עולמיים, עיתונאים, אנשי טכנולגיה, סלבס, מובילי תרבות – אלו האנשים שנמצאים בטוויטר. גם אם טראמפ רק יצייץ קישורים לפוסטים שלו ב-Truth, זה יחזק את המותג שלו".