סגור
טאיפ ארדואן נשיא טורקיה
ארדואן נשיא טורקיה (צילום: רויטרס )

אינפלציה של 80% לא מפחידה אותו: ארדואן חותך את הריבית בטורקיה ב-1%

דווקא בטורקיה, שבה ממדי האינפלציה מפלצתיים, הבנק המרכזי שפועל לפי העדפות המנהיג ארדואן החליט לקצץ אחרי שבעה חודשים של קיפאון את הריבית במשק ל-13% מ-14%; זאת בעת שברוב הבנקים המרכזיים בעולם מעלים ריבית במטרה לקרר את עליית המחירים

הבנק המרכזי של טורקיה מפתיע את השוק וחותך את הריבית ב-100 נקודות בסיס (1%). הריבית שעמדה בשבעת החודשים האחרונים על 14% קוצצה ל-13%.
החלטת הבנק, שפועל בהתאם להעדפות של השליט ארדואן, הפוכה לגמרי מהמדיניות המנחה כמעט את כל הבנקים המרכזיים כיום – צמצום מוניטרי והעלאות ריבית במלחמה נגד האינפלציה.
וזה קורה כשהמצב האינפלציוני בטורקיה הוא מזמן בשלב הקטסטרופה – בחודש יולי רשם מדד המחירים דהירה שנתית של 79.6%, שיא של 24 שנה. העלייה החודשית עמדה על 2.4%.
בסוף חודש מאי התבטא נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נגד העלאת שיעור הריבית במדינה כמענה לאינפלציה, יום לאחר שהבנק המרכזי של טורקיה החליט להמשיך בגישתו המקלה ולהותיר את הריבית על 14% במקביל לכך שנמשכים הלחצים על המחירים לצרכן ועל הלירה המקומית.
"אלו שמנסים לכפות עלינו את הקשר בין שיעור הריבית לשיעור האינפלציה הם בורים או בוגדים", אמר אז ארדואן באיסטנבול לקבוצה של אנשי עסקים, לפי דיווח של סוכנות הידיעות בלומברג. "אל תשימו לב לקשקושים של אלה שאיכותם היחידה היא שהם רואים את העולם מלונדון או מניו יורק", הוסיף.
ארדואן נוהג להאשים את מה שהוא מכנה "לובי הריבית" בהעלאת עלות ההלוואה ובמתקפות ספקולטיביות נגד הלירה הטורקית. לפני שמינה את סהאפ קאבצ'יוגלו לנגיד הבנק המרכזי בשנה שעברה, הוא פיטר את שלושת קודמיו, ופעל להגביר את השפעתו על המדיניות המוניטרית של המדינה.