סגור
Changpeng Zhao מנכ"ל ומייסד בורסת בייננס CZ
צ'נגפנג זהאו (צילום: REUTERS/ Benoit Tessier)

מייסד בייננס ייאלץ להישאר בארה"ב עד פרסום גזר דינו: "עלול לברוח"

צ'נגפנג זהאו ובורסת הקריפטו שעמד בראשה הודו בחודש שעבר בהאשמות נגדם; המיליארדר ביקש לטוס לביתו באיחוד האמירויות לפני הקראת גזר דינו ב-23 בפברואר - ואולם שופט פדרלי הפך החלטה בערכאה נמוכה יותר ואסר עליו לעזוב את ארה"ב

המיליארדר צ'נגפנג זהאו (הידוע כ-CZ), מייסד בורסת הקריפטו הגדולה בעולם, לא יוכל לעזוב את ארה"ב לפני פרסום גזר הדין הפלילי שלו, בגלל "עושרו העצום" והיעדר קשרים עם ארה"ב, כך קבע בסוף השבוע שופט פדרלי בסיאטל.
קביעת השופט מבטלת החלטה קודמת שאפשרה לזהאו - שהונו נאמד על ידי "פורבס" ב-15 מיליארד דולר - לנסוע לביתו באיחוד האמירויות לפני הקראת גזר דינו המתוכננת ל-23 בפברואר.
בחודש שעבר הודו בייננס וזהאו בהאשמות נגדם, ובמסגרת זו החברה הסכימה לשלם קנס בגובה 4.3 מיליארד דולר לרשויות בארה"ב. נגד בורסת הקריפטו התנהלה חקירה פלילית כבר מעל לחמש שנים בחשד להלבנת הון, העברת כספים ללא רישיון והפרות של סנקציות בינלאומיות.
עוד נקבע בהסכם בין ביינס למשרד המשפטים האמריקאי כי זהאו - אזרח קנדי שנולד בסין - יפרוש מתפקיד מנכ"ל החברה, אך יוכל לשמור על השליטה בה. ההסכם אינו מסלק תביעה שהוגשה במרץ על ידי רשות ני"ע האמריקאית (SEC) שכללה טענה להונאת משקיעים וסחר בניירות ערך לא רשומים. בבייננס החליטו להיאבק על נושאים אלו.
בהחלטתו אמש קבע השופט ריצ'רד ג'ונס כי "לנאשם יש עושר ורכוש עצום בחו"ל, ואין לו קשרים עם ארה"ב. משפחתו מתגוררת באיחוד האמירויות. הנאשם לא שיכנע שהוא לא צפוי לברוח אם יחזור לאיחוד האמירויות".
זהאו שוחרר בערבות של 175 מיליון דולר באג"ח, ושופט בערכאה נמוכה יותר קבע שהוא יכול לטוס לביתו באמירויות עד לפרסום גזר דינו. אבל התובעים ביקשו לבטל את ההחלטה הזו, בטענה שלא ניתן להבטיח את חזרתו של זהאו לארה"ב. עוד טענו כי לארה"ב אין הסכם הסגרה עם איחוד האמירויות, וכי זו האחרונה מעולם לא הסגירה לארה"ב אזרח שלה.