סגור
financial times
מרטין וולף הפרשן הכלכלי הבכיר של פייננשל טיימס
מרטין וולף (צילום: Qilai Shen / World Economic Forum)
FT

"אני משחק חתול ועכבר עם מטא כדי ללכוד את האווטארים הנוכלים שלי"

כיצד ייתכן שחברה עם משאבים עצומים כאלה, כולל כלים של בינה מלאכותית, לא מסוגלת להתמודד עם הדבר הזה? הפרשן הבכיר של פייננשל טיימס גילה שמשתמשים באוואטר שלו לשם הונאה פיננסית באינסטגרם, ומספר על המאבק שהוא מנהל

יש לי אלטר-אגו, או כפי שנהוג לומר היום במרחב המקוון – אווטאר.
האווטאר שלי דומה לי ונשמע קצת כמוני. הוא צץ ללא הרף בפייסבוק ובאינסטגרם. עמיתים לעבודה שמבינים במדיה החברתית הרבה יותר ממני ניסו לחסל את האווטאר הזה. אבל עד כה ללא הצלחה.
מדוע אנחנו כל כך נחושים לחסל את הגרסה הזו שלי, הכביכול מתקבלת על הדעת? משום שזו הונאה, דיפ-פייק: הוא ניסה לגרום לאנשים להצטרף לקבוצת משקיעים שאני כביכול עומד בראשה. מישהו תכנן אותו כדי להונות אנשים באמצעות ניצול טכנולוגיה חדשה, שמי והמוניטין שלי ושל ה"פייננשל טיימס". הוא חייב למות. אבל האם אנחנו מסוגלים להביא לחיסולו?
לראשונה הציגו בפני את האווטאר שלי ב-11 במרץ 2025. קולגה לשעבר הפנה את תשומת לבי לקיומו ואני הפניתי את העניין באופן מיידי למומחים ב"פייננשל טיימס".
התברר שהאווטאר משמש כפרסומת באינסטגרם עבור קבוצת ווטסאפ כביכול בניהולי. המשמעות היא שמטא, שבבעלותה שתי הפלטפורמות הללו, הרוויחה בעקיפין כסף מההונאה הזו. זה היה הלם עבורי. מישהו מנהל הונאה פיננסית תחת שמי. וכאילו לא די בכך, מטא מרוויחים מזה.
הקולגה המומחה שלי יצר קשר עם מטא והצליח בסופו של דבר להביא להורדת הפרסומים המטרידים. אבל, הסיפור לא נגמר כאן. בשבועות שחלפו, מספר אנשים אחרים, חלקם מוכרים לי אישית, הפנו את תשומת לבי לפוסטים נוספים. בכל אחד מהמקרים, אחרי שהובא העניין לידיעת מטא, בחברה אמרו לנו שהפוסטים הורדו.
יתרה מכך, באחרונה נרשמתי למערכת חדשה של מטא שמשתמשת בטכנולוגיית זיהוי פנים כדי לאתר ולהסיר הונאות מהסוג הזה.
בסיכומו של דבר הרגשנו שאנחנו מצליחים לגבור על כוחות הרשע. כן, זה הזכיר קצת משחק של "חתול ועכבר", אבל נראה היה כי מספרן של המחילות קטן, ונמצא במגמת ירידה. אך מאז התבדינו. אחרי בדיקת הנתונים הרלוונטיים, עמית מומחה אחר אמר לי באחרונה שקיימים לפחות שלושה סרטוני וידיאו שונים שהם דיפ-פייק והרבה מאוד צילומים שעברו פוטושופ המופיעים ביותר מ-1,700 פרסומות, בשינויים קלים, בפייסבוק ובאינסטגרם. הנתונים, מספריית הפרסומות של מטא, מראים כי הפרסומות הללו הגיעו ליותר מ-970 אלף משתמשים באיחוד האירופי לבדו – שם הרגולציה מחייבת פלטפורמות טכנולוגיות לדווח על הנתונים הללו.
"מאחר שכל הפרסומות הן באנגלית, קרוב לוודאי שהנתונים מייצגים רק חלק מהתפוצה שלהן", ציין עמיתי. אפשר להניח שעוד הרבה מאוד חשבונות בבריטניה נחשפו אליהן גם כן.
הפרסומות הללו נרכשו דרך עשרה חשבונות מזויפים, כאשר חשבונות חדשים צצו אחרי שחלקם נחסמו. זה מרגיש כמו להילחם בהידרה!
וזה לא הכל. קיים פער כואב בין הידיעה כי פלטפורמות המדיה החברתית משמשות כדי להונות אנשים לבין לגלות שאתה קורבן של ההונאה הזו בעצמך. אז כיצד ייתכן, אני תוהה, שחברה עם משאבי ענק כמו מטא, כולל כלים של בינה מלאכותית, לא מסוגלת לזהות ולהוריד הונאות כאלה באופן אוטומטי, במיוחד כשמודיעים לה על קיומן? האם זה באמת כל כך קשה, או שהם פשוט לא מנסים? כפי שציינה שרה ווין-וויליאמס בספרה המצוין.
יצרנו קשר עם גורמים רשמיים במשרד התרבות, התקשורת והספורט, שהפנו אותנו למדיניות הפרסומות של מטא, המציינת כי "אין על פרסומות לקדם מוצרים, שירותים, תוכניות או הצעות באמצעות נהלים שהם בגדר הונאה, כולל כאלה שמטרתם להוציא מאנשים כספים או מידע אישי באמצעות הונאה". בדומה, חוק הבטיחות במרחב המקוון דורש מפלטפורמות להגן על המשתמשים מפני הונאה.
דובר מטעם מטא עצמה אמר: "זה נוגד את המדיניות שלנו להתחזות לדמויות ציבוריות ואנחנו הסרנו וביטלנו את הפרסומות, החשבונות הודפים שהובאו לידיעתנו".
מטא ציינו תוך התנערות מאחריות כי "נוכלים משכללים כל העת את הטקטיקות שלהם כדי לנסות ולהימנע מאיתור, ומשום כך אנחנו כל הזמן מפתחים דרכים חדשות כדי להקשות על נוכלים להונות אחרים – כולל שימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים". אבל אני מתקשה להאמין שמטא, עם המשאבים העצומים שלה, לא מסוגלת להשיג תוצאה טובה יותר. היא פשוט לא צריכה להפיץ הונאות כאלה.
בינתיים, הישמרו לכם. אני לעולם לא הצעתי ייעוץ השקעות. אם אתם נתקלים בפרסומת כזו, מדובר בהונאה. אם נפלתם קורבן להונאה כזו, אנא עדכנו את הפייננשל טיימס. אנחנו חייבים להביא להורדת כל הפרסומות הללו ולוודא שמטא אכן מתמודדת עם הבעיה.
מעל לכל, הונאה מהסוג הזה חייבת להיפסק. ואם מטא לא מסוגלת לעשות זאת, מי כן?