סגור
טאיפ ארדואן נשיא טורקיה
טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה (צילום: רויטרס )

שיא של 24 שנים בטורקיה: האינפלציה זינקה בספטמבר ל-83%

עם זאת, לפי אחת ההערכות שיעור האינפלציה הממשי עומד על יותר מ-186%; ברקע: הורדות הריבית בעקבות לחצים שמפעיל הנשיא ארדואן, בניגוד למגמה הרווחת בעולם

האינפלציה בטורקיה זינקה בספטמבר ל-83%, הרמה הגבוהה ביותר זה 24 שנים. לפי ה-BBC, סקטורי התחבורה, המזון והדיור חוו את העליות הגדולות ביותר במחירים. עם זאת, מומחים חיצוניים מהמכון לאינפלציה (Inflation Research Group) מעריכים כי שיעור האינפלציה הממשי גבוה בהרבה ועומד על 186.27%.
בשנה שעברה נקט נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן את הצעד הלא שגרתי של הורדת הריבית בניסיון לתמרץ את הכלכלה. בניגוד אליו, מרבית הבנקים המרכזיים מעלים את הריביות כדרך לבלום את האינפלציה העולה. עם זאת, ארדואן כינה את שיעורי הריבית כ"אמא והאבא של הרשע", והמדיניות הכלכלית שלו כוללת התערבות בשוקי המט"ח. "אנחנו נבנה את טורקיה ביחד, ובתקווה נתגבר על ענייני האינפלציה", אמר בנאום ששודר אתמול (ב') בטלוויזיה. הבנק המרכזי במדינה הוריד את הריבית פעמיים בחודשיים האחרונים, וצפוי לעשות שוב החודש בהתאם לקריאתו של ארדואן להגיע לריבית חד-ספרתית עד סוף השנה.
לפי הנתונים, העלייה החדה ביותר במחירים נרשמה בסקטור התחבורה, שם מדובר בשיעור שנתי של 117.66%. בסקטור המזון והמשקאות הלא אלכוהוליים זינקו המחירים ב-93%. הורדת הריבית בשנה שעברה מ-19% ל-14% הובילה לצניחה בשווי הלירה הטורקית, כך שעלויות היבוא של המדינה עלו. בהמשך הורדה הריבית ל-13%. הלירה המשיכה בצניחתה ונפלה לשפל של 18.56 לירה מול הדולר.
בבנק האמריקאי ג'יי.פי מורגן מעריכים כי האינפלציה בטורקיה תישאר "בטווח הגבוה בצורה א-נורמלית עד שיחזרו למדיניות מסורתית".